دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۵
کد خبر: 58997

آیا از آن دسته مادرانی هستید كه خدا ناگهان این دسته گل را در دامانتان انداخته یا این‌كه برای بچه‌دار شدن برنامه‌ریزی كرده بودید و برای رسیدن كوچولو انتظار می‌كشیدید؟

برای عیالوار شدن آماده شوید؟
سلامت نیوز : در فیلم‌ها عكس‌العمل‌های ضد و نقیضی را از مادران و پدران آینده می‌بینیم، وقتی دو خط معروف تست بارداری را نگاه می‌كنند و می‌فهمند كه نتیجه مثبت است یعنی یك كوچولو در راه است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ بعضی‌ها تعجب می‌كنند بعضی خوشحال و برخی ناراحت و بعضی‌های دیگر شوكه می‌شوند و مدتی گریه می‌كنند.شما از كدام دسته‌اید؟ آیا از آن دسته مادرانی هستید كه خدا ناگهان این دسته گل را در دامانتان انداخته یا این‌كه برای بچه‌دار شدن برنامه‌ریزی كرده بودید و برای رسیدن كوچولو انتظار می‌كشیدید؟

نظر همسرتان چیست؟ خدا خدا می‌كنید این نطفه كوچك در بدنتان بماند و جان بگیرد یا به نحوی از انحا حضورش جدی نباشد و...؟واقعیت این است كه شما وقتی ازدواج می‌كنید تلویحا برای بچه‌دار شدن هم اعلام آمادگی كرده‌اید، مگر این‌كه مشكلی پیش بیاید یا جلوگیری مطمئنی داشته باشید.

نه، من آمادگی ندارم

شیرین 5 سال از ازدواجش گذشته و با این وجود وقتی فهمید باردار شده شوكه شد. او خداخدا می‌كرد كه نتیجه آزمایش اشتباه باشد و تغییرات هورمونی سبب مثبت شدن تست باشد، اما واقعیت داشت. او مدتی با این شوك دست به گریبان بود و سوالات زیادی ذهنش را مشغول می​كرد؛ آیا همسرم پدر خوبی خواهد بود؟ او اخلاق تندی دارد و سخت مشغول كار است. آیا خودم مادر خوبی می‌شوم؟ آخر من زیاد حوصله ندارم و نمی‌توانم روی كاری تمركز كنم.

اما او و همسرش از بهترین مادر و پدر‌های دنیا شدند. واقعیت این است كه شما چه بچه بخواهید چه نخواهید وقتی از راه برسد دچار شوك می‌شوید و وقتی به دنیا می‌آید تلنگری دیگر نیز وارد خواهد شد، اما همه اینها دلیل بر ذاتی بودن استعداد پدری و مادری نیست. شما باید چیزهایی بیاموزید كه برای مادر یا پدر شدن آماده شوید.

چرا بچه می‌خواهیم؟

هر چیزی به علل درست نیاز دارد و بچه‌دار شدن هم از این قائده مستثنی نیست.حمید ـ الف 24 ساله می‌گوید: تا وقتی پدر نشده‌ام احساس می‌كنم هنوز پسرم و یك مرد كامل نیستم.نسرین ـ م 30 ساله می‌گوید: مادر شدن انگار انسان را از حباب كوچك خود بیرون می‌كشد و تو را وادار می‌كند رشد كنی. همچنان كه نوزادت رشد می‌كند تو هم بزرگ و پخته می‌شوی. این چیزی است كه هر زنی به آن نیاز دارد ولی طول می‌كشد تا یك نفر به این نتیجه برسد و دلش بخواهد بچه‌دار شود.

تركان، بانوی 56 ساله كه تازه نوه‌دار شده است، می‌گوید: بچه یعنی زندگی هنوز نسل در نسل جریان دارد و تو دیگر می‌توانی بروی با خیال راحت دوران بازنشستگی‌ات را بگذرانی چون حالا دیگر بچه‌ها واقعا بزرگ شده‌اند و می‌توانی مطمئن باشی كه سر به راه می‌مانند.

راه رفتن روی زمین

مادر شدن یك خیال آسمانی است و تمرین حرف‌زدن با بچه و حلقه كردن دستان كوچكش در انگشت شما همه بخش رمانتیك ماجراست اما وقتی مادر یا پدر می‌شوید باید برای همه چیز آمادگی داشته باشید.فرزند با خود شادی به همراه می‌آورد اما در عین حال چالش‌های فراوانی نیز پیش روی شما قرار می‌دهد.

سمیه تقی‌زاده مادر 32 ساله و شاغلی است كه دارای دو فرزند است. او در مقطعی از زندگی ناچار شد به خاطر بچه‌ها كارش را كنار بگذارد. شما نیز باید به این موضوع فكر كنید. وقتی بچه‌دار می‌شوید آنها به شما نیاز دارند و شما زندگیشان را شكل می‌دهید و كامل می‌كنید. داشتن فرزند، روابط، فعالیت‌های روزمره، شغل، وضعیت مالی و به طور كلی سبك زندگی شما را تغییر خواهد داد. به همین دلیل قبل از بچه‌دار شدن، باید برای آینده خود برنامه‌ریزی كنید و ببینید حضور فرزند در آن چه تغییراتی ایجاد می‌كند و برای تمام این تغییرات آماده باشید.

بهتر است اول درباره نحوه پرورش كودك با همسرتان صحبت كنید و به توافق‌های اصولی برسید. از افرادی كه به‌تازگی صاحب فرزند شده‌اند، در مورد مشكلات مرتبط با نگهداری كودك بپرسید و برای این‌كه بر این مسائل فائق بیایید، مهارت‌های خود را افزایش دهید.

مادر خوبی هستم؟

بسیاری از مادران پس از تولد فرزندشان دچار افسردگی پس از زایمان می‌شوند و اگر راستش را بخواهید آقایان نیز دچار همین نوع از افسردگی می‌شوند با این تفاوت كه آنها بعد از زایمان همسرشان شوك ناشی از تامین هزینه‌های یك خانواده تمام و كمال را تجربه می‌كنند و با همان چالش روبه رو می‌شوند: «من پدر خوبی هستم یا نه؟»

آماده نبودن برای مادر یا پدر شدن، ناتوانی در درك حقایق زندگی، توقعات نامعقول و عدم برنامه‌ریزی قبلی والدین را در معرض چنین افسردگی قرار می‌دهد. تصمیم برای بچه‌دار شدن، تصمیم مهمی است كه نباید آن را دست‌كم بگیرید.شما به‌زودی به انرژی فوق‌العاده و زمان، پول، حمایت عاطفی، آموزش یا آمادگی لازم برای كارهایی كه باید انجام دهید، نیاز دارید اما همه را باید قبل از بچه‌دار شدن فراهم كنید.

بچه‌ها عروسك نیستند

خیلی از نوعروسان در مورد بچه‌ها می‌گویند .عاشق بازی كردن و كشیدن لپ آنها و بوسیدن انگشتانشان هستند و از بوی شیری كه می‌دهند خوششان می‌آید و دلشان می‌خواهد بچه‌ها حالا حالا‌ها بچه بمانند اما باید بدانید بچه‌ها عروسك نیستند. آنها لجبازی‌ها و شیطنت‌های خاص خود را دارند كه می‌تواند همه جا را كثیف كند و این بهترین وضع است یعنی باید دائم مراقب باشید كه به خودشان صدمه نزنند.

اگر بچه‌دار شوید، برای همیشه یك پدر یا مادر شده‌اید و نمی‌توانید از بچه‌ها فقط در آن سنینی كه «ناز و بامزه» هستند، نگهداری كنید!اگر بچه‌دار شوید، غیر از در آغوش گرفتن كودك یا خندیدن با او، وظایف بسیار زیاد و شاید خسته‌كننده دیگری نیز هست كه بر عهده شما قرار می‌گیرد. زمان‌های سخت و ناامید كننده‌ای هم وجود دارند و كودكان شما نیز ممكن است دقیقا همان چیزی كه شما انتظار دارید، از آب در نیایند.

خودسازی

همیشه به فكر آموختن باشید و حالا كه دارید بچه‌دار می‌شوید این روند را تسریع كنید. شما به سرعت باید بدل به یك الگوی ایده‌آل برای فرزند آینده خود شوید، بنابراین نقاط تاریك درونتان را بشناسید و آن را حل و فصل كنید و اگر كمك نیاز دارید پیش از آن كه خشم خود را بر سر خانواده آوار كنید از یك مشاور كمك بگیرید.با والدین خود مشورت كنید. آنها بهترین الگوهایی هستند كه برای تربیت و بزرگ كردن كودك، پیش‌روی خود داریم. دورانی را كه با والدین خود زندگی می‌كرده‌اید بررسی كنید و ببینید كه از موفقیت‌ها یا شكست‌های آنها چه درس‌هایی می‌توانید بگیرید.

اگر از بچه‌دارشدن می‌ترسید ببینید در كودكی چه وقایع تلخی شما را از سن و سالتان متنفر كرده بوده و نمی‌خواهید كودكی را در آن موقعیت ببینید.درباره مواردی از دوران كودكی خود كه می‌خواهید همان‌ها را تقلید كنید یا مواردی كه مایل به تغییر دادن آنها هستید، فكر كنید.مشكلات حل نشده دوران كودكی می‌تواند مانع تصمیم برای بچه‌دار شدن باشد.

یك شبكه حمایتی

اگر چند نفر را اطراف خود داشته باشید كه در مواقع ضروری بتوانید به آنها تكیه كنید، برای شما بسیار مفید خواهد بود. بزرگ كردن كودكان به تنهایی و بدون كمك دیگران، بسیار دشوار خواهد بود. بنابراین با تعدادی از افرادی كه در اطراف خود دارید به توافق برسید و حمایت آنان را برای كمك، مشاوره و مراقبت‌های كوتاه مدت از كودكتان جلب
كنید.

این كار باعث می‌شود بعد از بچه‌دار شدن نیز بتوانید زندگی را با روال عادی پیش ببرید.برای داشتن فرزند سالم وجود توافق اخلاقی بین زوجین و داشتن زندگی آرام و وقت كافی لازم است، همچنین سلامت جسم و روان زوجین و داشتن اطلاعات كافی در مورد حاملگی و پرورش كودك از ضروریات است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha