سه‌شنبه ۲ آبان ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۶
کد خبر: 59067

سلامت نیوز : سازمان بهداشت جهانی گفت: در سایه تولید داروهای جدید، ابتلا به بیماری سل که در سال 2011 میلادی جان یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر را گرفت، کاهش یافته است اما با این حال، تلاش ها برای مبارزه با این بیماری به علت نبود بودجه کافی همچنان شکننده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ دکتر ماریو رافی لیونی، مدیر بخش بیماری سل در سازمان بهداشت جهانی گفت: ما از یک سو داروهای جدیدی داریم که می‌تواند تغییر زیادی را ایجاد کرده و امید به از بین بردن سل را در ما زنده نگه دارد اما از سوی دیگر، به علت نبود بودجه کافی افق مناسبی پیش رو نداریم.

وی گفت: درسال 2011 میلادی ۸ میلیون و ۷۰۰هزار نفر به بیماری سل مبتلا شدند که 13 درصد از آنها به بیماری ایدز نیز مبتلا بودند. این آمار در سال 2010 میلادی ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بود. با این اوصاف، موارد ابتلا به بیماری سل نسبت به سال 1990 میلادی 41 درصد کاهش نشان می‌دهد.

بیماری سل در سال 2011 میلادی جان یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر را گرفت و تا امروز یکی از بیماریهای بسیار کشنده به شمار می‌رود. اوج مرگ و میر بیماری سل با یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در سال 2003 میلادی بود.

چین و هند بیشترین کشورهایی هستند که از این بیماری تاثیر پذیرفته‌اند به گونه‌ای که 40 درصد موارد ابتلا در سطح جهان در این کشور است و کشورهای روسیه و آفریقای جنوبی نیز دو سوم موارد ابتلا را به خود اختصاص داده‌اند.

دکتر ماریو رافی لیونی گفت: قرار است دو داروی جدید برای نخستین بار از 40 سال پیش تاکنون، در سال 2013 میلادی به بازار بیاید.

سل یک بیماری عفونی است که بر اثر مجموعه مایکوباکتریوم‌ های سلی (هریک از مایکوباکتریوم‌ های توبرکلوزیس، بوویس و آفریکانوم) ایجاد می‌شود اما در اکثر موارد بیماری ناشی از مایکوباکتریوم توبرکلوزیس یعنی نوع انسانی آن است.

بیماری به دو نوع ریوی و خارج ریوی تقسیم می‌شود. اگر بیماری سل پارانشیم ریه را درگیر کرده باشد؛ به عنوان سل ریوی طبقه بندی می‌‌شود که شایعترین فرم بیماری است.

در سل خارج ریوی ابتلای سایر اعضای بدن غیر از ریه‌ ها به سل دیده می‌شود. این اعضا شامل گره‌ های لنفاوی بدن از جمله مدیاستن، پلور، استخوان‌ها و مفاصل مخصوصاً ستون فقرات، مجاری ادراری و تناسلی، سیستم عصبی (مننژ)، روده ها و دیگر اعضا است.

بیماری تقریباً همیشه از راه تنفس انتقال می‌‌یابد یعنی از فرد مبتلا به سل ریوی اسمیر (خلط مثبت) به افراد سالم منتقل می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha