چهارشنبه ۳ آبان ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۷
کد خبر: 59089
سلامت نیوز : چرا ازدواج‌ها در ایران اسلامی سخت شده است؟ این پرسشی است كه این روزها كمتر پرسیده می‌شود. بسیاری از كارشناسان و جامعه شناسان در روزهای گذشته و با توجه به سالگرد ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) در رسانه‌ها به تبلیغ ضرورت ازدواج آسان پرداختند. این كارشناسان با استناد به شیوه و سبك ازدواج این دو حضرت، بر این باورند كه این ازدواج به مثابه یك الگو باید در جامعه تسری یابد. از سوی دیگر در این گفتارها این نكته مسلم گفته می‌شد كه ازدواج در كشور ما اكنون بسیار دشوار شده است. در باور این عده یكی از دلایل اصلی كاهش آمار ازدواج در كشور همین است كه ازدواج سخت است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ این گفتارها و این استنادها فی نفسه درست است و غلط نیست، اما باید به نكته‌های چندی توجه كرد، نكته‌هایی كه به نظر می‌رسد قائلان به این گفتارها توجه چندانی به آن نداشته‌اند. نخستین نكته‌ای كه باید به آن توجه كرد این است كه ازدواج آسان یك مجموعه است و نه یك راه حل. به عبارت دیگر اكنون و در جامعه ما راه حلی به نام ازدواج آسان نمی‌توان یافت. ازدواج آسان مجموعه‌ای از مفاهیم، عوامل و فاكتورها را در دل خود دارد كه بدون در نظرگرفتن آنها، نمی‌توان به مفهوم و مجموعه‌ای به نام ازدواج آسان رسید.

نكته دوم و چه بسا مهم‌تر در این میان، این است كه ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) از آن رو ازدواجی آسان است كه در منطق و نظام فكری دوران رسول الله(ص) اتفاق افتاده است. این ازدواج به نوبه خود حاصل و نتیجه منطقی انقلاب فكری و فرهنگی محمد امین(ص) در شبه جزیره عربستان است. اگر بخواهیم به زبان امروز سخن بگوییم، این ازدواج حاصل آن سبك زندگی است كه نظام فكری اسلام اصیل آن را ترویج و ممكن كرده است.

به همین ترتیب می‌توان گفت یكی از دلایل سخت شدن و سخت گرفتن ازدواج در جامعه ما فاصله گرفتن ما از آن نظام فكری است. به عبارت دیگر باید این انتقاد را از خود بكنیم كه جامعه ما در برخی از موارد و الگوها از جامعه آرمانی اسلامی فاصله‌های جدی دارد. چنین نكته هایی، راه‌ها و چشم‌اندازهای دیگری برای بررسی این موضوع پیش روی ما می‌گشاید. یكی از این پاسخ‌ها و شاید اصلی‌ترین آن را می‌توان در پرسش‌های چندگانه‌ای یافت كه مقام معظم رهبری در سفر اخیر خود به خراسان شمالی آن را مطرح كرده‌اند.

در پرسش از سبك زندگی است كه می‌توان به چرایی سخت شدن ازدواج در كشور ما پی برد. به عبارت دیگر درست همین سبك زندگی و دشواری‌ها و چشم و هم‌چشمی‌های آن است كه ازدواج‌ها را سخت كرده است. این سبك زندگی از یك جوان در ابتدای زندگی خانه می‌خواهد، خودرو می‌خواهد و درآمدهای بسیار. در حالی كه در منطق اسلامی، با تشكیل خانواده هم روزی بیشتر می‌شود و هم نیاز نیست كه در ابتدای زندگی و شاید در دوره‌های بعدی زندگی انسان از همه این موارد آن هم به صورت گسترده برخوردار باشد.

مجموعه این شرایط به ما می‌گویند كه پاسخ به چرایی سخت ازدواج در توجه جدی و عمیق به پرسش سبك زندگی وابسته است، پرسشی كه در دل خود پرسش‌های صعب‌تری دارد، پرسش‌هایی تاریخی و آینده نگر اینكه كجا هستیم و هدف ما رسیدن به چه جامعه آرمانی‌ای است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha