دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۱
کد خبر: 58983

تغذیه ناسالم، مصرف ناکافی مایعات و کم تحرکی و یا میزان بالای استرس، عملکرد دستگا ه های داخلی بدن از جمله دستگاه گوارش را دچار اختلال می کند.

بیماری های گوارشی نتیجه کم تحرکی
سلامت نیوز : شیوه زندگی اثر مستقیمی روی عملکرد سیستم گوارشی می گذارد؛ تغذیه ناسالم، مصرف ناکافی مایعات و کم تحرکی و یا میزان بالای استرس، عملکرد دستگا ه های داخلی بدن از جمله دستگاه گوارش را دچار اختلال می کند. یبوست یکی از اختلالات دستگاه گوارش است که علت های زیادی برای بروز آن بیان می شود اما باید دانست که تغذیه ناسالم، کم تحرکی و استرس از جمله دلایل مهم بروز یبوست است.

درباره علت ها و درمان یبوست با دکترسیامک خالقی، فوق تخصص گوارش و کبد و استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت وگویی کرده ایم که در ادامه می آید. وی می گوید: یبوست یکی از شایع ترین علائم و مشکلات گوارشی است که بیماران در مراجعه به پزشک از آن شکایت می کنند. متخصصان دفع مدفوع کمتر از ۳ بار در هفته را یبوست می دانند. این بیماری در سنین مختلف دیده می شود و در شرایط مختلف امکان بروز آن وجود دارد. شایع ترین علت این اختلال تغذیه ناسالم، مصرف غذاهای آماده و فست فود به جای غذای خانگی، استفاده ناکافی از فیبر و مایعات و کم تحرکی است. این فوق تخصص گوارش و کبد، مصرف موادغذایی حاوی فیبر از جمله میوه، سبزی، کاهو و فیبرهای غیرقابل جذب مانند سبوس را در رفع یبوست مفید می داند.

بنابراین در اولین قدم توصیه پزشک به بیمار این است که رژیم غذایی خود را تغییر بدهد و مایعات بیشتری بنوشد و تحرک کافی داشته باشد. وی می افزاید: یبوست همراه با علائمی مانند درد شکم، حالت تهوع و استفراغ، کاهش وزن، مشاهده خون چه در مدفوع و چه هنگام دفع را باید یک زنگ خطر محسوب کرد. زیرا این علائم هشدار دهنده، احتمالاً بیانگر بروز یک بیماری جدی است. برای مشخص شدن علت بروزاین علائم، نیاز به معاینات پزشکی است. بعضی از بیماری ها موجب یبوست می شود. بیماری هایی مانند کم کاری تیروئید و کم کاری دیگر هورمون ها، بیماری دیابت، تومورها و سرطان روده عوامل شایعی است که در بروز یبوست نقش دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ شرایط فیزیولوژیکی مانند حاملگی و همچنین افزایش سن و بیماری های عضلانی مانند دیستروفی نیز از علل یبوست است. وی می افزاید: معمولاً در سنین پایین تغذیه عامل اصلی بروز این اختلال گوارشی به حساب می آید؛ اما در سنین بالای ۶۰سال، علت آن ممکن است به بیماری های خاصی مانند تومورها مربوط باشد. در صورت مشاهده علائم یاد شده لازم است بیمار به پزشک مراجعه کند.

وی بر لزوم کاهش مصرف گوشت و فست فود تاکید و به چند درمان خانگی نیز اشاره می کند.

۱ - مصرف روغن زیتون، خاکشیر، مایعات و موادغذایی حاوی فیبر در کاهش یبوست موثر است؛ اما در صورت شدید بودن این اختلال، نیاز به درمان های پزشکی است.

۲ - علاوه بر تاثیر مخرب تغذیه ناسالم و کم تحرکی، استرس، هیجان، اضطراب محیطی و شغلی نیز در ایجاد یبوست نقش دارد. به همین دلیل نمی توان فقط روی یک عامل دست گذاشت و صرفاً آن را دلیل بروز یبوست دانست، زیرا چنان چه گفته شد عوامل بروز این اختلال متعدد است. وی می افزاید: از این رو هم باید عامل اصلی را شناسایی و رفع کنیم و هم استرس محیط کار و زندگی را کنترل کنیم. دکترخالقی در پاسخ به این سوال که آیا یبوست باعث ایجاد جوش صورت می شود، گفت: برخلاف تصور اکثر مردم یبوست هیچ ارتباطی با ایجاد جوش صورت ندارد. وی در بخش دیگری از سخنانش درباره روش های تشخیصی و عوارض آن، افزود: کولونو سکوپی در صورتی که در کلینیک مجهز و با دستگاه های مناسب انجام شود، مشکلی برای بیمار ایجاد نمی کند.

ایجاد تغییر در برنامه غذایی، سفر یا تعطیلی

بارداری که باعث ایجاد تغییر هورمونی و فیزیکی در بدن می شود.

یائسگی و تغییر هورمونی هنگام پریود

با بالا رفتن سن، عملکرد بدن و سیستم گوارشی کند می شود و افراد مسن نسبت به جوانان ۵برابر بیشتر در معرض خطر یبوست قرار می گیرند.

مصرف داروهای حاوی کدئین، قرص های آهن، ضداسید حاوی هیدروکسیدآلومینیوم یا کلسیم کربونیت، داروهای ضداسپاسمی، ضدافسردگی و ضدتشنج

مصرف بی رویه ملین ها که باعث تنبل شدن روده ها می شود.

(IBS) سندروم روده تحریک پذیر یکی از شایع ترین علل یبوست به حساب می آید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha