چهارشنبه ۳ آبان ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۱

شادی و خوشحالی، از آن دسته از احساسات خوب هستند که همیشه به سراغ ما نمی‌آیند.

چند می‌گیری بخندی؟!
سلامت نیوز :ما همیشه منتظریم تا یک اتفاق خوب بیفتد و جشن بگیریم و شاد شویم. اما دانشمندانی که از سه دهه پیش تحقیقات‌شان را برای کشف راز و رمز شادی و خوشحالی آغاز کردند، معتقدند برای شاد بودن، به هیچ دلیلی در دنیا احتیاج نداریم و فقط کافی است تا بخواهیم که شاد باشیم و خوشحال زندگی کنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فرهیختگان ؛ آنها خبرهای خوبی دارند و می‌گویند، بقیه عمر شما از همین لحظه می‌تواند شاد باشد، به شرط اینکه بخواهید و تلاش کنید. پس اگر شما هم از انتظار برای رسیدن به اتفاقی خوب و شاد شدن، ناامید شده‌اید، این چند خط را بخوانید و با اعتقاد به تلاش برای شادی و خوشحالی، ۱۰ راه‌حل ویژه و ساده‌ای که دانشمندان برای شادی پیشنهاد می‌کنند را تمرین کنید.

   لبخند بزنید
«تظاهر کن تا برسی». این مهم‌ترین جمله‌ای است که می‌تواند دستورکار یک زندگی شاد باشد و شما را به سمت حس‌های خوش بکشاند. برای عمل کردن به این جمله هم کافی است لبخند بزنید. لبخند زدن، تمرینی است برای پذیرفتن و در آغوش کشیدن حس‌های خوب. وقتی شما لبخند به لب دارید و تلاش می‌کنید تا چهره عبوس و ناراحت خود را تغییر دهید، آدم‌های اطراف هم متوجه این تغییرات می‌شوند و به شما برای رسیدن به شادی کمک می‌کنند. به‌جز این، وقتی شما غریبه‌ای باشید که لبخند شاد و دوست‌داشتنی به لب دارد، آدم‌های غریبه را وادار می‌کنید تا در برخورد با شما آرام و شاد باشند و لبخند شما را با لبخند پاسخ دهند. کمی بعد از شروع این تمرین، به عکس‌های خودتان نگاه کنید و ببینید که از روزی که لبخند می‌زنید، تصویر شما چقدر زیباتر و دوست‌داشتنی‌تر و شادتر است.

   به رویای آینده‌ای شاد فکر کنید
این قانون زندگی ماست، اینکه هر آن‌چیزی که به آن فکر می‌کنیم را به دست می‌آوریم. حالا بعضی‌ها نام قانون «راز» را روی این قانون می‌گذارند و بعضی دیگر توجیه می‌کنند که وقتی به رویاهایمان فکر می‌کنیم، وارد مسیرهایی می‌شویم که به آنها می‌رسیم. اینکه این قانون چیست و چطور عمل می‌کند و... چندان مهم نیست. مهم این است که شما می‌توانید با استفاده از این قانون به زندگی شاد خود در آینده فکر کنید و اینکه در هر موقعیتی خودتان را خوشحال و شاد ببینید. با این رویاپردازی، شما به مغزتان دستور می‌دهید تا طوری عمل کند که در زندگی روزمره، وجه مثبت اتفاقات را ببیند و یاد بگیرد که نیمه خالی لیوان چندان هم خوب نیست و باید به نیمه پر لیوان نگاه کرد. با این تمرین، بعد از مدتی شما شادی را به ناخودآگاه خود هدیه می‌دهید و می‌توانید احساس آرامش و خوشحالی را به زندگی خود وارد کنید.

  حرکت کنید
همه ما خیلی خوب می‌دانیم که تحرک و ورزش، برای سلامتی مهم است و تاثیر زیادی روی زندگی بهتر ما دارد. اما خیلی از ما نمی‌دانیم که هورمون آندروفینی که با تحرک و ورزش در بدن ما ترشح می‌شود، چقدر روی عملکرد شیمیایی مغز تاثیر می‌گذارد و باعث می‌شود تا احساس خوبی داشته باشیم. پیاده‌روی‌های طولانی، دوچرخه‌سواری، شنا، دویدن و هر تحرک دیگری که ورزش نام می‌گیرد، این هورمون را در بدن ما افزایش می‌دهد و ما را به شادی می‌رساند. پس هرکاری می‌خواهید انجام دهید، فقط یک گوشه ننشینید و مانع ترشح آندروفین نشوید. با ورزش و تحرک استرس و اضطراب هم از شما دور می‌شود و خستگی جسمی ناشی از آن، در تنظیم خواب به شما کمک می‌کند و کمی بعد به این نتیجه می‌رسید که دیگر فرصت و وقت اضافه‌ای برای فکر کردن به غم و غصه‌ها ندارید.

   خنده را تقسیم کنید
معاشرت با آدم‌ها خیلی‌خوب است اما از آن بهتر این است که به جای گوشه‌ای نشستن و حرف زدن درباره دغدغه‌های فیلسوفانه و غم و غصه‌ها و مشکلات زندگی، درباره اتفاق‌های خوب، خاطره‌های دوست‌داشتنی و ماجراهای خنده‌دار صحبت کنید. وقتی خنده و شادی را با دیگران تقسیم می‌کنید، به خودتان برای شاد بودن جایزه داده‌اید و خیال‌تان هم راحت می‌شود که شما تنها موجود شاد و سرخوش دنیا نیستید که از غم و غصه خسته شده و دلش می‌خواهد شاد و خوشحال باشد. وقتی شما یک موضوع برای خندیدن پیدا می‌کنید و برای دوستان‌تان تعریف می‌کنید، مطمئن باشید که آنها هم موضوع دیگری به‌یاد می‌آورند و چرخه خوشی و شادی در جمع شما و دوستان‌تان شکل می‌گیرد.

  تعادل میان زندگی و کار را حفظ کنید
دزدی از زمان‌های زندگی شخصی و بخشیدن این زمان‌ها به زندگی کاری، یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی است که همه ما در زندگی‌مان انجام می‌دهیم. ما حواس‌مان نیست که مهم‌ترین لحظاتی که می‌توانیم آرام و خوشحال باشیم و به دغدغه‌های شخصی‌مان برسیم را به کار اختصاص می‌دهیم تا مثلا یک پروژه کاری را زودتر تمام کنیم یا ساعات اضافه‌کاری بیشتری نصیب‌مان شود. این تصمیم‌گیری‌ها ما را از زندگی شخصی‌ دور می‌کند و بعد از مدتی تبدیل به موجود عصبی و پراسترسی می‌شویم که یادش رفته به آرامش و شادی و لحظه‌هایی از آن احتیاج دارد. برقراری تعادل میان زندگی شخصی و کار، اتفاق سختی است، اما باید آن را یاد بگیریم تا در لحظه‌های تنهایی و آرامش خودمان، به شادی و خوشحالی فکر کنیم و برای داشتن آن آستین بالا بزنیم.
  به دیگران کمک کنید
وقتی برای کمک به آدمی دیگر، آستین بالا می‌زنید، زمانی را برای فکر کردن به مشکلات خود از دست می‌دهید و همین به شادی شما کمک می‌کند. کمک به دیگران، بخشنده بودن، توجه به آدم‌های اطراف و مسائل‌شان و تمام حس‌های نوع‌دوستی از این دست، به شما کمک می‌کند تا هم کمتر در ذهن‌تان به درگیری‌های خود فکر کنید و هم اینکه احساس مثبت و مفید بودن را از نزدیک لمس کنید. وقتی برای کمک به آدمی دیگر آستین بالا می‌زنید، تمام این اتفاق‌های خوب به سراغ شما می‌آید و در کنار آن، خیال‌تان راحت می‌شود که دیگر تنها نیستید و به همان اندازه‌ای که شما در این درگیری‌ها همراه آدم‌های اطراف‌تان هستید، آنها هم به‌موقع به سراغ شما می‌آیند و برای کمک به شما آستین بالا می‌زنند.

  ازدواج شادی داشته باشید
اگر همسر شما، از انسان‌های شاد و آرام روزگار است، شما یکی از خوشبخت‌ترین آدم‌های دنیا هستید. اما اگر او هم شبیه شما، دغدغه‌های چندان خوشایندی ندارد، هیچ اشکالی ندارد. شما باهم می‌توانید تلاش کنید تا رابطه خود را از غم و غصه نجات دهید و زندگی خانوادگی شادی داشته باشید. برای رسیدن به این زندگی شاد خانوادگی باید تلاش کنید تا ارتباط‌تان را با همسرتان روز به روز بهتر و نزدیک‌تر کنید و به جای صحبت درباره فکرهای پریشان و غصه‌هایی که می‌آیند و می‌روند، برای شادی در روزهای آینده و چیزهایی که هر دو دوست دارید، حرف بزنید. مثلا شما و همسرتان می‌توانید فهرستی از اتفاق‌هایی که شادتان می‌کند یا به شما آرامش می‌دهد را تهیه کنید و آن را به یکدیگر بدهید و هرکدام تلاش کنید تا به تک‌تک موارد این فهرست برای دیگری برسید.

   برای چیزهایی که دوست دارید زمان بگذارید
آیا تا به حال قبل از خواب و در فکرهای آخرشب به کارهایی که همیشه دوست دارید انجام دهید، اما فرصت انجام آن را ندارید فکر کرده‌اید؟ به احتمال زیاد جواب شما به این سوال مثبت است. همه ما، فهرستی از کارهای انجام نشده داریم که همیشه ما را دچار استرس یا ناامیدی می‌کنند. اگر یاد بگیریم که در طول روز، کارهایی که انجام دادن‌شان چندان مهم نیست را حذف کنیم و به جای آن به کارهای این فهرست برسیم، زندگی راحت‌تری خواهیم داشت. انجام دادن کارهایی که دوست داریم، یا آنهایی که در فهرست رویاهایمان هستند، باعث می‌شود احساس رضایت بیشتری داشته باشیم و در کنار آن استرس و اضطراب را هم از خود دور کنیم.

   روزمرگی را بشکنید
دانشمندان ثابت کرده‌اند که یاد گرفتن مهارت‌های تازه، باعث می‌شود مغز توانایی‌ها و مهارت‌های قبلی را هم به‌خوبی حفظ کند. آنها ثابت کرده‌اند که یاد گرفتن مهارت‌های تازه، نه‌تنها باعث این اتفاق خوب و مهم در عملکرد مغز می‌شود بلکه باعث می‌شود شخص احساس بهتری نسبت به خودش داشته باشد و بیشتر از انسان‌هایی که دست از یادگرفتن می‌کشند، به خودش اطمینان داشته باشد. برای رسیدن به مهارت‌های تازه، باید یاد بگیرید تا قواعد روزمره زندگی را بشکنید و سراغ یاد گرفتن راه‌های تازه بروید. دانش‌های تازه، مهارت‌های تازه و... زندگی شما را از روزمرگی بیرون می‌آورد و درهای تازه‌ای به روی شما باز می‌کند. با باز شدن این درها، احساس بطالت، بیهودگی و... از بین می‌رود و رضایت و شادی به زندگی‌تان می‌آید.

  به خاطرات خوش قدیمی فکر کنید
شما می‌توانید روی هر چیزی که دوست دارید، در ذهن‌تان تمرکز کنید. می‌توانید به جای فکر کردن به خاطرات ناخوش، اتفاق‌هایی که دوست‌شان ندارید، اشتباهات و... به اتفاق‌ها و خاطره‌های خوش‌تان فکر کنید و به این ترتیب اندوه خاطرات قدیمی ناخوش را از ذهن‌تان پاک کنید. تصویرهای شفاف و دوست‌داشتنی دیروز، خیلی بهتر از آن تصویرهای سیاه و ناخوشایندی هستند که احساس غم را برای شما می‌آورند. پس چه بهتر که برای سراریز کردن خوشی و شادی به دل‌تان، به روزهای قدیمی دوست‌داشتنی زندگی‌تان فکر کنید و دوباره خوشی را بازسازی کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha