سلامت نیوز : نایب رییس انجمن داروسازان ایران گفت: مصرف منطقی دارو نقش موثری در اقتصاد مقاومتی دارد.دکتر علیرضا شهریاری رئیس انجمن داروسازان خراسان در نشست خبری همایش "نقش دارو در اقتصاد مقاومتی، جایگاه داروساز در طرح پزشک خانواده" که در محل انجمن داروسازان خراسان رضوی در مشهد برگزار شد، افزود: در خصوص مصرف منطقی دارو، آموزش نقش اساسی را ایفا می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ وی با اشاره به نقش داروساز و داروخانه در نظام سلامت و طرح پزشک خانواده افزود: باید زیرساخت‌های لازم برای اجرای این طرح فراهم شود درغیر این صورت این طرح با شکست مواجه خواهد شد.وی با بیان این‌ که اجرای درست و اصولی این طرح بسیاری از مشکلات مردم را برطرف خواهد کرد، گفت: این طرح مشکلاتی نیز دارد.

دبیر این همایش نیز با اشاره به پراکندگی جمعیت مشهد در مناطق مختلف این شهراظهار کرد: از نظر پراکندگی پزشکان، آزمایشگاه‌ها و متخصصان آمادگی اجرای این طرح را نداریم چرا که در این طرح در هر شعاع یک کیلومتری باید یک پزشک حضور داشته باشد.نایب رییس انجمن داروسازان ایران اظهار کرد: کشورهای خارجی به دلیل این‌ که در جامعه بین‌الملل زیر سوال نروند در بحث دارو به طور مستقیم، ایران را تحریم نمی‌کنند این در حالیست که تحریم و مشکلات موجود در انتقال ارز، بر صنعت داروسازی تاثیر خواهد داشت.

حدود 98 درصد داروهای مورد نیاز کشور تولید داخلی است

شهریاری با بیان این‌ که حدود 98 درصد داروهای مورد نیاز را در داخل کشور تولید می‌کنیم، اظهار کرد: تلاش می‌کنیم داروهایی را که هزینه ارزی زیادی در بردارند، در داخل کشور تولید کنیم.

وی افزود: حدود پنج درصد داروها که 45 درصد ارز مربوط به بخش دارو را به خود اختصاص می‌دهند مربوط به بیماران خاص از قبیل بیماران سرطانی، هموفیلی و ... است.

رییس انجمن داروسازان خراسان رضوی با تاکید بر نقش آموزش مصرف صحیح و منطقی دارو در اقتصاد مقاومتی گفت: بسیاری از بیماران تنها به دنبال مصرف داروهای خارجی هستند در حالی‌ که این دارو به صورت تولید داخل و با همان کیفیت موجود است.

دریافت واکسن آنفلوآنزا برای تمام افراد ضروری نیست

شهریاری در خصوص مبحث مصرف منطقی و صحیح دارو تصریح کرد: به عنوان مثال افراد بسیاری خواهان دریافت واکنش آنفلوآنزا هستند در صورتی که این واکسن تنها برای افراد ریسک‌پذیر توصیه می‌شود.

وی اضافه کرد: دریافت این واکسن باید با تشخیص پزشک و متخصص عفونی باشد و برای تمام افراد ضروری نیست.

نایب رییس انجمن داروسازان کشور با بیان این‌ که داروهای تولیدی کشور از لحاظ کیفی برتر از داروهای کشورهای خاورمیانه است، اظهار کرد: باید تلاش کنیم در این موقعیت حساس، مردم ما دچار مشکل نشوند.

شهریاری با اشاره به بدهی شرکت‌های بیمه به داروخانه‌ها و تصویب قانونی در این باره در مجلس گفت: طبق این قانون شرکت‌های بیمه موظفند ظرف مدت 15 روز هزینه داروخانه‌ها را بپردازند.

شهریاری عدم توزیع داروهای فاقد مجوز وزارت بهداشت را از داروخانه‌ها خواستار شد.

وی همچنین از ایجاد بانک اطلاعاتی در داروخانه‌ها خبر داد و افزود: داروخانه‌ها با این بانک اطلاعاتی ارتباط برقرار کرده و مردم از طریق پیامک می‌توانند داروی مورد نیاز خود را یافته و دریافت کنند.

نایب رییس انجمن داروسازان کشور با اشاره به سوگندنامه پزشکان در خصوص ارجحیت منافع بیمار بر منافع شخصی اظهار کرد: با تمام مشکلات موجود در داروخانه‌ها، داروسازان باید راهنمایی و مشاوره‌های لازم را به بیماران ارائه دهند.

وی با اشاره به رشد روزافزون گیاهان دارویی و داروهای گیاهی، اعلام کرد: اخیرا 90 نوع داروی گیاهی به فهرست بیمه‌ها پیوسته است که این مساله نشان‌دهنده ترویج طب سنتی در کشور است.

گفتنی است، این همایش هفدهمین گردهمایی هیات مدیره‌های انجمن‌هایی داروسازان سراسر کشور است که در روزهای 3 و 4 آبان ماه در هتل پارس مشهد برگزار می‌شود. در این همایش شش کارگروه با عناوین نقش داروساز در نظام سلامت، جایگاه دارو در اقتصاد مقاومتی، تنوع دارویی، فرصت‌ها یا تهدیدها، چالش‌های جدید در نظام مالیاتی، اقتصاد دارو و تجویز و مصرف منطقی دارو تشکیل خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha