سلامت نیوز : گرمای هوا و آغاز تابستان هر سال برای ایران دردسرساز بوده است. همسایگان غربی و شرقی ایران چندان مایل نیستند بهداشت فردی را رعایت كنند و شرایط جغرافیایی دو كشور افغانستان و عراق هم هیچگاه یاری نكرده كه این دو كشور بتوانند مشكلات بهداشتی ناشی از خشكسالی‌ها را جبران كنند. هر دو كشور به گفته متولیان بهداشتی ایران، كانون بیماری‌هایی همچون تب كریمه كنگو و وبا هستند كه هم‌مرز بودن ایران با هر دو كشور، هر سال از اوان تابستان تا پایان ماه‌های نخست پاییز دردسرساز می‌شود و متولیان نظام سلامت باید هزینه‌های مضاعفی را برای جبران خسارات ناشی از ورود این دو بیماری از مرز غربی و شرقی صرف كنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ؛ امسال هم مرز غربی از ورود وبا مستثنی نمانده و از هفته گذشته كه خبر شیوع وبا در میان كردنشینان عراق منتشر شد، متولیان نظام سلامت هم اعلام كردند كه تمام اقدامات برای پیشگیری از ورود بیماری به ایران صورت گرفته و نیروهای قرنطینه مرزی هم در حالت آماده‌باش به سر می‌برند. همچنین نگرانی‌ای كه برای حفظ سلامت زایران عازم عتبات عالیات و احتمال ابتلای آنها به وبا مطرح بود هم روز گذشته پاسخ خود را از رییس اداره بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت دریافت كرد و محمدمهدی گویا اطمینان داد كه شیوع وبا در عتبات عالیات مشاهده نشده بلكه بیماری، گریبان كردنشینان عراق را گرفته است و به همین سبب هم زایران نباید از بابت احتمال ابتلا به بیماری نگران باشند.

در عین حال، علی حیدری، معاون عتبات عالیات مركز پزشكی هلال احمر هم اعلام كرد: تاكنون مواردی كه مشكوك به وبا باشند در درمانگاه‌های عتبات عالیات مشاهده نشده است.حیدری در رابطه با بیماری‌های اپیدمی همچون وبا، گفت: مواردی كه وبا در آن گزارش شده مربوط به مناطق مرزی و نواحی شمال عراق است از همین رو در هیچ یك از درمانگاه‌های عتبات عالیات گزارشی از وبا نداشته‌ایم.وی افزود: طی سال‌های قبل، از هر زایری كه با اسهال به درمانگاه‌های هلال احمر مراجعه می‌كند نمونه‌یی آزمایشگاهی گرفته و به آزمایشگاه‌های كربلا و نجف فرستاده می‌شود تا در صورت مشكوك بودن به بیماری وبا اقدامات لازم انجام شود.

وی با اشاره به اینكه در طول هشت سال گذشته موارد مشكوك به وبا و حتی خود وبا از شهرهای زیارتی نداشته‌ایم، گفت: موارد وبا در كردستان و بصره عراق گزارش شده كه زایران ایرانی به این شهر‌ها تردد ندارند.حیدری ادامه داد: نیروهای پزشكی هلال احمر از هفتم تا چهاردهم محرم در كربلا مستقر می‌شوند تا خدمات مورد نیاز زایران را در عاشورا و تاسوعا ارائه دهند.

22 مبتلا بهبود یافتند


در حالی كه طی روزهای اخیر اخباری از افزایش تعداد مبتلایان به وبا در مناطق مرزی كشور از 2 به 22 نفر حكایت داشت، گویا روز گذشته اعلام كرد: 22 نفری كه در منطقه مرزی به بیماری وبا مبتلا شده بودند بعد از بهبودی كامل از بیمارستان مرخص شدند‌. ‌این افراد مسافرانی بودند كه از مناطق كردنشین عراق به داخل كشور آمده بودند و البته همه آنها ایرانی بودند‌.

وی با تاكید بر اینكه بیماری وبا در مناطق كردنشین عراق شایع شده است، افزود‌: به هیچ عنوان بیماری وبا در مناطق عتبات عالیات نیست و هیچ یك از این مبتلایان به بیماری وبا نیز زایر نبودند‌.گویا خاطرنشان كرد‌: كسانی كه به عراق مسافرت می‌كنند به ویژه مناطق مرزی كرمانشاه، كردستان و آذربایجان غربی به توصیه‌های ماموران بهداشتی باید توجه كنند‌ و از آنجایی كه بروز بیماری وبا در مناطق كردنشین عراق به دلیل آلودگی آب آشامیدنی بوده است به مسافران توصیه می‌شود كه از آب بطری استفاده كنند و آبی كه از سلامت آن اطمینان ندارند را حتما بجوشانند.

اپیدمی بیماری در سلیمانیه و كركوك


گویا در تشریح آخرین وضعیت بیماری وبا در مرزهای شرقی و غربی كشور گفت: كشورهایی مانند افغانستان و پاكستان همواره دارای موارد شیوع وبا بوده‌اند اما امسال نخستین‌بار (سه هفته پیش) شیوع این بیماری در مناطق سلیمانیه و كركوك عراق گزارش شد و هیچ ارتباطی به داخل كشور ما ندارد.

وی در پاسخ به ضرورت جلوگیری از اعزام زایران به عتبات عراق، اظهار داشت: هیچ ضرورتی مبنی بر ممنوعیت اعزام وجود ندارد. چون این بیماری در مناطقی از عراق اپیدمی شده است كه فاصله زیادی با شهرهای زیارتی این كشور دارد. گویا همچنین در خصوص ورود دام قاچاق به كشور با توجه به فرا رسیدن عید قربان و تقاضا برای كشتار دام در كشور گفت: با هماهنگی سازمان دامپزشكی كشور، نظارت جدی در مرزهای رسمی كشور صورت می‌گیرد و این سازمان، كنترل‌های سختگیرانه در بحث ورود دام به كشور دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha