سلامت نیوز : مسئول کلینیک بیماری‌های پستان پژوهشگاه ابن سینا با بیان اینکه 80 درصد سرطان‌های پستان در کشور ما توسط خود زنان ولی خیلی دیر کشف می‌شود، گفت:‌ بایستی تمامی دختران دبیرستانی نسبت به نحوه خودآزمایی آگاه شوند و آن را به عنوان یک وظیفه بهداشتی هر ماه انجام دهند. طبق تحقیقات به عمل آمده، تخمین زده می‌شود که تعداد کمی از زنان هر ماه خود را معاینه می‌کنند. حتی زنانی که معاینه ماهیانه را انجام می دهند نیز اغلب با تاخیر به پزشک مراجعه می‌کنند.

دکتر محمد هادیزاده در گفت‌وگو با (ایسنا)، با تاکید براینکه در کشور ما 80 درصد سرطان‌های پستان توسط خود زنان کشف می‌شود، عنوان کرد: آموزش چگونگی انجام معاینه پستان به زنان بسیار مهم است.وی با بیان اینکه بایستی تمامی دختران دبیرستانی نسبت به نحوه خودآزمایی آگاه شوند و آن را به عنوان یک وظیفه بهداشتی هر ماه انجام دهند، گفت: طبق تحقیقات به عمل آمده، تخمین زده می‌شود که تعداد کمی از زنان هر ماه خود را معاینه می‌کنند. حتی زنانی که معاینه ماهیانه را انجام می دهند نیز اغلب با تاخیر به پزشک مراجعه می کنند.

این جراح در پاسخ به اینکه دلیل تشخیص دیررس بیماری‌های پستان در کشور چیست، اظهار کرد: تشخیص دیررس به عوامل مختلفی بستگی دارد. به عنوان مثال مسائل اقتصادی، عدم آگاهی از اهمیت و روش خود آزمایی، عوامل روانی، ترس، خجالت بی مورد و افسردگی از جمله این موارد است.

وی افزود: بالارفتن سن و سابقه خانوادگی نیز از مهمترین عواملی هستند که در ابتلا به سرطان پستان موثرند.

به گفته مسئول کلینیک بیماری‌های پستان پژوهشگاه ابن سینا، شروع دوره‌های قاعدگی قبل از سن 12 سالگی، بارداری و زایمان بعد از سن 30 سالگی یا بچه‌دار نشدن و شروع یائسگی بعد از سن 55 سالگی هم به این دلیل که باعث می‌شود بدن زن‌ها بیشتر در معرض هورمون استروژن قرار بگیرد، می‌توانند احتمال ابتلا به سرطان پستان را افزایش دهند.

هادیزاده افزود:‌ همچنین نوع سبک زندگی، افزایش وزن بدن، کاهش فعالیت بدنی، رژیم غذایی پرچربی و کم فیبر، مصرف الکل و سیگار کشیدن هم از عواملی هستند که در افزایش خطر ابتلا به سرطان موثراند.

وی همچنین در پاسخ به اینکه زنان در صورت بروز چه علائمی باید سریع به پزشک مراجعه کنند، گفت: توده و یا افزایش ضخامت در داخل یا نزدیک پستان یا در ناحیه زیر پوست، تغییرات اندازه و شکل پستان، ترشح یا حساس شدن یا به داخل کشیده شدن نوک پستان، حفره حفره شدن پوست پستان (شبیه پوست پرتقال) وهر گونه تغییراتی در هاله نوک پستان مانند احساس گرمی، تورم، قرمزی و یا پوسته‌ریزی باید بانوان را حساس کند که حتما برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کنند.

مسئول کلینیک بیماری‌های پستان پژوهشگاه ابن سینا، در توضیح چگونگی انجام خود آزمایی پستان اظهار کرد: برای خودآزمایی پستان در مرحله اول باید طوری مقابل آینه قرار بگیرید که از سر تا کمر خود را ببینید، سپس در حالی که شانه‌هایتان صاف و دست‌هایتان دو طرف لگن است در آینه نگاه کنید، باید به اندازه، شکل و رنگ توجه کنید، شکل آنها باید یکنواخت بدون تغییر شکل مشخص یا ورم و التهاب باشد.

وی ادامه داد: در مرحله دوم، دست‌ها را بالا برده و مانند مرحله اول معاینه کنید، در مر حله سوم در حالی که به آینه نگاه می‌کنید به دنبال خروج مایع از یک یا هر دو پستان بگردید (مایع آبکی زرد یا خونی و یا قهوه‌ای). درمرحله چهارم در حالی که دراز کشیده‌اید پستان خود را لمس کنید، یک بالش زیر شانه در سمت مورد معاینه بگذارید و دست همان طرف را زیر سر خود قرار دهید، از دست راست برای معاینه پستان چپ و از دست چپ برای معاینه پستان راست استفاده کنید.

هادیزاده اضافه کرد: در حالی که انگشتان دست صاف و به هم چسبیده‌اند، لمس به دو طریق امکان‌پذیر است، به صورت خطوط عمودی از انتهای بالایی پستان (حدود استخوان ترقوه) تا پایین آن و از جناغ سینه تا تمام زیر بغل باید معاینه شوند و یا به صورت خطوط دایره‌وار که از نوک پستان شروع شده و دایره‌ها بزرگ و بزرگتر شده تا کل پستان معاینه شود، پس از لمس هر پستان لمس زیر بغل همان طرف را انجام دهید، در مرحله پنجم در حالی که ایستاده یا نشسته‌اید مانند مرحله چهارم پستان‌ها و زیر بغل هر طرف را لمس و معاینه کنید. در انتهای معاینه نوک هر پستان را فشار داده و به ترشحات نوک پستان توجه کنید.

مسئول کلینیک بیماری‌های پستان پژوهشگاه ابن سینا، در پایان تاکید کرد: در صورت مشاهده فرورفتگی، چین خوردگی و ورم، جابجایی یا فرورفتگی نوک پستان یا پوسته پوسته شدن آن، درد، قرمزی، دردناکی، جوش یا التهاب و همچنین اگر هنگام لمس پستان‌ها و زیر بغل دو طرف، متوجه لمس توده با هر اندازه شدید و یا با فشار نوک پستان هر نوع ترشحی وجود داشت به پزشک مراجعه کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha