دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۸
سلامت نیوز : هشدارها نسبت به کاهش جمعیت جدی است و در این باره آمارهای جمعیتی گویا هستند‌. مسؤولان بر توقف سیاست‌های کنترل جمعیت و حذف شعار 2 بچه کافی است از اذهان جامعه تاکید دارند و از سوی دیگر سیاست‌های تشویقی را برای افزایش باروری در کشور همچون دیگر کشورها پیشنهاد داده‌اند‌. شورایعالی انقلاب فرهنگی نیز در این باره مصوباتی را داشته که از سوی رئیس‌جمهور برای اجرا ابلاغ شد‌. با این حال محمد اسحاقی، معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی در نشست خبری تبیین مصوبه سیاست‌های جمعیتی شورایعالی انقلاب فرهنگی در این باره می‌گوید: مصوبه سیاست‌های جمعیتی شورایعالی انقلاب فرهنگی نیاز به قوانین مختلفی دارد به همین علت کمیسیون‌های مختلف مجلس شورای اسلامی و کمیسیون بهداشت به عنوان کمیسیون اصلی در حال تهیه متن قانونی اجرای این سیاست‌ها هستند و در یکی، دو ‌ماه اخیر با حضور کارشناسان این کار آغاز شده و در چند ‌ماه آینده امیدواریم قانون آن مصوب شود.اسحاقی با بیان اینکه نرخ باروری کل در ایران در حال سقوط‌آزاد است به‌گونه‌ای که از سال 68 تا 71 از 4/6 به 4 کاهش یافته است، اظهار کرد: در این شرایط لازم است اقداماتی برای اصلاح وضع جمعیتی ایران انجام شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وطن امروز ؛ کشورهای اروپایی از سال 1960 به این نتیجه رسیدند که جمعیت خود را کنترل کنند و به همین علت نرخ باروری در این کشورها به 1/2 و پایین‌تر رسیده است و این وضع تداوم یافته است. اسحاقی با بیان اینکه در حال حاضر در مرحله بحران باروری قرار داریم، گفت: در حال حاضر به زیر عدد 1/2 رسیده‌ایم که این وضع یک چالش جمعیتی محسوب می‌شود. در این وضع برنامه‌ریزی‌ها را تشدید می‌کنیم و مشوق‌ها را در جنبه‌های مختلف در نظر می‌گیریم. معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: سازمان ملل 3 سناریو را برای جمعیت کشورها در نظر گرفته است؛ بدین‌ترتیب اگر نرخ باروری کل در ایران به 5/2 افزایش یابد جمعیت ایران در سال 1480 به 109 میلیون نفر می‌رسد که در این شرایط از رشد بالایی برخوردار است اما در صورت رشد متوسط جمعیت ایران (98/1) جمعیت ایران در سال 1480 به 62 میلیون می‌رسد که حجم زیادی از آن را سالمندان تشکیل می‌دهند اما در شرایط رشد کم (48/1) در سال 1480 جمعیت ایران به حدود 31 میلیون نفر می‌رسد که بیش از نیمی از آن سالمند هستند.اسحاقی با اشاره به وضع جمعیتی ایران اظهار کرد: بر اساس برنامه اول توسعه هدف‌گذاری شده بود که تعداد موالید از عدد 4/6 به عدد 4 نوزاد زنده برسد و کاهش جمعیت طی این سال‌ها در دستور‌کار بود اما در سال 71 به اهداف جمعیتی در نظر گرفته شده برای سال 90 دست یافتیم و در سال 79 به عدد 1/2 و در سال 90 به عدد 7/1 رسیدیم. معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی افزود: میزان نرخ ناخالص تجدید نسل در سال 67 بیش از 3 بود اما در سال 90 به 78/0 رسید و کاهش جمعیت در تمام طبقات و گروه‌ها و شهرها و روستاها دیده می‌شود.

5 تا 7 درصد از مردم ایران سالمند هستند

وی با اشاره به آمار سالمندان در ایران اظهار کرد: در حال حاضر حدود 5 تا 7 درصد از مردم ایران سالمند هستند اما حجم سالمندان در کشور ما به سرعت در حال افزایش است. در مرحله اول سالمندی 4/7 درصد از مردم سالمند می‌شوند که این مرحله 20 سال طول می‌کشد و مرحله دوم 10 سال به طول می‌انجامد اما این سیر در ایران سریع‌تر طی شده است چرا‌که نرخ باروری در کشورمان بشدت کاهش یافته است.

جمعیت کم، حجم جمعیت در سن کار را کاهش می‌دهد

اسحاقی چالش‌های فرهنگی‌- اجتماعی، افزایش سن ازدواج، ناسازگاری زوجین و شکاف بین نسل‌ها را از دیگر چالش‌های جمعیتی برشمرد و تاکید کرد: هرچه میزان جمعیت کمتر شود حجم جمعیت در سن کار کاهش می‌یابد و یکی از ریشه‌های بحران اقتصادی غرب کاهش حجم جمعیت در سن کار است. وی با اشاره به اهمیت جمعیت از بعد امنیتی‌- سیاسی گفت: هرچه توان انسانی کاهش یابد موجب کاهش نیرو و توان نظامی می‌شود.معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی درباره میانگین سنی ازدواج در کشور اظهار کرد: میانگین سن ازدواج در کشور ما 7/26 برای پسران و 4/23 برای دختران است البته نیمی از پسران بین سن 20 تا 24 سالگی و 50 درصد از دختران زیر 20 سالگی ازدواج می‌کنند.وی با اشاره به مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی درباره سیاست‌های جمعیتی اظهار کرد: از سال 70 تا 91 بودجه‌های متعددی برای اجرای برنامه تنظیم خانواده اختصاص یافته است اما با تغییر سیاست‌ها در وزارت بهداشت به سمت افزایش نرخ باروری سوق پیدا کرده‌ایم.اسحاقی راهبرد کلان مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی در زمینه سیاست‌های جمعیتی را جلوگیری از کاهش نرخ باروری کل و ارتقای آن متناسب با آموزه‌های اسلامی، اقتضائات راهبردی کشور، مطالعات جمعیت‌شناختی و آمایش و پایش مستمر جمعیتی بیان کرد.

تبعات دیر فرزند آوردن

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: مجموع مصوبات شورایعالی انقلاب فرهنگی در زمینه سیاست‌های جمعیتی نگاه صرف اقتصادی نیست و مجموعه‌ای از مشوق‌ها در نظر گرفته شده است، البته مهم‌ترین نکته برای افزایش جمعیت فرهنگسازی و آشنا کردن مردم با تبعات دیر فرزند آوردن است. وی با بیان اینکه پوشش بیمه‌ای برای درمان ناباروری نداریم، اظهار کرد: پیشنهاد کرده‌ایم پوشش بیمه‌ای کاملی برای درمان ناباروری در نظر گرفته شود. وی یادآور شد: سیاست‌های تشویقی ما در جهت کاهش سن ازدواج است، البته سن‌های بالاتر را محروم از این تشویق‌ها نمی‌کنیم. فرزندآوری هرچه به سن ازدواج نزدیکتر باشد، مطلوب‌تر است.اسحاقی در ادامه اظهار کرد: در حال حاضر در مرحله پنجره جمعیتی قرار داریم و تا 30 –20 سال آینده فرصت داریم از این وضع به بهترین نحو استفاده کنیم، البته در حال حاضر نیز 50 درصد از ازدواج‌ها در سنین ازدواج بهنگام صورت می‌گیرد.

تدوین برنامه جامع سبک زندگی اسلامی‌- ایرانی

وی با اشاره به سبک زندگی جوامع اظهار کرد: سبک زندگی با موارد مختلف مانند اشتغال، فرزند‌آوری، ‌تغذیه و پوشش در ارتباط است و بر فرزند‌آوری و میزان جمعیت نیز تاثیر می‌گذارد. در این شرایط در حال تدوین برنامه جامع سبک زندگی اسلامی‌- ایرانی هستیم که بخشی از آن مربوط به فعالیت اجتماعی زنان است. اسحاقی افزود: اگر به سمت الگوی اسلامی‌- ایرانی گام برداریم بسیاری از چالش‌های ما در زمینه‌های مربوط به باروری، فرزند‌آوری و ازدواج بهنگام حل می‌شود. معاون برنامه‌ریزی دبیرخانه شورایعالی ‌انقلاب فرهنگی ابراز امیدواری کرد در یکی، دو سال آینده برنامه جامع سبک زندگی اسلامی‌-‌ ایرانی تدوین شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha