سه‌شنبه ۲ آبان ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۲
کد خبر: 59074

رطوبت‌رسانی به پوست با كمك گیاهان دارویی و موادطبیعی یكی از بهترین راه‌حل‌ها برای افرادی است كه تمایلی به استفاده از كرم‌ها و لوسیون‌های شیمیایی ندارند.

از مرطوب‌ كننده‌های طبیعی چه می‌دانید؟
سلامت نیوز : رطوبت‌رسانی به پوست با كمك گیاهان دارویی و موادطبیعی یكی از بهترین راه‌حل‌ها برای افرادی است كه تمایلی به استفاده از كرم‌ها و لوسیون‌های شیمیایی ندارند. اگرچه امروزه محصولات مختلف آرایشی و بهداشتی با منشا گیاهی در جهان تولید می‌شوند اما هنوز هستند افرادی كه ترجیح می‌دهند از لوسیون‌ها و داروهای گیاهی كه بدون دخالت دستگاه‌های صنعتی تولید شده‌اند، برای حفظ و سلامت پوست خود بهره ببرند. در این بخش سعی داریم برخی از شیوه‌های آبرسانی پوست را كه در خانه قابل دسترسی است به شما معرفی كنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برترین ها ؛ استفاده از این ماسك‌ها نه تنها موجب آبرسانی مفید به پوست‌تان می‌شود بلكه طراوت و جوانی پوست شما را در طول سال تضمین می‌كند.

آبرسانی با ماسك عسل

یكی از بهترین روش‌ها برای مرطوب نگه‌داشتن پوست صورت استفاده از ماسك طبیعی عسل است. تهیه این ماسك در منزل بسیار ساده و آسان است. تنها كافی است 2قاشق غذاخوری عسل طبیعی را با 3 قاشق غذاخوری روغن بادام روی حرارت اندك خوب مخلوط كنید. سپس این تركیب را از روی حرارت برداشته و 10قطره از اسانس گیاه دارویی بابونه را به این تركیب اضافه كرده و آن‌را آرام هم بزنید تا سرد شود. در این حالت پس از آن‌كه تركیب حرارت خود را از دست داد، آن‌را روی پوست صورت‌تان ماسك كنید و اجازه دهید به‌مدت 20تا30 دقیقه روی پوست‌تان بماند. این ماسك كمك می‌كند تا سلول‌های پوست بتوانند میزان رطوبت مورد نیاز خود را به این ترتیب از ماسك عسل دریافت كنند. در این حالت علاوه بر آن‌كه سلول‌ها شادابی اولیه خود را به دست می‌آورند به زیبایی پوست و طراوت آن نیز كمك می‌كنند.

گلاب مرطوب‌كننده پوست‌های حساس

برای آبرسانی به پوست‌های حساس بهترین روش استفاده از ماسك گیاهی تهیه شده از گلاب است. برای تهیه این ماسك در منزل لازم است از گلاب طبیعی و خالص و مقدار اندكی گلیسیرین كمك بگیرید. برای تهیه این ماسك؛ كافی است مقدار نصف لیوان گلاب را با 2 قاشق غذاخوری گلیسیرین تركیب كنید. بهترین راه برای تركیب این 2 اسانس طبیعی آن است كه آن‌ها را درون یك شیشه تمیز و دودی رنگ بریزید و پس از بستن در ظرف آن را به خوبی تكان دهید. پس از مخلوط‌شدن گلاب و گلیسیرین می‌توانید این مخلوط را روی دستمالی تمیز و نخی اسپری كنید و آن را به‌مدت نیم ساعت روی صورت خود بیندازید. فقط به یاد داشته باشید كه این پارچه را لازم است با كمك این محلول دائم مرطوب كنید تا آبرسانی مناسبی برای پوست‌تان انجام شود.

برای پوست‌های خشك

اگر به‌دنبال یك محصول طبیعی هستید كه به كمك آن خشكی پوست‌تان را برطرف كنید، بهتر است از محلول مرطوب‌كننده ریحان و بابونه استفاده كنید. اسپری كردن این محلول به‌صورت روزانه روی پوست صورت موجب آبرسانی بسیار خوبی به سلول‌های پوستی می‌شود. برای تهیه این محلول كافی است به میزان مساوی از 3عصاره طبیعی ریحان، گل همیشه بهار و بابونه را با هم تركیب كرده و هر روز آن را به‌صورت خود اسپری كنید. بهتر است اسپری كردن این محلول را 2بار در روز روی پوست خود امتحان كنید تا در عرض مدت زمان كوتاهی قریب به 2هفته از اثرات معجزه‌آسای آن بهره‌مند شوید.

حمام درمانی و آبرسانی پوست

یكی از مهم‌ترین نكاتی كه در حفظ سلامت و تندرستی بدن بسیار مفید است؛ حمام كردن با عصاره یا اسانس گیاهان دارویی مانند عصاره گل رز، عصاره اسطوخودوس، عصاره بادام شیرین، عصاره گل پامچال و عصاره لیمو یا روغن آووكادوست. برای این منظور كافی است هفته‌ای یك‌بار یكی از این عصاره‌ها را درون آب وان ریخته و برای مدت 30دقیقه درون وان دراز بكشید. استفاده از این عصاره‌ها و قرارگرفتن در وان حمام علاوه بر تاثیرات آرام‌بخشی و ریلكسی كه به همراه دارد موجب تامین‌كردن میزان رطوبت مورد نیاز بدن، نرمی عضلات و مفاصل و ترمیم بافت های خشك و حساس پوستی می‌شود.

جوانسازی پوست با بخور گیاهی

درمانگران برای داشتن پوستی شاداب و جوان استفاده از بخورهای گیاهی را 2 تا 3بار در هفته به بیماران‌شان توصیه می‌كنند. بخور گیاهان دارویی از قبیل آویشن، اسطوخودوس، رازیانه، رزماری، نعنا كوهی، بومادران و گزنه از جمله بهترین راه‌حل‌ها برای افزایش نشاط، شادابی و جوانسازی پوست به ویژه در خانم‌هاست. بهره‌گیری از این بخورهای گیاهی علاوه بر پاكسازی پوست و آبرسانی مناسب به پوست، با این كار دریافت موادغذایی توسط سلول‌های پوستی در بهترین شكل انجام می‌شود. ضمن این‌كه بازشدن منافذ پوستی به دریافت بهتر داروهایی كه به‌صورت موضعی برای درمان تجویز می‌شوند، منجر می‌شود.

سس سفید قوی‌ترین مرطوب‌كننده

شاید برای‌تان عجیب باشد كه سس مایونز یا سس سفید می‌تواند یكی از بهترین تركیب‌ها برای تهیه ماسك مرطوب‌كننده و آبرسان خانگی باشد. برای تهیه این ماسك كافی است نصف قاشق غذاخوری سس سفید یا مایونز را با یك قاشق غذاخوری ماست پرچرب خوب مخلوط كنید. سپس یك زرده تخم‌مرغ و یك قاشق چای‌خوری عسل را به آن اضافه كرده و این تركیب را به خوبی هم بزنید تا یكدست شود. پس از آماده شدن این ماسك آن‌را به‌مدت 20دقیقه روی پوست‌تان ماسك كنید. دقت كنید، تمامی پوست صورت و حتی بخشی از پوست ناحیه گردن را نیز با كمك ماسك پوشش دهید. پس از اتمام مدت زمان ذكر شده این ماسك را با كمك آب نیمه‌ولرم بشویید.

افزایش شادابی پوست با شیردرمانی

یكی از شیوه‌های قدیمی برای حفظ نشاط و شادابی و آبرسانی مناسب به پوست استفاده از حمام شیر با اسانس نارنج یا پرتقال است. برای این منظور، كافی‌است وان حمام را از آب ولرم پركنید و یك‌ لیوان شیر را درون وان بریزید و یك قاشق غذاخوری اسانس نارنج را نیز به آن اضافه كرده و به‌مدت 30دقیقه در وان دراز بكشید. پس از گذشت 30 دقیقه و دوش گرفتن خواهید دید كه پوست بدن‌تان نرم، با نشاط، جوان و لطیف شده است. برای تهیه اسانس نارنج یا پرتقال كافی است رنده شده پوست این میوه را بجوشانید و پس از جوشانیدن آن را صاف كرده و در حمام استفاده كنید. این اسانس به‌صورت صنعتی نیز تهیه می‌شود و در داروخانه‌ها قابل تهیه است.

درمان خشكی پوست با میوه

افرادی كه در فصل پاییز و زمستان دچار خشكی پوست می‌شوند، اگر از ماسك هلو در طول تابستان استفاده كنند در فصل‌های سرد كمتر دچار خشكی و كم‌آبی سلول‌های پوستی می‌شوند. برای تهیه این ماسك كافی است میوه هلو را رنده‌كرده و آن را با یك قاشق ماست پرچرب مخلوط كنید و روی صورت‌تان به‌مدت 20تا30 دقیقه ماسك كنید. علاوه‌بر این، می‌توانید به جای تركیب هلوی رنده شده با ماست آن را با یك نصف قاشق غذاخوری عسل طبیعی تركیب كرده و روی صورت‌تان به‌مدت 20دقیقه ماسك كنید. این ماسك علاوه بر آبرسانی به پوست از بروز خشكی پوست در فصل‌های سرد سال پیشگیری می‌كند.

لوسیون پیش از خواب

برای تهیه این لوسیون كافی است 10گرم بابونه را در 2لیوان آب بجوشانید تا یك لیوان از آن باقی بماند. جوشانده بابونه را صاف كرده و به همان اندازه به آن آب جوشیده شده اضافه كنید. سپس 3 قاشق غذاخوری گلاب و یك قاشق غذاخوری گلاب نیز به آن اضافه كرده و هرشب پیش از خواب با پنبه روی پوست تمیز صورت بمالید. یكی دیگر از شیوه‌های استفاده از این لوسیون آن است كه پارچه نخی را با كمك این لوسیون مرطوب كنید و آن را به‌مدت 20دقیقه پیش از خواب روی پوست‌تان بگذارید. پس از اتمام زمان ذكر شده لازم نیز صورت‌تان را بشویید، اجازه دهید این لوسیون تا صبح روی صورت‌تان باقی بماند. این لوسیون علاوه بر ایجاد نشاط در پوست، مانع از بروز جوش به ویژه جوش‌های سرسیاه درصورت می‌شود.

افزایش مقاومت پوست در برابر سرما

درمانگران طب سنتی برای افزایش مقاومت پوست در فصل‌های سرد سال به مراجعان خود توصیه می‌كنند تا در فصل تابستان از ماسك خرمالو و روغن زیتون استفاده كنند. استفاده از این ماسك علاوه بر تامین میزان رطوبت مورد نیاز پوست به افزایش مقاومت و ایستادگی پوست در برابر سرما كمك می‌كند و مانع از خشك شدن و از بین رفتن سلول‌های پوستی و زبری پوست می‌شود. برای تهیه این ماسك كافی است خرمالوی له‌شده را با یك تا 2 قاشق روغن زیتون مخلوط كنید و آن را به‌صورت خمیری نرم آماده كنید. بهتر است این ماسك را به‌مدت 30 دقیقه روی پوست‌تان نگه دارید و سپس آن را با آب ولرم بشویید.

خیار و حفظ نرمی پوست

 یكی از بهترین شیوه‌های حفظ جوانی و نشاط پوست، تغذیه مناسب پوست و آبرسانی مناسبی است كه در طول روز باید انجام شود. استفاده روزانه یا یك روز درمیان از ماسك خیار و شیر از جمله ساده‌ترین روش‌هایی است كه به حفظ جوانی، شادابی و نرمی پوست كمك می‌كند. برای تهیه این ماسك بهتر است یك خیار تازه را پوست كنده و مغز آن را به‌صورت حلقه‌های باریك درآورید، سپس یك كاسه كوچك را از شیر پرچرب پر كنید و حلقه‌های باریك خیار را به‌مدت 10دقیقه درون شیر خیس كنید. سپس این حلقه را روی صورت‌تان بگذارید و اجازه دهید به‌مدت 20دقیقه روی صورتان بماند. پس از اتمام این مرحله، شیری را كه حلقه‌های خیار درون آن بوده با كمك پنبه روی صورت خود مالیده و اجازه دهید برای 10 دقیقه روی صورت‌تان بماند. این تركیب یكی از معجزه‌آساترین تركیب‌های طبیعی برای حفظ نرمی و نشاط پوست است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha