سلامت نیوز : محمد آقازاده امیری در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به اینکه چه فرم‌هایی از عینک برای رفع عیوب انکساری افراد متناسب‌تر است گفت: قاب عینک از اهمیت زیادی چه برای پوشش نوع عدسی و چه متناسب با صورت فرد برخوردار است.

وی ادامه داد: معمولاً انتخاب قاب عینک باید بر مبنای عیب انکساری چشم فرد و فرم صورت و زیبایی شناسی، صورت گیرد مثلاً در افرادی که مرکز عدسی شیشه عینک نازک‌تر است (نمره منفی بالا) و کناره‌های عدسی ضخیم‌تر است استفاده از قاب‌های کائوچوئی و پلاستیکی را توصیه می‌کنیم.

 به گفته این متخصص اپتومتری هر چقدر قاب عینک کوچکتر باشد ضخامت گوشه‌های لنز از بین می‌رود و قسمت مرکزی لنز داخل قاب قرار می‌گیرد که از نظر زیبایی هم برای فرد شکیل‌تر است.از طرفی قاب‌های کائوچوئی کل عدسی را پوشش می‌دهد و ضخامت لنز معمولاً مشخص نمی‌شود.

آقازاده امیری گفت: استفاده از شیشه‌های با ضریب شکست بالا(فشرده) هم می‌تواند از قطر عدسی در نمره‌های بالا بکاهد چون اکثر افرادی که از عینک استفاده می‌کنند روی قطر شیشه عینک حساس هستند.

وی تأکید کرد: یک عینک مناسب باید به خوبی روی بینی قرار گیرد و با اندازه چشم متناسب باشد و نباید به دلیل مد و هر آنچه دوست داریم قاب عینک را انتخاب کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: فرم صورت، مو، چهره و نمره عینک نیز در انتخاب عینک بسیار دخیل هستند. مثلاً صورت بیضی نوع ایده‌آلی است که تقریباً اکثر فرم‌های عینک روی آن تطابق دارد ولی برای صورت‌های مستطیل شکل فریم‌های پهن با دسته کوتاه توصیه می‌شود همچنین در افرادی که صورتی دایره و مربع شکل دارند فریم باریک با دسته‌های بلند توصیه می‌شود.

به گفته رئیس انجمن علمی اپتومتری ایران در افرادی که صورت مثلثی شکل‌دارند بسته به نوع عینک باید تصمیم گرفت ولی قاب‌های تیره، سبک با عدسی گرد و قاب‌های ظریف به آنها توصیه می‌شود.

وی تاکید کرد: گاهی افراد بارها هزینه زیادی را برای خرید قاب عینک می‌پردازند غافل از اینکه این قاب هیچ تطابقی با چهره و نمره عدسی آنها ندارد. در عین حال بهتر است افراد یک عینک متناسب با محل کار و بیرون از منزل داشته باشند و یک عینک هم متناسب با محیط خانه یا احتمالاً مهمانی‌ها استفاده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha