سلامت نیوز : غلامعلی افروز صبح امروز در نخستین سمینار مدرسه و کودک با نیازهای ویژه در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی اظهار داشت: متأسفانه 90 درصد بزهکاران خیابانی کشور دانش‌آموزان اخراجی آموزش و پرورش هستند که در این زمینه باید بازنگری اساسی در دروس سخت و محیط‌های آموزشی صورت پذیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی افزود: قبل از انقلاب در زمینه روانشناسی کودک فقط یک دوره یکساله وجود داشت ولی خوشبختانه پس از انقلاب مقاطع لیسانس، فوق‌لیسانس و دکترای روانشناسی کودکان استثنایی راه‌اندازی شد.

افروز بیان داشت: یک روانشناس کودکان استثنایی باید بتواند مشکلات کودک ناشنوا و نابینا را تشخیص دهد زیرا در کشورهای پیشرفته مانند آمریکا و کانادا استادان و متخصصان کودکان استثنایی از مهمترین ارکان آن جامعه به حساب می‌آیند.

رئیس دانشکده روانشناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: در کشور ما تعداد کودکانی که خدمات مورد نیاز کودکان استثنایی را دریافت می‌کنند، 10 تا 15 درصد است ولی در کشورهایی مانند سوئد 37 درصد است و این به معنای آن نیست که تعداد کودکان استثنایی سوئد از ایران بیشتر است و معنای آن این است که آنان آموزش‌های تربیتی را بر طبق نیازهای هر فرد ارائه می‌دهند.

افروز تصریح کرد: مثلاً وقتی دانش‌آموزان به مدارس می‌روند شاهد هستیم هر دانش‌آموزی شاید یک مشکلی مانند لکنت زبان، پلک زدن چشم، بی‌قراری یا حتی (صرع) داشته باشد که در این کشورها مطابق هر فرد به آن آموزش و ارائه خدمات می‌شود.

کلاس‌های دانش‌آموزان نیز باید کمتر از 15 نفر

وی بیان داشت: کلاس‌های دانش‌آموزان نیز باید کمتر از 15 نفر باشد و معلم این کلاس‌ها نیز باید متخصص کودکان استثنایی باشد که در حال حاضر باید به این موارد در مدارس کشور ما بیشتر توجه شود.

افروز با اشاره به نیاز آگاهی وزیر آموزش و پرورش، و مدیران این وزارتخانه به مباحث مختلف چگونگی ارائه آموزش‌های مناسب به دانش‌آموزان به خصوص کودکان استثنایی افزود: وزیر آموزش و پرورش مدیر مدیران آموزش و پرورش به حساب می‌آید و نباید فقط یک فرد سیاسی به حساب آید.

وی اظهار داشت: دانش‌آموزان از سنین 6 تا 18 سال نیاز دارند تا در نظام تعلیم و تربیت حضور داشته باشند و این شعار یونسکو است ولی ما مشاهده می‌کنیم امروز برخی دختران 14 ساله کشورمان به جای آنکه در مدرسه حضور داشته باشند در دیگر جاها مشغول قالیبافی هستند و در مدرسه حضور ندارند.

افروز گفت: حتی دختری که زیر سن 18 سال عقد و ازدواج می‌کند باید مشاوران مدارس پیگیر امور این دانش‌آموز باشند که امروز این طور نیست.

35درصد نوجوانان به جای مدرسه در خیابان‌ها پرسه می‌زنند

وی ادامه داد: در کشورهای پیشرفته 98 درصد نوجوانان در مدارس حضور دارند ولی این آمار متأسفانه در کشور ما 64 درصد است یعنی 35 درصد نوجوانان ما به جای مدرسه در خیابان‌ها پرسه می‌زنند و از جمله بزهکاران خیابانی به حساب می‌آیند که قالب آنان در نهایت در کانون‌های اصلاح و تربیت حضور پیدا می‌کنند.

اصلاح دروس سخت و محیط‌های آموزشی مدارس

افروز با اشاره به اینکه آموزش و پرورش باید چنان اقدام کند که از 100 درصد دانش‌آموزان حداقل 98 درصد آنان در مدرسه حضور داشته باشند و این زمانی محقق می‌شود که فرآیند دروس و محیط‌های آموزشی مدارس اصلاح شود.

وی با اشاره به تعیین ضریب هوشی زیر 85 درصد دانش‌آموزان در دنیا گفت: این در حالی است که برای دانش آموزان ضریب هوشی «مرزی» یعنی بین 70 تا 85 درصد باید تمهیدات لازم  برای فراگیری درسی ارائه شود تا این دانش‌آموزان دچار وامندگی از تحصیل نشوند که متأسفانه امروز مشاهده می‌کنیم که 90 درصد بزهکاران خیابانی کشور دانش‌آموزان اخراجی آموزش و پرورش هستند.

افروز تصریح کرد: وقتی این دانش‌آموزان از مدارس اخراج می‌شوند به کیف قاپی و دزدی رو می‌آورند و در نتیجه آنها را به کانون‌های اصلاح وتربیت منتقل می‌کنند.

وی با توصیه به وزیر آموزش و پرورش، معاونان، مدیران کل و اعضای کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی گفت: آنان باید بیاموزند و بدانند که با توجه به ظرفیت هوشی کودکان و نوجوانان یک تناسب ملایمی در دروس ایجاد کنند تا دانش‌آموز پس از دبستان وقتی وارد راهنمایی می‌شود با دروس سخت مواجه نشود که متاسفانه امروز این مسئله وجود دارد.

افروز با بیان اینکه «من نمی‌دانم چرا افراد این مسائل را نمی‌دانند»، گفت: کتاب‌های درسی باید به صورتی طراحی شود که دانش‌آموز در نظام مدرسه باقی بماند و ما همه در اخراج دانش‌آموزان از مدارس مسئول هستیم و باید سعی شود کودکی که ضریب هوشی 70 دارد بتواند تا پایان نظام آموزشی در مدرسه باقی بماند ولی امروز مشاهده می‌کنیم که دانش‌آموزان با دروس سخت در راهنمایی مواجه شده و از نظام آموزش اخراج می‌شود.

افروز با بیان اینکه باید به یک رابطه منطقی در زمینه ضریب هوشی و دشواری دروس برای دانش‌آموزان توسط آموزش و پرورش تعیین شود و بازنگری‌های لازم صورت پذیرد، گفت: آمریکایی‌ها با میلیون‌ها دلار هزینه تحقیقات امروز ضریب هوشی کودکان خود را در حدود 70 درصد حساب می‌کنند و بر اساس کارآیی هوش آنان دروس درسی را طراحی می‌کنند.

وی ادامه داد: مسلماً دانش‌آموز به خصوص دانش‌آموزان استثنایی نیازهای ویژه خاصی دارند ولی امروز مشاهده می‌کنیم که در مدارس یک لیسانسیه جغرافیا به این کودکان درس می‌دهد و این در حالی است که باید حداقل مدارک این معلمان فوق‌لیسانس به‌خصوص در رشته‌های روانشناسی کودکان استثنایی باشد تا دروس را بر اساس برنامه‌های خانواده محور ارائه دهند.

افروز بیان داشت: مسئولان آموزش و پرورش از وزیر، معاونان و شورای آموزش و پرورش باید همگی از این نیازها اطلاع پیدا کنند تا متناسب با نیازهای کودکان استثنایی دروس و وضعیت مدارس را اصلاح کنند.

هر 25 دانش‌آموز یک سرویس بهداشتی و آبخوری

وی با انتقاد از وضعیت کنونی سرویس‌های بهداشتی در مدارس گفت: بر اساس آمار یونسکو باید برای هر 25 دانش‌آموز یک سرویس بهداشتی و آبخوری وجود داشته باشد به خصوص اینکه در کشور ما سن بلوغ جنسی بسیار کاهش پیدا کرده است.

افروز ادامه داد: این در حالی است که 10 تا 15 درصد پسران و 30 درصد دختران در مدرسه بلوغ جنسی را تجربه می‌کنند و این به معنای آن است که دانش‌آموزان قبل از رسیدن به بلوغ و سن شناسنامه‌ای به سن روانی بلوغ جنسی می‌رسند و پسران نیز بین 10 تا 11 سالگی بلوغ جنسی را تجربه می‌کنند.

افروز خاطرنشان کرد: با توجه به مسائل کنونی بازنگری در دروس و فضای محیطی دانش‌آموزان الزامی است و دخترانی باید از بهداشت روانی بیشتری در مدارس برخوردار شوند تا آرامش بیشتری کسب کنند و این مسئله مسلماً در کودکان استثنایی بیشتر است.وی گفت: باید معلمان و مسئولان آموزش و پرورش در این گونه مسائل به خصوص برای کاهش فشار روانی دانش‌آموزان وضعیت سرویس‌های بهداشتی را اصلاح کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha