چهارشنبه ۳ آبان ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۰
کد خبر: 59095

معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت، در حالی از توقف افزایش قیمت مواد لبنی تا فروردین ماه سال 92 خبر می‌دهد که از سال گذشته تاکنون مواد لبنی 5 بار افزایش قیمت را تجربه کرده‌است.

قیمت لبنیات همچنان در مسیر صعود
سلامت نیوز :علیرغم برگزاری چندین نشست و تاکید سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ، قیمت محصولات لبنی میل به کاهش نداشته و صعود مداوم خود را در بازار ادامه می‌دهد .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون ؛ در حالی که قیمت یک قالب پنیر 450 گرمی در تیرماه با بیش از 50 درصد افزایش 2250 تومان در بازار بود، قیمت همین پنیر فعلا به حدود 3500 تومان رسیده است و پیش بینی می‌شود روند افزایش قیمت‌ها همچنان تداوم داشته باشد.

اما چه کسی مسئولیت افزایش قیمت محصولات لبنی را عهده دار است؟
معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت،  در حالی از توقف افزایش قیمت مواد لبنی تا فروردین ماه  سال 92 خبر می‌دهد که از سال گذشته تا کنون مواد لبنی 5 بار افزایش قیمت را تجربه کرده‌است. حسین رادمر گفته است: تمامی نهاده‌های مورد نیاز دام و طیور تا سال آینده تامین شده است و به همین دلیل افزایش قیمت مواد لبنی تا پایان فروردین ماه سال ۹۲ متوقف شد. بر اساس این گزارش،قیمت فراورده‌های لبنی از سال گذشته تا کنون بین 50 تا 300 درصد افزایش داشته است و پیش بینی شده تا پایان امسال با افزایش 250 درصدی همراه باشد. از بهمن‌ماه سال گذشته پنیر 400 گرمی لیوانی از 2200 تومان به 2700 تومان افزایش یافته که 18.5 درصد رشد داشته است. همچنین شیر بطری یک لیتری کم‌چرب از 1150 تومان در بهمن‌ماه به 1530 تومان رسیده است و ماست و دیگر فرآورده‌های لبنی نیز براساس هزینه‌ تمام‌شده افزایش قیمت داشته‌‌اند. از طرفی قیمت شیر خام نیز که عامل افزایش قیمت محصولات لبنی است، از 430 تومان در تیرماه 90 به 520 تومان ، سپس  به 630 و بتدریج تا یک هزار تومان و بالاتر از آن رسید. در این باره بحث‌های متفاوتی مطرح است.از کشمکش میان دامدارن و تولید کنندگان تا دعوای تولید کننده و دولت بر سر چگونگی افزایش قیمت‌ها.

هزینه‌ها بیش از پیش بینی افزایش یافت
دبیرانجمن صنفی تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی ایران با اشاره به تاثیر منفی هدفمندی یارانه‌ها بر افزایش هزینه‌های تولید، در خصوص دلایل افزایش چند باره قیمت محصولات لبنی گفت : آثار اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها به تدریج روشن شده است. برآوردهای اولیه حاکی از آن بود که اجرای طرح حداکثر 15 درصد روی هزینه های تولید اثر خواهد داشت . این در حالی است که با اجرای این طرح، هزینه‌های بخش‌هایی مانند تولید شیرخام ، مواد اولیه ، بسته بندی ، حمل و نقل  و دستمزد و سوخت و آب و برق بیشتر از پیش بینی‌ها افزایش یافته است.

رضا باکری در خصوص قطع یارانه شیر خانوارکه به گفته وی یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت شیر در بازار بود، افزود:  اتفاق عجیبی که پس از قطع یارانه شیر خانوار افتاد موضوع میزان عرضه شیر خام به بازار بود. هنگام قطع یارانه‌ها همه نگران سرنوشت 3/2 میلیون تن شیر خام مورد استفاده در تولید و عرضه شیر یارانه‌ای بودند . بسیاری معتقد بودند که بر اثر این اتفاق دامداران به دلیل عدم جذب شیر خام دچار زیان خواهند شد. اما دقیقا از تیرماه 90 و همزمان با قطع شیر یارانه‌ای بازار شاهد کمبود عرضه شیرخام بود. در واقع تعادل عرضه و تقاضا به هم خورد و این مهمترین عامل نوسانات در بازار بود.

دولت دخالت نکند
باکری همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا کارخانه‌ها بدون موافقت دولت قیمت شیر را افزایش دادند نیز تصریح کرد: یکی از خواسته‌های مهم ما این است  که اصولا تعیین قیمت محصولات لبنی براساس سیستم عرضه و تقاضای بازار باشد  و نه از سوی دولت.بر این اساس، در اسفندماه سال 90 تفاهم نامه ای با سازمان حمایت امضا شد  که قرار بود از بهار امسال در 3 مرحله در ماه‌های فروردین، اردیبهشت و خرداد سازمان حمایت نظارت عالیه داشته باشد و مسئولیت قیمت گذاری محصولات شیری را به این انجمن و تشکلهای مرتبط بدهد بطوریکه کارخانجات راسا با حضور در انجمن نسبت به آنالیز بهای تمام شده محصولاتشان بپردازند و نهایتا با رعایت کلیه ضوابط سازمان حمایت اقدام به قیمت‌گذاری و عرضه فرآورده‌های شیری خود کنند.

وی ادامه داد: براین اساس کارخانجات در اواخر  فروردین ماه یعنی بین 15 تا 30 این ماه طی 3 نوبت در انجمن دور هم جمع شدند وقیمت محصولاتشان را آنالیز کردند که ما هم گزارش جلسات را همان زمان به سازمان حمایت انعکاس دادیم و انتظار داشتیم این سازمان براساس توافق نامه ای که امضا کرده عمل کند. پس کارخانجات صنایع لبنی هیچگاه تصور نمی‌کردند که قیمت‌ها را به صورت خودسرانه در بازار افزایش داده‌اند بلکه فکر می‌کردند براساس تفاهم نامه‌ای که با سازمان حمایت به امضاء رسیده خودشان راسا باید قیمت محصولاتشان را تعیین کنند.

در همین حال رئیس اتحادیه دامداران در این باره  گفته است:به دلیل عدم اجرای قانون‌های حمایتی از سوی دولت، در سال‌های بعد از انقلاب مشکل کمبود شیر خام به وجود آمد.
سعید سلطانی سروستانی ادامه داد:اگرچه دولت این اطمینان خاطر را در خصوص خرید تضمینی شیر به تولید کنندگان داده بود اما دولت هیچگاه این کار را انجام نداد مگر در برهه زمانی 4 الی 5 ماهه اواخر سال 1387 تا اوایل سال 1388.

وی ادامه داد: پایان سال 1388 صنایع لبنی تولیداتی مثل شیرخشک و پنیر که اوایل آن سال تولید شده بود را وارد بازار کرد و با این کار خود صنایع لبنی مشکلات را از اواخر سال 1387 به اوایل سال 1388 منتقل کردند. به هرحال اینجا دولت کوتاهی و اهمال کرد بطوریکه متاسفانه هیچ توجهی به این موضوع نشان نداد. با وجود آنکه  در قانون برنامه چهارم و پنجم پیش بینی کرده بودند که باید  سرانه مصرف محصولات لبنی 160 کیلوگرم باشد، طبیعتا برای جمعیت 75 میلیون نفری باید ظرفیت تولید شیرخام بالاتر باشد و هم ظرفیت صنایع لبنی. در ارتباط با تولید این ظرفیت ایجاد شد به طوریکه برای تولید بیش از 12 میلیون تن شیرخام پروانه گاوداری در کشورصادر شد که بخشی از آن با سرمایه مردم و بخش دیگری با حمایت دولت در قالب تسهیلات ارزان قیمت فعالیت خود را آغاز کردند. اما با تغییرات مکرر سیاست دولت یا خیلی از این واحدها تعطیل شدند و یا با نصفی از ظرفیت خود کارشان را ادامه دادند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha