دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۴
کد خبر: 58951
سلامت نیوز : روز گذشته صحن علنی بهارستان شاهد حضور تابش رئیس بنیاد مسكن انقلاب اسلامی بود تا گزارش خود را درباره وضعیت ساخت و ساز مسكن در مناطق زلزله‌زده بیان كند. او عنوان كرد كه روند رسیدگی به وضعیت زلزله‌زدگان توسط دولت یک رکورد محسوب می‌شود که حاصل اتحاد و هماهنگی همه دستگاه‌ها، مسئولان و ملت ایران است. بیان این مسئله در حالی صورت می‌گرفت كه نمایندگان استان‌های زلزله‌زده نگران نزدیك شدن فصل سرما و وضعیت اسكان زلزله‌زدگان هستند.

تا آذرماه شاهد اسكان دائم خواهیم بود؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ تابش در صحن علنی بیان كرد كه 12 روز پس از زلزله بازسازی و ساخت مسکن برای زلزله‌زدگان آغاز شده و اكنون نیز در تلاش هستند تا اسکان اضطراری را به اسکان دائم تبدیل كنند. وی سپاه پاسداران، کمیته امداد، بنیاد مسکن و بانک مسکن را از گروه‌ها و نهادهایی دانست كه در رسیدگی به وضعیت زلزله‌زدگان فعالیت زیادی داشته‌اند و در سخنان خود از پرداخت وام 20 میلیون تومانی به کسانی که منزلشان به طور کامل تخریب شده و مبلغ 2 میلیون وام بلاعوض به زلزله‌زدگان خبر داد. وی آغاز فصل سرما را از محدودیت‌های بنیاد مسكن برای بازسازی مناطق زلزله‌زده آذربایجان شرقی عنوان كرد و نوید این را داد كه تا آذرماه اقداماتی انجام شود تا اسکان دائم زلزله‌زدگان انجام شود. تابش در گزارش خود ضمن اشاره به تهیه اتاق‌های 60 متری فلزی برای زلزله‌زدگان، آمارهایی را بیان كرد و گفت: طبق آماری که ما داریم 9هزار و 500 خانه، بالای 60 درصد آسیب دیده‌اند که این مسکن‌ها در اولویت بازسازی بنیاد مسکن است. 18هزار و 935 واحد در مناطق زلزله‌زده آسیب کمتر از 60 درصد داشته‌اند که ان‌شاءالله تا چند ماه آینده بازسازی این مسکن‌ها را به اتمام خواهیم رساند. 25 هزار واحد مسکن آسیب دیده در مناطق زلزله‌زده داریم و برای ساخت مسکن زلزله‌زدگان تاکنون 14 هزار و 500 واحد را پی‌کنی کردیم که البته 10 هزار واحد آن فونداسیون‌بندی و شناژ بندی شده است. الله‌وردی دهقانی نماینده مردم ورزقان اولین فردی بود كه پس از سخنان تابش مسائلی را مطرح كرد و ابراز امیدواری كرد تا بازسازی مناطق زلزله‌زده با همت بنیاد مسکن،‌ وزارت مسکن و دیگر دستگاه‌های اجرایی انجام خواهد شود.

فصل سرما رسید

انتقاد فلاحی، نماینده مردم اهر و هریس كه در جریان زلزله آذربایجان خسارتهای زیادی دیده بودند به رسیدن فصل سرما و عدم توجه به مسائل بهداشتی زلزله‌زدگان بود كه موجب افزایش مشکلات زلزله‌زدگان خواهد شد و خواستار تسریع در بررسی مشكلات زلزله‌زدگان شد.وی عنوان كرد متاسفانه به دلیل زلزله اخیر تردد در جاده‌ اردبیل به تبریز 10 برابر شده است که افزایش رقم تردد، افزایش تصادفات و آمار کشته‌شدگان را به‌دنبال دارد از این رو لازم است مسئولان مربوطه از جمله وزارت راه فورا برای مقابله با تصادفات جاده آذربایجان به اردبیل تدابیر لازم را بیندیشند. فلاحی عنوان كرد كه مسئولان مربوطه در مناطق زلزله‌زده هیچ فعالیت بهداشتی انجام نداده‌اند، سرما به مناطق زلزله‌زده رسیده، بارش برف آغاز شده و اکنون مشکلات زیادی در مناطق زلزله وجود دارد که اسکان دائمی جزو اصلی‌ترین دغدغه زلزله‌زدگان است.

اسکان اضطراری به اسکان دائم تبدیل می‌‌شود

علی‌اکبر آقایی نماینده مردم سلماس و رئیس کمیسیون عمران مجلس طی گزارشی از روند رسیدگی به وضعیت زلزله‌زدگان استان آذربایجان شرقی گفت: باید از صبر و شکیبایی زلزله‌زدگان آذربایجان شرقی تشکر کرد. طبق مصوباتی که در سفر معاون اول رئیس‌جمهور به مناطق زلزله‌زده داشتیم بازسازی مناطق با سرعت بیشتری آغاز شد و بر حسب آن اسکان موقت را حذف کردیم تا اسکان اضطراری به اسکان دائم تبدیل شود. آقایی افزود كه کمیسیون عمران در حال تدوین طرحی برای زلزله‌ است و نمایندگان می‌توانند پیشنهادهای خود را برای بهتر شدن طرح کمیسیون عمران ارائه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha