چهارشنبه ۳ آبان ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۱
کد خبر: 59122

سلامت نیوز : حمید رواقی در گفت‌و‌گو با فارس، افزود: یکی از برنامه‌های مهم وزارت بهداشت ایجاد ‌بیمارستانهای دوستدار ایمنی بیمار است و هم اکنون 10 بیمارستان برای پایلوت یا دوره آزمایشی این برنامه انتخاب شده‌اند که بیمارستان بهارلو تهران یکی از آنهاست.

وی ادامه داد: توجه به استانداردهای ایمنی یکی از شاخصهای جدید وزارت بهداشت در ارزیابی و اعتباربخشی بیمارستانهاست به همین منظور چندی پیش کارگاه ایمنی بیمار با حضور کارشناسان سازمان بهداشت حهانی در بیمارستان بهارلو برگزار شد و این کارشناسان وضعیت این بیمارستان را از این نظر خوب ارزیابی کردند.

رواقی ادامه داد: ارزیابی 10 بیمارستان کشور برای رسیدن به شاخصهای استاندارد ایمنی بیمار آغاز شده و تا 6 ماه آینده این بیمارستانها باید از این نظر به شاخصهای استاندارد برسند تا گواهی دوستدار ایمنی بیمار را بگیرند.

رئیس اداره مدیریت بیمارستانی وزارت بهداشت در پاسخ به این پرسش که شاخصهایی که برای کسب عنوان دوستدار ایمنی بیمار بررسی می‌شوند، چیست، توضیح داد: یکی از این شاخصها به حداقل رسیدن میزان خطای پزشکی در بیمارستان است، شاخصهای دیگری هم وجود دارد مانند شاخص عفونت بیمارستانی که مورد بررسی قرار می‌گیرد.‌

وی گفت: وزارت بهداشت برای اینکه اطلاعات بیمارستانهای کشور را از جنبه های مختلف داشته باشد، اطلاعات همه بیمارستانهای کشور را به تفکیک دانشگاه علوم پزشکی در یک مجلد چاپ کرده و در سایت آواب نیز قرار داده است.

رواقی افزود:‌ اقدام دیگر سطح بندی بیمارستانهای کشور است که در حال بازبینی آن هستیم و نتایج سطح بندی جدید بیمارستانها را تا آخر آذر به دانشگاههای علوم پزشکی ابلاغ می‌کنیم.وی ادامه داد: در مورد شاخص عفونت بیمارستانی نیز با معاونت بهداشتی وزارت بهداشت در حال بازبینی شاخصها هستیم تا بر اساس آن استراتژی ها و مداخلات را طراحی کنیم.

رئیس اداره مدیریت بیمارستانی وزارت بهداشت در پاسخ به این پرسش که میزان عفونتهای بیمارستانی در کشور چقدر است و چرا وزارت بهداشت تمایل به اعلام این آمار به صورت رسمی ندارد، توضیح داد: این طور نیست، گزارش دقیقی از میزان عفونتهای بیمارستانی در کشور آماده شده که نتایج آن حداکثر تا زمان کنگره حاکمیت بالینی در بهمن امسال اعلام می‌شود.

رواقی در پاسخ به این پرسش که میزان خطاهای پزشکی در بیمارستانهای کشور چقدر است نیز توضیح داد: این آمار در دنیا به طور میانگین 10درصد است یعنی 10 درصد بیماران بستری شده در دنیا به طور متوسط دچار خطای پزشکی می‌شوند و در کشور ما هم وضعیت از آمار جهانی بهتر نیست.

وی گفت: البته خطای پزشکی کوچک و بزرگ دارد و از یک خطای پزشکی کوچک مثل تأخیر نیم ساعته داروی بیمار تا خطاهای بزرگ که ممکن است به مرگ بیمار منتهی شود، متفاوت است.وی افزود: برنامه وزارت بهداشت این است که با اجرای برنامه نظام حاکمیت بالینی میزان این خطاها را به حداقل برساند و کیفیت خدمات بیمارستانی را تا جای ممکن ارتقا دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha