مکیدن انگشت، پستانک و سرشیشه به علت اثر گذاشتن روی ساختمان فک و دندان‌ها و جلو آمدن زبان می تواند باعث اشتباه تلفظ کردن کلمات توسط کودک و حتی در بعضی موارد ایجاد اختلال در بلع شود.

سودابه نوری آسیب شناس گفتار و زبان و عضو مرکز مطالعات رشد و سلامت کودک جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی ایران در گفت و گو با ایسنا، با بیان این مطلب گفت: از دیگر عواملی که می تواند باعث اشتباه تلفظ کردن کلمات در کودکان شود مشکلات شنوایی است که کودک به علت درست نشنیدن نمی تواند کلمات را درست تلفظ کند.

وی ادامه داد: مشکلات ارگانیک همچون نقص در ساختمان‌های دهانی و فک و دندان، شکاف کام کودک که سبب تودماغی صحبت کردن او می شود، فقدان زبان کوچک یا دوشاخه بودن آن، بزرگی لوزه سوم، بیماری‌های ژنتیکی و بیماری‌های عقب ماندگی و فلج‌های مغزی از دیگر عوامل بروز اشتباه در تلفظ کودکان می باشد.

نوری در ادامه افزود: بد تلفظ کردن کلمات توسط پدر و مادر کودک نیز می تواند تا حدی سبب شود کودک ر تلفظ کلمات دچار اشتباه شود اما در اکثر موارد با وجود تلفظ اشتباه پدر و مادر، کودک دچار این مشکل نخواهد شد.

وی همچنین در رابطه با اشتباه تلفظ کردن واژه‌ها و کلمات توسط برخی مجریان تلویزیونی در برنامه‌های کودک گفت: هر چه علاقه کودک به مجری و برنامه بیشتر باشد احتمال تاثیر پذیری نیز بیشتر می شود که اغلب این روند موقتی خواهد بود.

این آسیب شناس گفتار و زبان به پدر و مادرهای جوان توصیه کرد: در صورت صحبت نکردن کودکشان تا دو سالگی یا اشتباه تلفظ کردن بعضی کلمات، حتما آنها را برای معاینه نزد یک آسیب شناس گفتار و زبان ببرند.

نوری در ادامه افزود: به طور طبیعی کودک باید تا چهار سالگی بتواند تلفظ کلمات را به طور صحیح ادا کند که البته برای تلفظ صحیح حرف « ر » و « ژ » شاید به زمان بیشتری نیاز باشد چرا که حرف « ر» آخرین حرفی است که کودک یاد می گیرد.

این کارشناس گفتار و زبان همچنین به تمام پدران و مادران توصیه کرد تا فرزندان خود را از ماه‌های اول تولد برای معاینات دوره‌ای و گرفتن شناسنامه سلامت به مراکز توانبخشی و درمانی ذیربط معرفی کنند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha