چهارشنبه ۳ آبان ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۶
کد خبر: 59097

در کمتر از دو هفته، آتش‌سوزی چادر زلزله‌زدگان، نگرانی‌ها را درباره موضوع سرمای این بخش از کشور از یک سو و کامل‌نشدن فرآیند اسکان به اهالی شهرها و روستاهای سرمازده مطرح کرده است.

آتش‌سوزی در چادرهای زلزله‌زدگان

سلامت نیوز : بار دیگر از مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی، خبر آتش‌سوزی یک چادر در رسانه‌ها منتشر شده. در کمتر از دو هفته، آتش‌سوزی چادر زلزله‌زدگان، نگرانی‌ها را درباره موضوع سرمای این بخش از کشور از یک سو و کامل‌نشدن فرآیند اسکان به اهالی شهرها و روستاهای سرمازده مطرح کرده است. در این میان اگرچه برخی جمعیت هلال‌احمر را مقصر عنوان کرده اند، اما رئیس این جمعیت بعد از ماه‌ها سکوت فاش کرده که نه تنها سازمان متبوعش مسئولیت دیگر سازمان‌ها را نیز انجام داده بلکه کم کاری دیگر سازمان‌ها نیز به رئیس جمهور گزارش شده است.

چطور از پیک نیک استفاده کنیم؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ روز گذشته مسئول روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی آذربایجان‌شرقی از حادثه آتش‌سوزی چادر یکی از زلزله‌زدگان شهرستان هریس خبر داده که بر اثر آن یک پیرزن دچار سوختگی شدید شده است. حبیب حسین‌قلی‌زاده اعلام کرده است که در صبح روز سه‌شنبه حریق چادر یکی از زلزله‌زدگان روستای «برازون» از توابع شهرستان هریس، یک پیرزن 80 ساله را با 40 درصد سوختگی روانه بیمارستان کرده است. به گفته او استفاده از گاز پیک نیک برای تهیه غذا موجب بروز این آتش‌سوزی شده و شانس همسایه‌ها خوانده است که آتش حاصل از سوختن وسایل داخل چادر به دیگر چادرها سرایت نکرده. او برای پیشگیری از چنین حوادثی توصیه کرده است که چادرهای زلزله‌زدگان باید در فاصله مناسب با همدیگر نصب شوند اما به این نکته اشاره نکرده است که آیا چنین فاصله‌ای در نصب دیگر چادرها رعایت شده است یا خیر. محسن ایمانی آراد از کارشناسان خبره سازمان امداد و نجات جاده‌ای در گفت‌وگو با آرمان اما تاکید می‌کند که چادرهای اهدا شده به زلزله‌زدگان آذربایجان شرقی، از دسته چادرهای ساده است و نصب و راه اندازی آن‌ها چندان سخت نیست: « تنها نکته اساسی در نصب این چادرها، رعایت استانداردهایی است که باید همخوان با کاربری این چادرها باشد.»

این کارشناس تاکید می‌کند که «آموزش و یادگیری زندگی اردوگاهی در شرایط فعلی مردم این بخش از کشور نقش حیاتی دارد و اگر چنین آموزش‌هایی داده شود، شاهد این اتفاق‌ها نخواهیم بود.» او با بیان این که معلوم نیست این روستائیان تا چند وقت دیگر مجبور به زندگی در این چادرها و کانکس‌ها باشند از آن‌ها خواست که ساده و ابتدایی‌ترین روش‌های زندگی در چادر را از داوطلبان هلال‌احمر مستقر در روستاهایشان بپرسند: «در دستورالعمل‌های بشر دوستانه اصول ساده نصب چادر، فاصله معین چادرها از هم و مکان نصب این چادرها با توجه به نوع کاربری آنها تعیین شده است.» او همچنین تاکید می‌کند که دانستن این اطلاعات بسیار ساده بود و در هر سنی می‌توان آن را به افراد آموخت:«در این نوع چادرهایی که فعلا در روستاهای زلزله زده نصب شده نمی‌توان بدون رعایت نکات ایمنی، روی پینک نیک غذا پخت. خصوصا که شدت باد در بعضی از ساعت‌های غروب به حدی است که اگر آتش‌سوزی در یک چادر اتفاق بیفتد به خاطر نزدیکی چادرها به یک دیگر ممکن است تمام چادرها را دچار حریق کند.» ایمانی آراد با اشاره به این که در دو حادثه مشابهی که در این شهرستان اتفاق افتاده، خانم‌های مسن صدمه دیدگان اصلی بوده اند، از خانم‌های خانه دار این روستاهای زلزله زده خواست که اولا پیک نیک‌ها را در مکان امن و با فاصله قابل توجه از سقف چادر قرار دهند و در زمان آشپزی از تردد افراد که احتمال واژگون شدن شعله را بیشتر می‌کند، پرهیز کنند.» او همچنین توصیه کرد که تا آنجایی که امکان دارد از اجاق‌های بدون شعله برای گرم کردن یا پختن غذا در چادر استفاده شود.

آتش‌سوزی پیش‌بینی شده

نگرانی از وضعیت اسکان زلزله‌زدگان آذربایجان‌شرقی همزمان با فشار بر جمعیت هلال‌احمر از سوی نهادهای دیگر بوده است. پیش از این چند نهاد مختلف، هلال‌احمر را متهم به کم کاری در وضعیت اسکان و رسیدگی به زلزله‌زدگان کرده بودند اما روز گذشته رئیس این جمعیت به تمام این اتهامات پاسخ داد و حتی گفت که سهل انگاری سازمانها در زلزله اخیر را به رئیس جمهور گزارش داده است. ابوالحسن فقیه با اشاره به این که تمامی کمک‌ها و اقداماتی که هلال‌احمر در زلزله آذربایجان انجام داده بر اساس اساسنامه و در قالب کمک‌های بشر دوستانه بوده تاکید کرده است:«ولی وقتی وارد کار شدیم و از فاز امداد و نجات اولیه گذشتیم دیدیم متاسفانه برخی دستگاههای مسئول وارد نشدند و ما نمی‌توانستیم دست روی دست بگذاریم.» فقیه یادآور شده که در این بخش از نیروهای سازمان جوانان و داوطلبان هلال‌احمر برای ایجاد روستامهدها، نمازخانه، برگزاری مراسم‌های مذهبی، تامین سرویس بهداشتی و حمام و حتی تامین لوازم خانگی زلزله زده‌ها استفاده شده و حتی گفته است که آتش‌سوزی با کابل‌های برق فشار قوی در چادر زلزله‌زدگان از سوی او پیش‌بینی شده بوده:« قبل از این اتفاق، رئیس کارگروه امداد و نجات مناطق بحرانی آذربایجان نامه‌ای به وزیر نیرو نوشته و موارد را تذکر داده بودند.»

او با اشاره به این که لزومی نمی‌دیده تمام این مسائل به رسانه‌ها کشیده شود گفته است: « حالا چون هلال‌احمر جور سایر سازمانها را کشیده، دلیلی ندارد تا سازمانها بر این خیال باشند که وظیفه هلال‌احمر بوده است! هر چند که تمامی سهل انگاریها را به رئیس جمهور گزارش کردم ولی رسانه‌ای نکردیم.» به اعتقاد او اکنون دیگر عملیات امدادی و کارهای فرهنگی هلال‌احمر در مناطق زلزله زده به پایان رسیده و تنها هلال‌احمر استان در محل حضور دارد. همچنین در پایان فقیه به موضوع اعتبارات اختصاص یافته برای زلزله‌زدگان هم اشاره کرده و گفته: «تاکنون 14 میلیارد تومان کمکهای مردمی برای کمک به زلزله‌زدگان جمع آوری شده که بیش از 10 میلیارد تومان آن صرف تامین لوازم خانگی زلزله‌زدگان می‌شود که هر بسته لوازم خانگی حدود یک میلیون و 300 هزار تومان تعریف شده است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha