دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۰

سلامت نیوز : معاون حج عمره مرکز پزشکی حج و زیارت از مرگ هشت زائر ایرانی پیش از آغاز مناسک حج خبرداد و گفت:‌ دو زائر بیمار ایرانی نیز برای انجام خدمات درمانی بیشتر به ایران فرستاده شدند.

دکتر ولید دنده‌بر در گفت و گو با (ایسنا)، در تشریح آخرین عملکرد مرکز پزشکی حج و زیارت در حج تمتع 91 با بیان اینکه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی هلال‌احمر از 30 شهریور ماه فعالیت خود را برای پذیرش زائران آغاز کرده‌اند، گفت: تا این لحظه گزارش خاصی مبنی بر شیوع بیماری‌های واگیردار در میان زائران تمتع 91 دریافت نشده است.

وی با بیان اینکه تا این لحظه هزاران تن در دو بیمارستان مکه و مدینه مورد ویزیت تخصصی قرار گرفته‌اند گفت: تا این لحظه 600 زائر از خدمات دندانپزشکی این دو بیمارستان بهره‌مند شدند.

معاون حج عمره مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر ایران با بیان اینکه تا این لحظه 128 زائر ایرانی در بخش‌های داخلی این دو بیمارستان بستری شده‌اند گفت: تاکنون 148 زائر ایرانی در بخش CCU بستری شده و 240 زائر نیز در اورژانس بیمارستان‌های مکه و مدینه بستری شدند.

رییس ستاد عملیات پزشکی حج تمتع 91 با بیان اینکه در این حج برای نخستین بار هشت پایگاه سلامت بانوان در مکه و مدینه تاسیس شد، گفت: تاکنون 2200 زائر زن برای دریافت این خدمات به این پایگاه‌ها مراجعه کردند.

دنده‌بر با بیان اینکه 1600 زائر از خدمات آزمایشگاهی، 700 زائر از خدمات رادیولوژی، 335 تن از خدمات سونوگرافی استفاده کرده‌اند گفت: 85 زائر ایرانی نیز برای نیاز به درمان بیشتر به بیمارستان‌های صعودی منتقل شدند که از این میان 65 زائر بیمار در این بیمارستان‌ها بستری شدند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر شش زائر ایرانی در بیمارستان‌های سعودی در مدینه بستری هستند گفت: تاکنون 17 زائر بیمار برای انجام مناسک حج از مدینه به مکه اعزام شده‌اند.

رییس ستاد عملیات پزشکی حج تمتع 91 با بیان اینکه علت اکثر بستری‌ها مشکلات و بیماری‌های قلبی، ریوی و نارسایی‌ها بود، گفت: زائران در وهله اول برای درمان خود از خدمات پزشکان کاروان بهره می‌گیرند و پس از آن در صورت نیاز به خدمات تخصصی و بیشتر به مراکز درمانی هلال‌احمر ارجاع داده می‌شوند.

وی با بیان اینکه تاکنون دو زائر ایرانی از مکه و مدینه برای ادامه درمان خود به ایران عودت داده شدند گفت: 3000 خدمت توسط پزشکان در زمینه نوار قلب، گچ‌گیری و ... صورت گرفته است.

دنده‌بر با بیان اینکه تاکنون 60 عمل جراحی توسط تیم پزشکان ایرانی روی زائران انجام شده گفت: تاکنون 1400 بار تقاضای آمبولانس شده که از این میان 100 آمبولانس ICU موبایل به هتل‌ها اعزام شده‌ است.

دنده‌بر با بیان اینکه تاکنون هشت زائر ایرانی جان خود را از دست داده‌اند گفت: به جز دو تن از این زائران که در بیمارستان‌های مدینه و مکه جان سپردند مابقی در مسجدالحرام، سعی صفا و مروه، بیمارستان سعودی یا هتل جان باختند.

وی در پایان با بیان اینکه تاکنون گزارش خاصی مبنی بر شیوع بیماری‌های واگیردار میان حجاج به ویژه ایرانیان دریافت نشده است به حجاج توصیه کرد که ضمن رعایت بهداشت فردی، توصیه‌های بهداشتی و درمانی را در دستور کار خود قرار دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha