سه‌شنبه ۲ آبان ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۲
کد خبر: 59051
سلامت نیوز : ولید دنده‌بر در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به سلامتی تمام زائران ایرانی خانه خدا و حضور آنان در مکه مکرمه اظهار داشت: تمام تلاش‌ها برای انجام مراسم 10 ذی‌الحجه و حضور حجاج در مناسک عرفات است.

وی افزود: تمام خدمات مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر به صورت 24 ساعته به زائران ارائه می‌شود و 460 پزشک در قالب 460 کاروان در خط نخست درمان و ارائه خدمات بهداشتی و مراقبت از زائران انجام وظیفه می‌کنند.

دنده‌بر بیان داشت: مسئولیت دوم مرکز پزشکی حج و زیارت فعالیت‌های واحد سلامت است که با حضور پزشکان و کارشناسان بهداشت نظارت بر آشپزخانه و فرآیند انتقال غذا و توزیع آن بهداشت محیط زائران تأمین می شود.وی ادامه داد: نیروهای تخصصی مرکز پزشکی حج و زیارت نیز برای ارائه خدمات به زائران سالمند و بیمار، فرآیند وقوف اضطراری را برای آنها جهت تشرف فراهم می‌کنند.

معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر تصریح کرد:‌ از دو تا 3 روز قبل نیز چادرهایی در قالب پلی کلینیک اورژانس صحرایی در عرفات و منا استقرار یافته است.بر اساس پیش‌بینی‌ها دمای هوا در عربستان به شدت گرم است و تهدید گرمازدگی وجود دارد. بنابراین تمهیدات لازم برای استقرار تونل هوای سرد جهت جلوگیری ار ابتلا به گرمازد‌گی آنان مهیا شده است.

دنده‌بر گفت: خوشبختانه در 2 شب گذشته با هوای خنک در سرزمین منا و عرفات مواجه شدیم و باراش باران نیز داشته‌ایم که این مسئله از نظر ما برای کاهش دما و جلوگیری از گرمازدگی بسیار اهمیت دارد.وی ادامه داد: در مشعرالحرام نیز 2 آمبولانس با تجهیزات کامل احیای قلبی برای زائران کشورمان استقرار یافته است.

معاون حج و عمره مرکز پزشکی هلال‌احمر تصریح کرد: همچنین 3 پایگاه سلامت بانوان در مدینه منوره و 5 پایگاه نیز در مکه مکرمه با حضور پزشکان زن در هتل‌های محل اقامت زائران کشورمان جهت ارائه خدمات درمانی و بهداشتی به آنان ایجاد شده است.

دنده‌بر با اشاره به اینکه تاکنون 31 روز از عملیات حج در مدینه منوره و 25 روز در مکه مکرمه گذشته است، گفت: تاکنون 14 هزار خدمات پزشکی در بیمارستان مدینه منوره و مکه مکرمه در قالب ویزیت تخصصی، دندانپزشکی، بستری، CCU، اورژانس و خدمات سلامت به بانوان ارائه شده است.وی افزود: تاکنون 2 زائر نیز قبل از انجام مناسک حج از مدینه و مکه مکرمه برای درمان بیشتر به ایران اعزام شده‌اند.

معاون حج و عمره مرکز پزشکی هلال‌احمر با اشاره به حضور 75 هزار زائر ایرانی در مکه مکرمه بیان داشت: پیش‌بینی‌ها بر این است که روز دهم ذی‌الحجه که عید قربان است مصادف می‌شود با حج اکبر و ساکنان اطراف مکه نیز در این مراسم حضور می‌یابند که باعث ازدحام بیشتر جمعیت می‌شود. بنابراین تمهیدات لازم برای جلوگیری از هرگونه حادثه و مشکل برای زائران کشورمان دیده شده است.

وی با بیان اینکه یکی از واجبات حج تمتع مراسم«حلق» (تراشیدن موی سر) است که باید تمام حجاج مرد در روز دهم ذی‌الحجه پس از قربانی کردن این عمل را به جا آورند که پس از اذان صبح تا طلوع آفتاب که وارد سرزمین منا می‌شوند و به سمت رمی جمرات حرکت می‌کنند باید موی سر خود را بتراشند.

دنده‌بر ادامه داد: در چند سال اخیر به دلیل انجام مراسم «حلق» چون محیط مناسبی برای این مراسم فراهم نشده بود با مناظر نامناسبی از آلودگی‌های موی سر مواجه می‌شدیم که امسال با تدابیر لازم و آموزش‌های صورت پذیرفته در قالب توصیه‌های بهداشتی و پزشکی که به کاروان‌ها منتقل شده است امیدواریم با مشکلات مراسم «حلق» در سا‌ل‌های گذشته مواجه نشویم.

وی تصریح کرد: امسال با توجه به توصیه‌های بهداشتی و پزشکی از جمله پرهیز از خستگی مفرط زائران به دلیل بازارگردی، ما با کاهش تردد زائران در بازارها مواجه شده‌ایم.

دنده‌بر گفت:‌ یکی از مسائلی که قبل از شروع مناسک حج در ایران صحبت‌هایی از آن به گوش پزشکان رسیده بود مسئله تجمیع مطب پزشکان بود که خوشبختانه امسال نیز در تمتع 91 پزشکان در کنار کاروان‌های خود حضور دارند و فقط در 16 هتل طرح آزمایشی تجمیع مطب‌ها اجرا شده است که پس از عملیات حج تمتع 91 با بررسی نتایج آن مبنی بر اینکه آیا این طرح برای سلامت زائران مفید بوده است یا نه، نتایج نهایی آن اعلام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه 28 تا 29 روز دیگر به پایان عملیات حج باقیمانده است، افزود: قیمت‌های بیمارستان‌های سعودی نیز برای ارائه خدمات درمانی به هیچ عنوان افزایش پیدا نکرده است.

معاون حج و عمره مرکز پزشکی هلال‌احمر خاطرنشان کرد: بیشترین توصیه‌ای که ما به خانواده‌های زائران کشورمان در ایران داریم آن است که در زمان‌هایی که ارتباط تلفنی با زائران برقرار می‌کنند حتماً آنان را به رعایت بهداشت فردی، احتیاط، مراقبت و هماهنگی بیشتر با پزشکان کاروان برای حفظ و ارتقای سلامتشان توصیه و سفارش کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha