دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۸
سلامت نیوز : نتیجه جلسه روز گذشته مسوولان در مجلس درباره حادثه تصادف اتوبوس دانش‌آموزان بروجنی اردوی راهیان نور این بود كه با حجم استقبال از این اردوها، وقوع حوادث تا حدودی طبیعی است. وزیر آموزش و پرورش روز گذشته در كمیسیون آموزش و پروش مجلس حضور پیدا كرد تا علاوه بر اشكالات تغییر ساختار نظام آموزشی امسال، درباره حادثه تصادف اتوبوس «اردوی راهیان نور» كه منجر به مرگ 26 دانش‌آموز دختر بروجنی شد، توضیح دهد. حمیدرضا حاجی‌بابایی اگرچه در نخستین واكنش نسبت به این حادثه با پاسخ «از مسوولانش سوال كنید» از خود سلب مسوولیت كرد، اما روز گذشته سایت روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش نسبت به این خبر واكنش داد. در این واكنش؛ حاجی‌بابایی با بیان اینكه «هیاتی متشكل از سه معاون وزیر و مدیركل حراست وزارت آموزش و پرورش را برای بررسی موضوع در استان‌های خوزستان و چهارمحال و بختیاری مامور بررسی موضوع كردم»؛ نهایتا با بیان اینكه «اگرچه طبق برنامه‌ریزی ستاد راهیان نور ایاب و ذهاب توسط همكاران زحمتكش و عزیزان عاشق سازمان بسیج مستضعفین صورت می‌گیرد، وزارت آموزش و پرورش نیز خود را مسوول و پاسخگو می‌داند»، سازمان بسیج مستضعفین را مسوول اصلی اردوهای راهیان نور دانست. به همین دلیل روز گذشته سردار علی فضلی به عنوان جانشین سردار نقدی در بسیج به همراه حاجی‌بابایی در جلسه مجلس حضور پیدا كرد تا درباره این حادثه توضیح دهد.

 نهایتا به گفته عبدالوحید فیاضی از اعضای حاضر كمیسیون آموزش و پرورش در گفت‌وگو با «اعتماد»، جمع‌بندی جلسه روز گذشته و توضیحات مسوولان آموزش و پرورش و بسیج این بوده كه «با این حجم اعزام به اردوهای راهیان نور تصادفات هم بالا می‌رود و اجتناب‌ناپذیر است». در این جلسه اگر چه حاجی‌بابایی توضیح داد كه «خارج از اصولی كه برای اردوهای دانش‌آموزی در نظر گرفته‌ایم، مثل گرفتن رضایتنامه از والدین، عمل نكرده‌ایم»، اما به گفته فیاضی بخشنامه‌های خود آموزش و پرورش در این زمینه از جمله «ممنوعیت حركت اتوبوس در شب» نقض شده است. به گفته این عضو كمیسیون آموزش، سردار فضلی هم در دفاع از عملكرد بسیج در این زمینه روز گذشته گفت: «این اردوها با نظارت كامل سپاه و بسیج صورت می‌گرفته و در هر اتوبوسی یك راوی، یك پلیس همیار و یك روحانی كار را مدیریت می‌كردند.»

قاسم جعفری دیگر عضو كمیسیون آموزش مجلس نیز درباره نتایج جلسه روز گذشته وزیر و بسیج با مجلس با بیان اینكه در این زمینه «همه مسوولیت دارند و باید این مسوولیت را بپذیرند»، گفت: «اگر چه باید جلوی این حوادث را گرفت، اما حادثه به هر حال پیش می‌آید.» به اعتقاد این عضو كمیسیون آموزش مجلس «ما حدود 250 هزار شهید داریم و این دانش‌آموزان نیز می‌توانند استمرار راه شهدا باشند». به اعتقاد او این حادثه دلیل نمی‌شود ما حركت ارزشمندانه اردوهای راهیان نور را توقف كنیم. نظر این نماینده مجلس این است كه ما نباید همگام با صدای امریكا و رسانه‌های بیگانه شویم و حركتی با این عظمت را قربانی احساسات داخلی و كینه‌توزی‌های دشمنان خارج كنیم. جعفری همچنین در پاسخ به این سوال كه آیا در زمان فعلی آموزش و پرورش نباید درباره «اردوهای راهیان نور» تجدیدنظر كند، می‌گوید: «تصادفات جاده‌یی سالانه بیش از 25 تا 28 هزار قربانی می‌گیرد، اگر این‌طور باشد ما باید سفرها را حذف كنیم، در صورتی كه این اتفاقات طبیعی است.»سیدمحمدباقر عبادی دیگر عضو كمیسیون آموزش نیز درباره جلسه دیروز همین نظرات را دارد. این عضو كمیسیون آموزش هم در گفت‌وگو با «اعتماد» معتقد است: «جمع‌بندی جلسه روز گذشته این بوده كه در هر صورت حادثه پیش می‌آید و تا حدی طبیعی است، به همین دلیل به صرف یك حادثه نمی‌توان تصمیم‌گیری‌ای درباره این اردوها داشت.» این عضو كمیسیون آموزش هم نگران عكس‌العمل رسانه‌های بیگانه است و می‌گوید: «این حادثه اگرچه باید پیگیری شود اما این موضوع یك چیز خارق‌العاده‌ تا این حد كه مورد هجوم رسانه‌های بیگانه قرار گرفته است، نیست.»

حاشیه‌های درس آمادگی دفاعی و اردوهای راهیان نور

كشته شدن 26 دانش‌آموز در مسیر اردوی راهیان نور در كنار آمار بالای حوادث اتفاق افتاده در این اردوها در سال‌های گذشته، موضوع اجباری بودن و نبودن شركت دانش‌‌آموزان در این اردوها را باز كرده است. اگرچه وزیر آموزش و پرورش می‌گوید شركت در این اردوها مانند بخشنامه‌های دیگر اردوهای دانش‌آموزی منوط به رضایتنامه از والدین بوده است، اما اخبار رسیده از تعدادی از والدین و مدارس مبنی بر این است كه شركت در این اردوها مانند دانش‌آموزان نمره بالایی داشته و به عبارتی اجباری بوده است. فیاضی عضو كمیسیون آموزش در گفت‌وگو با «اعتماد» به این نكته اشاره می‌كند. به گفته او «اگرچه مسوولان آموزش و پرورش اعلام كرده‌اند این اردوها برای دانش‌آموزان اجباری نبوده است.»

عباسپور: آموزش و پرورش قطعا مسوول است

علی عباسپورتهرانی رییس سابق كمیسیون آموزش مجلس در گفت‌وگو با «اعتماد» درباره درس آمادگی دفاعی می‌گوید: «ما در مجلس هشتم نسبت به درس آمادگی دفاعی و برنامه‌های آموزش و پرورش در این زمینه معترض بودیم.» به گفته او، مسوولان آموزش و پرورش سال گذشته برای اینكه بتوانند برنامه‌های دیگر خود در آموزش و پرورش مثل شیفت صبحی كردن همه مدارس و تعطیلی پنجشنبه‌های مدارس را اجرا كنند، یك یا دو ساعتی كه در هفته به درس آمادگی دفاع اختصاص داده شده بود، را حذف كردند و اردوهای راهیان نور را جایگزین ساعات این كلاس‌ها كردند. به گفته او این در حالی است كه حتی تدوین‌كنندگان درس آمادگی دفاعی در حال بازنگری كتاب و تدوین سرفصل‌های جدید بودند و با حذف ساعات این درس و جایگزینی با اردوهای چند روزه مخالفت كردند. به گفته عباسپور به همین دلیل آموزش و پرورش در این زمینه مسوول است و باید پاسخگو باشد كه چرا اردوها را جایگزین ساعات درسی كرده است.

به گفته رییس سابق كمیسیون آموزش مجلس این اقدام آموزش و پرورش در آن زمان باعث اعتراض تعدادی از مسوولان نظامی و تدوین‌كنندگان كتاب و نمایندگان در مجلس شد چرا كه تدوین‌كنندگان این درس معتقد بودند مطالبی كه در قالب این كتاب به دانش‌آموزان ارائه می‌شد نمی‌تواند با اردو جایگزین شود. به گفته عباسپور در آن زمان اعتراضات در مجلس مبنی بر این بود كه آشنایی با دفاع مقدس و همچنین آمادگی‌های دفاعی با سفر راهیان نور صورت نمی‌گیرد و آشنایی با فلسفه جنگ و وضعیت جنگی با یك سفر چند روزه فشرده با عدم امكانات كافی امكان‌پذیر نیست. به گفته او با وجود همه این اعتراضات در آن زمان، آموزش و پرورش نهایتا كار خود را كرد. رییس كمیسیون آموزش مجلس هشتم با انتقاد به عملكرد آموزش و پرورش در این زمینه معتقد است: «آموزش و پرورش متاسفانه مكانی شده كه به هیچ حرف منطقی و اصولی توجه نمی‌كند. این در حالی است كه سفرهای زیارتی و سیاحتی به استانداردها و امكاناتی نیاز دارد و تا این امكانات فراهم نباشد، نباید شركت در آن برای دانش‌آموزان اجباری باشد.»

عباسپور همچنین با بیان اینكه ما در این اردوها تاكنون دانش‌آموزان و حتی دانشجویان زبده زیادی را از دست داده‌ایم، ادامه می‌دهد: «ما زمانی كه در مجلس بودیم آیین‌نامه‌یی را به دستگاه‌های اجرایی بخشنامه كردیم كه بر اساس آن اتوبوس‌ها در این اردوها مطلقا در شب نباید حركت كنند و رفت‌ها تا حد امكان با قطار صورت گیرد. همچنین بحث بودجه و استانداردهای این سفرها هم مطرح بود. به همین دلیل قطعا مسوولان آموزش و پرورش در این زمینه مسوولند چرا كه در حال حاضر ملتی داغدار این كم‌كاری‌ها شده است.»

جلسه كمیسیون امنیت ملی برای بررسی ابعاد فاجعه


بررسی حادثه تصادف اتوبوس راهیان نور به كمیسیون امنیت ملی مجلس هم رسید. امیر عباس سلطانی نماینده بروجن نیز در گفت‌وگو با «اعتماد» می‌گوید: «پیگیری‌های ما نهایتا منجر به جلسه چهارشنبه كمیسیون امنیت ملی برای بررسی ابعاد این فاجعه شد. او با بیان اینكه شخص خود لاریجانی رییس مجلس نیز وارد بررسی ابعاد این موضوع شده است، ادامه داد: «ما پیش از این نیز موارد مشابه را در شهرستان‌ها داشته‌ایم. سال گذشته 22 فرهنگی به دلیل سوءمدیریت و سهل‌انگاری مسوولان قربانی شدند.» او در پاسخ به واكنش وزیر نسبت به این حادثه در نخستین ساعات وقوع نیز می‌گوید: «این واكنش‌ها مردم ما را عصبانی‌تر و ما را نسبت به این موضوع و برخورد با مقصران این حادثه پیگیرتر می‌كند.» سلطانی ادامه می‌دهد: «این رفتار تبدیل به یك بیماری مزمن در بین مسوولان ما شده است كه از عذرخواهی و مسوولیت‌پذیری فرار می‌كنند و دست به فرافكنی می‌زنند.» نماینده مردم بروجن تاكید دارد اگرچه نفس این اردوها مورد قبول است اما تا فراهم نشدن امنیت باید این اردوها متوقف و مورد تجدید نظر قرار گیرد. در حال حاضر برای همدردی با والدین داغدار 26 دانش‌آموز بروجنی سه روز عزای عمومی در چهارمحال و بختیاری و یك هفته عزای عمومی در بروجن اعلام شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha