سیاری از دندانپزشکان غیر ارتودنتیست‌ در تابلوهای مطب خود از واژه «ارتدنسی» استفاده می‌کنند. این در حالی است که ذکر عنوان ارتودنسی بدون پیشوند متخصص به معنای آن است که دندانپزشک مذکور متخصص این رشته نیست.

سوء استفاده دندانپزشکان عمومی از عنوان ارتودنسی

سلامت نیوز : کاظم دالایی که در آستانه برپایی دهمین کنگره انجمن ارتودنیست‌های ایران که از روز چهارشنبه در تهران آغاز به کار می‌کند، سخن می‌گفت با اعلام این مطلب افزود: بسیاری از دندانپزشکان غیر ارتودنتیست‌ در تابلوهای مطب خود از واژه «ارتدنسی» استفاده می‌کنند. این در حالی است که ذکر عنوان ارتودنسی بدون پیشوند متخصص به معنای آن است که دندانپزشک مذکور متخصص این رشته نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی اظهار داشت: والدینی که قصد دارند، کودک خود را برای انجام امور ارتودنسی نزد دندانپزشک متخصص این رشته ببرند، می‌بایست در تابلوی مطب دندانپزشکان یا در مهر نظام پزشکی آنان واژه متخصص را قبل از واژه ارتودنسی جست‌وجو کرد.

دالایی در مورد تعرفه‌های درمان ارتودنسی تصریح کرد: تعرفه‌های درمان‌های ارتودنسی در ایران مانند بسیاری از کشورهای پیشرفته از شمول اکثر بیمه‌های دندانپزشکی خارج است به همین دلیل سهم پرداختی بیماران برای این درمان‌ها در مقایسه با سهم بیمه‌ها بیش از 90 درصد است.

وی با اشاره به اینکه بالا بودن تعرفه اعلام شده از سوی دندانپزشک، لزوماً به معنای کیفیت بالاتر درمان نیست، گفت: پایین بودن تعرفه نیز در همه موارد نمی‌تواند به معنای عادلانه بودن و کیفیت مناسب درمان باشد.

عضو انجمن ارتودنتیست‌های ایران اظهار کرد: ملاک تعرفه مناسب درمان‌های ارتودنسی از سوی بیماران بر اساس شناخت آنان از کیفیت مهارتی، علمی و تخصصی درمانگر صورت می‌گیرد.وی با اشاره به اینکه درمان‌های ارتودنسی علاوه بر مرتب کردن نامنظمی‌های دندانی، هدف مهم دیگری را که همانا اصلاح ناهنجاری‌ها و بدشکلی‌های استخوانی در سنین رشد است، نیز دنبال می‌کند، گفت: این امر مراجعه به دندانپزشکان یا متخصصان ارتودنسی را در سنین حدود 6 -7 سالگی به منظور بررسی و درمان ضروری می‌سازد.

دالایی اظهار داشت: 65 درصد افراد دارای ناهنجاری‌های فکی - دندانی هستند که تمام آنان نیازمند درمان‌های ارتودنسی نیستند، اما در صورتی که کودک یا فرد بزرگسالی در فرآیندهای جویدن، تنفس، تکلم یا بلع دارای مشکلاتی باشد، ضروری است، برای مشاره با متخصص ارتدنسی مراجعه کند.

وی با تأکید بر اینکه ریشه افزایش بعضی ناهنجاری‌های فکی - داندانی، ژنتیکی است، اضافه کرد: این امر ناشی از افزایش اردواج‌های ایران که 3 تا 5 آبان امسال در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار می‌شود، علاوه بر بازتاب توانمندی‌های علمی متخصصان ارتودنسی در داخل کشور و تعامل میان آنان و بهره‌گیری از تجارب بین‌المللی، ارتقاء و آگاهی‌های عمومی در سطح جامعه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha