چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 5899

چه دلیلی می‌تواند مردم را ترغیب به خرید دارو از بازار سیاه کند؟

اداره گمرک بلژیک در فرودگاه بروکسل 600 هزار قرص و کپسول غیر قابل مصرف را كشف كرده و ادعا كرده این داروها از کشور امارات متحد عربی و شهر دوبی به بروکسل فرستاده شده بود و کسانی که دست به این کار زده بودند می‌خواستند این داروها را در بلژیک بفروشند. تمامی این داروها از خانواده آنتی‌بیوتیکها بوده‌اند و در گزارش یاد شده، ارزش این داروها دست کم 300 هزار یورو برآورد شده است.

این در حالی است که بلژیک خود از سازندگان مطرح دارو در دنیاست و داروخانه‌های این کشور از استانداردهای بالایی برخوردار هستند و خرید و دریافت دارو از بیمارستانها و داروخانه‌های این کشور هیچ مشکلی ندارد و مشکلی هم بر سر راه خرید دارو وجود ندارد که بیماران را مجبور به خرید از بازار سیاه کند.

در حالی که، تا پیش از این، كشورهای آلمان، آمریكا و چین در سال ۲۰۰۵میلادی به ترتیب صادركنندگان اصلی دارو در جهان بودند، این تعادل به جایی رسید که بلژیك بزرگترین صادركننده دارو در سال ۲۰۰۶ شناخته شد و بنابر گزارش سازمان جهانی بازرگانی، بلژیک در سال گذشته با پیشی گرفتن از آلمان، بزرگترین صادركننده دارو، مواد شیمیایی و پلاستیك در جهان بوده است.

 با این اوصاف چه دلیلی می‌تواند مردم را ترغیب به خرید از بازار سیاه کند؟

کارشناسانی که بر بازار داروهای اساسی و پرمصرف در این کشور پژوهش کرده‌اند، معتقدند که قیمت این داروها به نسبت سایر کشورهای اروپایی سرسام آور است. بر اساس این گزارش‌ها، اختلاف قیمت فروش داروها از کارخانه تا داروخانه برای فروش به مردم در بلژیک بسیار زیاد است.

در آلمان داروها به قیمت ارزانتری فروخته می‌شوند در حالی که در بلژیک قیمت دارو بسیار گران است.میزان گرانی دارو در کشورهای اروپایی به‌ترتیب اسپانیا، فرانسه، انگلستان، ایتالیا، پرتغال، هلند، آلمان و بلژیک را شامل می‌شود که بلژیک گرانترین كشور در این زمینه است.

قیمت دارو در بلژیک ۲۵ درصد گرانتر از ایتالیا و ۲۰ درصد گرانتر از اسپانیا است. گرانی دارو در بلژیک در حالی است که این کشور با کاهش نیروی کار در زمینه، دانشمندان و کارشناسان صنعت داروسازی روبروست و به نیروی کار خارجی در این صنعت نیازمند است.

به گزارش روزنامه هلندی زبان De Morgen چاپ بلژیک، نه تنها داروخانه‌های بلژیک به داروسازان نیازمند هستند و در این زمینه کمبود وجود دارد، بلکه صنعت داروسازی و کارخانه‌های مواد پزشکی هم با کمبود دانشمندان و کارشناسان روبرو شده‌اند.

 به نوشته این روزنامه با توجه به رشد تند و فراگیر صنعت داروسازی بلژیک، آموزش نیروی انسانی برای کار کردن در این صنعت با رشد آن هماهنگ نیست و شمار کمی از دانشجویان بلژیکی تمایل به درس خواندن در این رشته‌ها دارند و تقریبا تمامی این دانشجویان هنگامی که در سال آخر درس می‌خوانند قرارداد کار خود را با کارخانه‌ها یا مراکز داروسازی از پیش امضا کرده‌اند.

به گفته پژوهشگران بازار کار، با وجود اینکه صنعت داروسازی، شرایط کاری بسیار خوب و دلپذیری برای کارمندان و پژوهشگران خود فراهم می‌کند، ولی جابجا شدن و پیدا کردن یک شغل همانند با شرایط بهتر در این صنعت بسیار سخت است که این خود می‌تواند دلیلی برای عدم تمایل دانشجویان به رشته‌های داروسازی در بلژیک باشد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha