سلامت نیوز : یک فوق تخصص قرنیه با بیان اینکه سن ابتلا به آب مروارید 10 تا 15 سال کاهش یافته است، گفت: اغلب مراجعان را افراد 50، 60 ساله تشکیل می‌دهند و مهمترین علت این مسئله، اشعه ماوراء بنفش خورشید است.

دکترمحمدرضا فرتوک‌ زاده در گفت‌وگو با (ایسنا)، درباره سن ابتلا به آب مروارید (کاتاراکت) گفت: در گذشته این عارضه در سنین 60 تا 70 سالگی از شیوع بالایی برخوردار بود، اما امروز این سن کاهش یافته و به دهه‌های پایین‌تر عمر رسیده است.

وی ادامه داد: مهمترین علت این مسئله، اشعه ماوراء بنفش خورشید است. آسیب‌های جدی به لایه ازن موجب شده تا اشعه ماوراء بنفش بیشتری به ساکنان کره زمین بتابد. نکته دیگر مصرف فست فودها از جمله پیتزا، ساندویچ و از سوی دیگر مصرف نکردن غذاهای تازه، سبزی‌ها و میوه ها و جایگزینی غذاهای منجمد شده به جای آنهاست.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه سن ابتلا به آب مروارید 10 تا 15 سال کاهش یافته و بیماران مانند گذشته 80 تا 90 ساله نیستند، گفت: اغلب مراجعان را افراد دهه پنجم و ششم عمر تشکیل می‌دهند.

به گفته فرتوک‌زاده استفاده از عینک‌های ضدآفتاب محافظ در برابر اشعه یووی، مصرف سبزی‌ها و میوه‌های تازه و پرهیز از مصرف فست‌فودها مهمترین توصیه برای پیشگیری از آب مروارید است.

وی افزود: همچنین افرادی که با نور و آتش سروکار دارند از جمله نانواها، کشاورزان، کوهنوردان، شیشه‌گرها، قایقرانان، جوشکارها، آهنگران و کلیه افرادی که در معرض اشعه ماوراء بنفش قرار دارند باید توجه بیشتری به سلامت خود داشته باشند.

این فوق تخصص قرنیه با بیان اینکه تاکنون تحقیق اثبات شده‌ای مبنی بر مصرف نوع خاصی از املاح یا ویتامین‌ها برای پیشگیری از آب مروارید وجود ندارد، عنوان کرد: مردان نسبت به زنان به دلیل اینکه مدت زمان طولانی‌تری در خارج از منزل هستند و در برابر عوامل زیانبار بیشتری قرار دارند، ببیشتر در معرض ابتلا به آب مروارید قرار دارند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه کرد: رنگ چشم در ابتلا به این بیماری نقش ندارد.

فرتوک‌زاده با اشاره به اینکه معمولا عمل جراحی داخل چشم و در کل اعمال جراحی چشم به دلیل احتمال عفونت چشمی که خطرناک نیز هست به طور همزمان بر روی هر دو چشم انجام نمی‌شود، گفت: جراحان توصیه می‌کنند هر یک از چشم‌ها با فاصله یک تا دو ماه و در شرایط خاص با فاصله یک تا دو هفته مورد عمل جراحی قرار بگیرند. جراحی کاتاراکت نیز از این قاعده مستثنا نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha