سه‌شنبه ۲ آبان ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 59047
سلامت نیوز : آمارهای دو مرجع رسمی درباره ایدز با هم تفاوت دارد اما نشان می‌دهد كه 70 تا 100 هزار نفر مبتلا به ایدز در كشور زندگی می‌كنند كه حتی ممكن است خودشان هم از ابتلا به این بیماری خبر نداشته باشند اما با رفتارهای پرخطر در حال گسترش آن هستند. براساس آمارهای «عباس صداقت» رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت، 90 هزار ایرانی مبتلا به ایدز در كشور وجود دارد كه 70 هزار نفر آنها خبر از بیماری خود ندارند. «مینو محرز» رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران هم می‌گوید: «25 هزار بیمار مبتلا به ایدز در کشورمان داریم و تخمین زده شده که 100 تا 120 هزار نفر هنوز شناسایی نشده‌اند. افرادی كه بیشتر آنها را نوجوانان، جوانان و زنان تشكیل می‌دهند.» وی ادامه می‌دهد: «آگاهی جوانان درباره ارتباطات غیراخلاقی محافظت نشده باید افزایش یابد اما خانواده‌ها، وزارت آموزش و پرورش و صدا و سیما در این باره برنامه‌ای ندارند درحالی که هرگونه آموزشی باید از سنین کودکی آغاز شود.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ به گفته عباس صداقت همچنان بیشترین عامل انتقال ایدز در كشور از طریق اعتیاد تزریقی است. بنابراین بخشی بزرگی از این 100 هزار نفر هم باید از همین طریق دچار ایدز شده باشند و این خطر هم وجود دارد كه آنها بدون اینكه بدانند، افراد دیگری را هم آلوده كنند. البته همه آلودگی‌ها ماحصل سرنگ‌های مشترك نیست. همین مسئله هم باعث می‌شود تا صداقت با هشدار نسبت به تغییر الگوی انتقال ایدز از طریق ارتباطات جنسی محافظت نشده، بر لزوم توجه بیش از پیش به برنامه‌های کاهش آسیب به منظور جلوگیری از بازگشت موج دوم ایدز در کشور تاكید كند.

همچنین مطالعات اپیدمیولوژیک انجام شده در کشور این هشدار را می‌دهند که آمار انتقال بیماری ایدز از طریق ارتباطات جنسی محافظت نشده و همچنین ابتلای زنان به این بیماری در حال افزایش است. به گفته صداقت با توجه به مشاهدات انجام شده در تغییر الگوی انتقال ایدز تاکید ما بیشتر روی ارتباطات جنسی ناسالم است. تهدید دیگری که به ویژه جوانان و نوجوانان را در معرض خطر قرار می‌دهد، افزایش استفاده از مواد روان‌گردان و محرک‌هاست، چرا که این مواد به‌طور غیرمستقیم می‌توانند عاملی برای ارتباطات جنسی محافظت نشده باشند.صداقت ،كلید رهایی از این درد خانمانسوز را افزایش آگاهی مردم می‌داند و می‌گوید: «بر این اساس ارتباطات بهتری با سازمان صدا و سیما، شهرداری، مترو، راه‌آهن و قطارهای مسافربری، هواپیمایی و سازمان‌های دیگر برقرار شده است تا به این ترتیب پیام‌های خود را به مردم برسانیم.»

براساس آمار تجمعی، 67 درصد علت انتقال ایدز از طریق اعتیاد تزریقی بوده است و 10 درصد آن مربوط به انتقال جنسی است. در سال 90 الگوی انتقال از طریق روابط جنسی تغییر زیادی داشته است، به طوری که 20 درصد موارد انتقال در سال 90 از طریق ارتباطات جنسی محافظت نشده بوده است. رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت تاكید می‌كند كه خدمات مشاوره، آزمایش و درمان بیماری ایدز کاملا رایگان و محرمانه انجام می‌شود.

او در نهایت می‌گوید: «در باره بیماری ایدز هیچ درمان قطعی وجود ندارد، اما پیشگیری از آن بسیار راحت است. هر کس که به رفتاری ناسالم به لحاظ ارتباطات اجتماعی نظیر اعتیاد، سوءمصرف مواد و ارتباطات جنسی خارج از چارچوب خانواده مبادرت داشته، صرف‌نظر از سن و جنس می‌تواند در معرض ویروس ایدز قرار گیرد. از آنجا که کشور ما، کشوری جوان است در مورد این بیماری بیشتر تاکیدمان روی جوانان و نوجوانان است.» به گفته «مینو محرز» رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران هم اغلب مبتلایان در گروه‌های سنی 20 تا 49 سال قرار دارند. به گفته او تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد شیوع ایدز در زندان‌ها 2درصد، بین زنان خیابانی در كل كشور 4 درصد، بین زنان خیابانی در تهران 6 درصد و در بین کودکان کار 4 تا 5 درصد است. براساس آمارهایی كه محرز می‌دهد 5 درصد از كودكان كار هم مبتلا به ایدز هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha