وقتی برای واردات کالاهای غیر ضرور، همچون چوب بستی و لوازم آرایشی بیشتر از دارو ارز دولتی اختصاص می دهیم، نتیجه اش این می شود که بیماران صعب العلاج برای تامین داروهای مورد نیازشان با مشکل مواجه شوند.

اختلال در تامین ارز داروهای وارداتی/لوازم آرایشی و چوب بستنی در اولویت
سلامت نیوز : وقتی برای واردات کالاهای غیر ضرور، همچون چوب بستی و لوازم آرایشی بیشتر از دارو ارز دولتی اختصاص می دهیم، نتیجه اش این می شود که بیماران صعب العلاج برای تامین داروهای مورد نیازشان با مشکل مواجه شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ مشکلات ارزی که در 6 ماهه اول سال جاری برای شرکتهای وارد کننده داروهای بیماران خاص و صعب العلاج به وجود آمد، باعث شد تا صدای وزیر بهداشت هم بلند شود و از وضعیت موجود به شدت گلایه کند.

بیماریهای سرطان، تالاسمی، هموفیلی، ام اس، صرع و... از جمله بیماریهایی است که برخی از اقلام دارویی آنها می بایست از خارج از کشور تامین شود. از همین رو، همه ساله بودجه ای به این موضوع اختصاص داده می شود تا این قبیل بیماران برای تامین داروهای مورد نیازشان دچار مشکل و کمبودی نشوند. موضوعی که در نیمه اول سال جاری رخ نداد و شاهد اختلال در واردات داروهای بیماران صعب العلاج بودیم به طوریکه برخی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و به دنبال آن، وزیر بهداشت نیز از وضعیت موجود به شدت گلایه کرده و خواستار همکاری بیشتر بانک مرکزی برای تخصیص ارز مرجع به واردات داروهای بیماران خاص شدند.

موضوع عدم تامین ارز مورد نیاز داروهای وارداتی را برای اولین بار، دکتر حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بازگو کرد.وی با انتقاد از اختصاص 40 تا 50 میلیون یورو ارز برای واردات لوازم آرایشی در نیمه اول امسال، اظهارداشت: این در حالی است که دولت همین مقدار ارز را به واردات دارو اختصاص داده است.

شهریاری با عنوان این مطلب که از ابتدای سال جاری تاکنون بانک مرکزی به رغم اینکه در شعار و حرف صحبتهایی را زده است اما ارز قابل توجهی به تامین داروهای حیاتی اختصاص نداده است، گفت: به طور جدی نگران مخاطراتی هستیم که ممکن است سلامت بیماران را تهدید کند.

به دنبال این اظهارات و به فاصله چند روز، دکتر مرضیه وحیددستجردی وزیر بهداشت که پیش از این همواره سعی داشت کمتر از وضعیت اعتبارات حوزه سلامت انتقاد و گلایه کند، نسبت به مشکلات به وجود آمده برای واردکنندگان دارو به شدت گله مند شده و در جمع خبرنگاران گفت: از اسفند سال گذشته به شدت پیگیر این قضیه بودیم اما به یک باره متوجه شدیم که ارز خیلی کمتر از میزان مورد نیاز در اختیار شرکتهای واردکننده دارو قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: به هیچ وجه نتوانستیم به میزان ارزی که باید در 6 ماه اول سال در اختیار شرکتها قرار می‌گرفت تا بتوانند مواد اولیه و داروها را تامین کنند، دست یابیم.هنگامی که خبرنگاران از وزیر بهداشت خواستند که میزان ارز تخصیص یافته به واردات دارو در 6 ماهه اول را اعلام کند، وی افزود: این رقم اصلا قابل قیاس نیست که بخواهم آن را عنوان کنم.

این در حالی است که دولت ارز مورد نیاز برای واردات تجهیزات شرکتهای دارویی را پرداخت نکرده است. به طوریکه شرکتهایی دارویی از وضعیت موجود گله مند بوده و خواستار اختصاص ارز مورد نیاز برای واردات این تجهیزات هستند.دکتر عباس کبریایی زاده رئیس هیئت مدیره شرکت داروسازی اسوه، یکی از اشتباهات در سیاستگذاریهای دولت را، عدم تخصیص ارز مورد نیاز به واردات لوازم یدکی و مواد جانبی صنعت داروسازی دانست و گفت: عدم تخصیص ارز به مواد جانبی و لوازم یدکی صنعت داروسازی، ضربه بسیار سنگینی به استمرار و ادامه تولید دارو خواهد زد.

وی با عنوان این مطلب که اختصاص ارز برای تامین تجهیزات صنعت داروسازی عدد قابل توجهی نیست، افزود: آنچه سر جمع می توان گفت که باید به این بخش اختصاص داده شود حدود 100 میلیون دلار هم نمی شود. اما اگر همین مقدار ارز تامین نشود، می تواند منجر به افزایش قیمت دارو شده و به کیفیت دارو آسیب بزند.از سوی دیگر، دکتر شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از اختصاص ارز برای واردات چوب بستنی و لوازم آرایشی در مقایسه با ارز تخصیص یافته به داروهای وارداتی به شدت انتقاد کرد و گفت: سال گذشته برای واردات چوب بستنی از کشور آلمان، 80 میلیون دلار ارز اختصاص یافته است. همچنین 70 میلیون دلار اسباب بازی وارد کرده ایم و حدود 50 میلیون دلار لوازم آرایشی در 6 ماهه اول امسال وارد کشور شده است.
 
شهریاری با تاکید بر تامین ارز مورد نیاز داروهای سرطانی، افزود: متاسفانه در این بخش مشکل جدی داریم و به رغم نامه ای که حدود 5 ماه قبل به رئیس جمهور نوشتیم و هشدار دادیم که ممکن است مشکلات جدی برای مردم به وجود بیاید، ولی معلوم نیست چرا بانک مرکزی توجهی به این مشکلات ندارد.
 
این در حالی است که علی کائیدی نایب رئیس اول کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، خواستار اعلام اسامی شرکتهای واردکننده لوازم آرایشی و دریافت‌کننده ارز دولتی شده است.وی گفت: باید معلوم شود که معرف‌ این شرکتها چه دستگاههایی بوده‌اند.کائیدی با انتقاد از اختصاص 50 میلیون یورو ارز دولتی از سوی بانک مرکزی و وزارت صنعت و معدن و تجارت برای واردات لوازم آرایشی، تصریح کرد: اگر این اعتبار در بخش دارو سرمایه‌گذاری می‌شد هم‌اکنون وضعیت دارو در این شرایط  نامناسب و نابسامان نبود.
 
وی جمع‌آوری باقی‌مانده ارز اختصاص داده شده به واردات لوازم آرایشی را ضروری دانست و گفت: با توجه به شرایط نامناسب واردات دارو، تمام اعتبارات باید در این بخش تخصیص داده شود.وضعیت بیماران خاص و صعب العلاج در کشور به دلیل مشکلاتی که در تامین ارز مورد نیاز برای واردات داروهای آنها وجود دارد، چندان خوب نیست. در حالی که استرس ناشی از کمبود دارو می تواند موجبات تشدید بیماری این قبیل بیماران را رقم بزند. بنابراین، لازم است که دولت در تخصیص ارز مورد نیاز شرکتهای دارویی، توجه و دقت بیشتری داشته باشد و اجازه ندهد که واردکنندگان لوازم آرایشی، اسباب بازی و... آسانتر از واردکنندگان دارو به ارز دولتی دسترسی داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha