دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۱
کد خبر: 58959
سلامت نیوز : احمد توكلی نماینده مردم تهران در مجلس، بار دیگر بحث تامین كالاهای اساسی با كوپن را پیش كشیده‌است. براساس این طرح دولت از طریق كوپن اقدام به توزیع كالاهای اساسی میان مردم می‌كند. این نماینده مجلس در تشریح توزیع كالاهای اساسی با كوپن گفت: با توجه به دو‌برابر شدن ارزش ارز و کاهش شدید ارزش پول ملی باید دولت تامین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم را تضمین کند و این امر نیز راهی جز ارائه کالاهای اساسی مثل برنج، گوشت ،شیر و روغن به صورت کوپنی ندارد. احمد توکلی اظهار داشت: با نوسانات وحشتناک بازار ارز و کاهش ارزش پول ملی به کمتر از نصف، مردم فقیر با حقوق ثابت در تامین اولیات زندگی خود دچار مشکل می شوند. به گزارش مهر او ادامه داد: باید به سبد کالاهای اساسی مردم یارانه تعلق گیرد زیرا تنها راه برای حفظ انقلاب و نظام و تامین امنیت غذایی مردم این است که اقلام اساسی مورد نیاز مردم به شکل کوپنی تامین شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با مشکلاتی که دولت در بازار ارز به‌وجود آورده تمام زحماتی که برای هدفمندی یارانه‌ها کشیده شده بر باد رفته است. توکلی ادامه داد: زمانی که ارزش ارز دو برابر شده و ارزش پول به کمتر از نصف کاهش یافته باید دولت تامین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم را تضمین کند و این امر نیز راهی جز ارائه کالاهای اساسی به صورت کوپنی ندارد.وی تاکید کرد: من مخالف هدفمندی یارانه‌ها نیستم ولی دولت باید تامین کالاهای اساسی مردم را تضمین کند. گفتنی‌است با تداوم نوسان نرخ ارز در روزها و هفته‌های گذشته، برخی از مسئولین و كارشناسان اقتصادی از لزوم كوپنی‌شدن اقتصاد كشور سخن گفته بودند. پیش از این هم انتقاداتی به توزیع كالاهای اساسی از طریق كوپن شده بود. منتقدان سیستم كوپنی عنوان می‌كنند كه این طرح در اقتصاد به عنوان پس‌رفت حساب می‌شود و در شرایط فعلی نمی‌تواند نتایج مثبتی برای اقتصاد در پی داشته باشد.

برای مثال حجت‌الاسلام سیدناصر موسوی‌لارگانی نماینده مجلس و عضو كمیسیون اقتصادی پیش از این به برخی اظهارت مطرح‌شده مبنی بر احیای سیستم کوپنی و ذخیره‌سازی برخی کالاهای مورد نیاز مردم واكنش نشان داده و گفته بود: این اقدام به معنی عقبگرد از هدفمندی یارانه‌ها بوده و به این معنی است که دولت و مجلس در رابطه با این قانون کار بیهوده‌ای انجام داده‌اند و تمامی بحث‌ها و گفت‌وگوها پیرامون قانون هدفمند کردن یارانه‌ها ابتر خواهد ماند. با این وجود اما همان موقع با مطرح شدن احیای سیستم كوپنی، دولت این امر را تكذیب كرده بود. در آن هنگام سرپرست معاونت توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت با تكذیب برخی شایعات مبنی بر احیای سیستم توزیع كوپنی ارزاق گفت: دولت هیچ برنامه ای دراین خصوص ندارد.حسن رادمرد عنوان كرد: در شرایطی كه انواع كالا به وفور در دسترس مردم قرار می‌گیرد، طرح موضوعاتی چون بازگشت به سیستم كوپنی غیركارشناسی و غیر منطقی است. وی گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت هیچ اختیاری برای اجرای مجدد سیستم كوپنی ندارد و مطالب مطرح شده از سوی برخی صرفا دیدگاهی شخصی بوده و نظر رسمی دولت نیست. رامرد تصریح كرد تشكیلات ستاد بسیج اقتصادی درحال تسویه است و بازگشت به صدور كوپن كه برای دوران خاصی از كشور طراحی شده بود، امكان پذیر نیست.

تحلیل توکلی از بازار ارز

از سوی دیگر توكلی اظهارنظرهایی هم درخصوص وضعیت نظام ارزی كشور كرد. او ابراز عقیده کرد: خرید و فروش ارز به دلیل سودآوری فرایندی است که در اقتصاد ایران با توجه به نبود بازار رقابتی غیرممکن می‌نماید و صحبت از بورس‌بازی در ایران اقدامی غیرعملی است. وی با اشاره به میزان درصد واردات در کشور خاطرنشان کرد: رقم‌های موجود در این زمینه شاهدی بر این مسئله است که راه‌های بسیاری برای فرار از تحریم‌ها وجود دارد و بحران‌های کنونی ناشی از وجود تحریم‌ها نیست. وی معتقد است: از عواملی که موجب نوسانات نرخ ارز شده‌اند می‌توان به وجود نقدینگی نامناسب با تولید ملی و استفاده بیش از اندازه از ارز نفتی در بودجه نام برد. توکلی همچنین با اعتقاد به اینکه «پرداخت یارانه‌های نقدی از عوامل دامن زدن به تورم شده است»، «دادن سبدی از کالاهای اساسی به شکل کوپن و سهمیه‌بندی» را راهکاری مناسب دانست. وی افزود: در چنین شرایطی نا اطمینانی افزایش پیدا کرده و باعث خواهد شد تا تجار به تامین کالا نپردازند،به واردات آسیب وارد شده و انجام صادرات گران تمام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha