دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۴
کد خبر: 59024
سلامت نیوز : یک متخصص پوست و مو با بیان اینکه لیزر و میکرودرم یکی از راه‌های درمان فرورفتگی پوست ناشی از جوش، آبله مرغان یا خراشیدگی است، گفت: در درمان فرورفتگی پوست ناشی از آبله مرغان هرچه عمق ضایعه بیشتر باشد، برای کاهش عمق آن باید جلسات درمان متعدد تکرار شود.

دکتر امیر هوشنگ احسانی در گفت وگو با ایسنا ، با تاکید بر این که آبله مرغان یک بیماری خود به خود بهبود شونده با دوره حدود 7 تا 9 روز است، گفت: این بیماری معمولاً نیاز به درمان اختصاصی ندارد و استفاده از داروهای ضد خارش موجب راحتی بیمار و نیز کاهش احتمال عفونی شدن بثورات می‌شود. همچنین ضایعات پوستی خارش دار تنها علامت این بیماری است با این حال برخی افراد دچار سردرد و تب خفیفی می‌شوند.

وی ادامه داد: آبله مرغان یک بیماری عفونی شایع دوران کودکی است که علائم خفیف و سبکی دارد که دوره نهفتگی بیماری (زمان ورود عامل بیماری زا تا زمان بروز علائم) ۱۴ تا ۲۱ روز است.

ضایعات آبله مرغان نقاط دهان، مقعد یا حتی داخل گوش را هم درگیر می‌کند

این متخصص پوست و مو با اشاره به اینکه این ضایعات به صورت دانه‌های کوچک ظاهر شده و سریع به تاولهای کوچک خارش دار تبدیل می‌شوند، اظهار داشت: بیمار با وجود این ضایعات جلدی می‌تواند بیماری را به دیگران به راحتی انتقال دهد. جای این ضایعات بر اثر خارش به صورت فرورفتگی‌های کوچک در سطح پوست ایجاد می‌شود.

یکی از علل به جا ماندن ضایعه آبله مرغان در بزرگسالی، تخریب بافت پوست افراد است

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص اینکه 80 درصد کودکان در سن 10 تا 12 سالگی به بیماری آبله مرغان مبتلا می‌شوند، تصریح کرد: این بیماری در کودکان به صورت دانه‌های قرمز آبدار، ظاهر می‌شود که پس از یک هفته خشک و از بین می رود. همچنین این ضایعات در افرادی که در سنین بالا مبتلا می‌شوند بیشتر است.

دکتر احسانی با بیان اینکه درمان‌های میکرودرم و لیزر یکی از راه‌های درمان ضایعات آبله مرغان است، گفت: در درمان فرورفتگی پوست ناشی از آبله مرغان هرچه عمق ضایعه بیشتر باشد، برای کاهش عمق آن باید جلسات درمان متعدد تکرار شود و باید افراد بالای 12 سال مبتلا به آبله مرغان از دستکاری این ضایعه خودداری کنند تا از جا ماندن آنها جلوگیری شود.

سردرد، سرگیجه و تشنج از دیگر علائم بیماری آبله مرغان است

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص اینکه در صورت داشتن تب در کوتاه مدت می‌توان از داروهای کاهش تب استفاده کرد، گفت: نیاز به داروهای ضد ویروسی تنها در موارد شدید و افراد بالای 13 سال یا کمتر از یک سال الزامی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: افراد مبتلا به آبله مرغان معمولا دچار مشکلات گوارشی از جمله دل درد و اسهال می‌شوند که شکل دوم این بیماری در بزرگسالی به صورت زونا ظاهر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha