عضو هیات علمی گروه اطفال دانشگاه آزاد اسلامی مشهد گفت: نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند، 5 برابر کمتر از سایر نوزادان به عفونت‌های تنفسی مبتلا می‌شوند.

دکتر عبدالرضا ملک در آستانه 10 مرداد «روز جهانی شیر مادر»، در گفت ‌وگو با ایسنا، افزود: تغذیه با شیر مادر، بهترین سد دفاعی نوزاد در برابر عفونت‌ها بوده و آغوز (اولین شیر مادر) نخستین واکسنی است که نوزاد دریافت می‌کند.

وی با اشاره به کاهش 17 برابری میزان ابتلا به عفونت‌های اسهالی در نوزادانی که به طور انحصاری از شیر مادر تغذیه می‌کنند، خاطرنشان کرد: از سایر فواید استفاده از شیر مادر برای نوزاد می‌توان به کاهش احتمال ابتلای این نوزادان به آسم و عفونت‌های مختلف، کاهش میزان مرگ و میر این نوزادان، بالاتر بودن بهره هوشی آن‌ها، ساده‌تر بودن جذب این شیر برای نوزاد و وجود مقادیر پایین فسفر و در نتیجه کاهش میزان تشنج به دنبال کاهش کلسیم در این نوزادان اشاره كرد.

وی همچنین پیشگیری از بارداری تا چند ماه پس از زایمان، ایجاد ارتباط عاطفی بین مادر و نوزاد، بهبود افزایش وزن مادر در دوره بارداری، کاهش ابتلا به سرطان پستان و تخمدان در مادر، کاهش احتمال ابتلای مادر به دیابت و کاهش احتمال ابتلا به پوکی استخوان را از جمله فواید تغذیه مداوم نوزاد با شیر مادر، برای مادران شیرده برشمرد.

دکتر ملک همچنین کاهش هزینه‌های مصرفی خانواده، عدم نیاز به واردات شیر خشک و خروج ارز دولتی از کشور، ارتقای سلامت نوزادان تغذیه کننده با شیر مادر و کاهش هزینه‌های مربوط به پیشگیری و درمان بیماری‌های ناشی از عدم تغذیه مناسب را از جمله اثرات اقتصادی و اجتماعی تغذیه با شیر مادر عنوان کرد.

استادیار گروه بیماری‌های کودکان دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، در ادامه به منظور بررسی و ارزیابی کفایت تغذیه نوزاد با شیر مادر در طی 6 ماه اول پس از تولد، به مادران توصیه کرد: روزانه 8 تا 12 مرتبه نوزاد را با شیر خود تغذیه كرده و به علایمی از قبیل بی قراری، اختلال خواب، مکیدن انگشتان دست و پا به طور متوالی، حرکات دهان و گریه‌های شدید که نشانه عدم کفایت شیردهی نوزاد است، توجه كنند.

دکتر ملک افزود: نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند، باید روزانه 5 تا 6 بار دفع ادرار داشته و در سه ماهه اول تولد به طور متوسط روزانه 30 تا 50 گرم افزایش وزن داشته باشند.

وی همچنین به مادران توصیه کرد تا از مصرف غذاهای ادویه ‌دار که طعم شیر را تغییر می‌دهند پرهیز و به هیچ عنوان از مکمل‌های غذایی مثل شیر خشک و آب قند استفاده نکنند. همچنین از بکار بردن بطری و پستانک در تغذیه نوزاد نیز خودداری كنند.

وی نداشتن استرس و استراحت کافی و حمایت عاطفی سایر اعضای خانواده از مادر را رکن اصلی تداوم شیردهی عنوان کرد و یادآور شد: باید نوزادان حداقل 2 تا 3 مرتبه در طی شب از شیر مادر تغذیه کنند چرا که این عمل موجب افزایش شیر مادر در طی روز، آرامش طفل در طی شب و بقای شیردهی تا پایان دو سال اول زندگی نوزاد می‌شود.

عضوهیات علمی گروه اطفال دانشگاه آزاد اسلامی مشهد وضعیت صحیح شیردهی به نوزاد را در وضعیت نشسته و یا خوابیده مادر در حالی که طفل در آغوش او قرار گرفته است، عنوان کرد.

دکتر ملک در پایان ضمن تاکید بر لزوم تغذیه انحصاری با شیر مادر در طی دو سال اول زندگی نوزاد یادآور شد: موانع شیردهی برای مادران بسیار نادر بوده و عبارتند از ابتلای مادر به بیماری دیابت، آبسه‌های پستانی، آلودگی به ویروس 1_HTLV، اختلالات متابولیک نوزادی مثل گالاکتوزمی، ابتلا مادر به بیماری‌های مزمن مثل سرطان، ایدز و سل.

وی استفاده از شیر دایه را به عنوان بهترین جایگزین برای شیر مادر عنوان و تصریح کرد: در برخی از کشورهای جهان مثل آمریکا، بانک شیر مادر وجود دارد که معادل استفاده از شیر دایه در جامعه ماست، همچنین بسیاری از مادرانی که نوزادی را به فرزندی می پذیرند، اقدام به القای شیردهی (Inducde Lactation) می‌کنند که در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد نیز تاکنون چند مورد با موفقیت انجام شده است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha