سلامت نیوز : یافته‌های جدید پژوهشگران موسسه تحقیقات قطبی و دریایی آلفرد ـ وگنر در برمرهافن آلمان نشان می‌دهد که حجم پسماندهای موجود در اعماق دریاها در طول ۱۰ سال گذشته دو برابر شده است. «ملانی برگمن»، کارشناس بیولوژی دریایی با مطالعه روی حدود ۲۱۰۰ تصویر به دست ‌آمده از اعماق دریاها در رصدخانه دریایی Hausgarten به این نتیجه دست یافته ‌است. در رصدخانه یادشده دوربین‌هایی که از راه دور کنترل می‌شوند می‌توانند در اعماق ۲۵۰۰ متری در حدود یک‌ونیم متری بستر دریا در هر ۳۰ ثانیه یک تصویر بردارند. در سال ۲۰۰۲ حدود یک درصد از تصاویر یادشده نشان‌دهنده زباله و در درجه اول پلاستیک بود اما در سال ۲۰۱۱ در دو درصد از تصاویر زباله دیده می‌شد. حجم بالای پسماندهای دریایی محققان را شگفت‌زده کرده، چرا که اقیانوس منجمد شمالی سال‌هاست که جزو مناطق تقریبا بکر و دست‌نخورده کره زمین به شمار می‌آید. در حالی که حجم پسماندهای یافت‌‌شده در آن در حال حاضر تقریبا مشابه حجم آلودگی‌های یافت‌شده در اعماق آب‌های نزدیک به لیسبون است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ به گمان «ملانی برگمن» از موسسه تحقیقات قطبی و دریایی «آلفرد ـ وگنر» ذوب شدن یخ‌های قطب شمال نقش بزرگی در افزایش پسماندهای آب‌های این منطقه دارد. پوشش یخی آب‌های قطبی در حالت عادی مانع از ریزش زباله‌ها از خشکی به آب‌های این منطقه می‌شود. پوشش یخی همچنین باعث می‌شود که تردد کشتی‌ها در این منطقه مانند مناطق دیگر میسر نباشد. اما با ذوب شدن تدریجی یخ‌های قطبی چندی است که رفت‌وآمد کشتی‌ها، از جمله کشتی‌های تفریحی خصوصی و کشتی‌های ماهیگیری به شدت افزایش یافته است.

«ملانی برگمن» می‌گوید: پسماندها می‌توانند در طولانی‌مدت بر تنوع زیستی اعماق دریاها تاثیر گذاشته و در آن تغییر ایجاد کنند. پسماندها می‌توانند باعث کاهش تکثیر برخی از زیست‌مندان اعماق آب‌ها شوند. در حالی برخی از گونه‌ها که تا کنون شانس کمتری برای بقا در دریا داشتند ممکن است از پسماندها به عنوان محیط مناسبی برای رشد استفاده کرده و تکثیر بیشتری یابند.

آلودگی‌های پلاستیکی دریایی قادرند مجموعه‌ای از زنجیره‌های غذایی را آلوده سازند. تا کنون توجه‌ها بیشتر بر تاثیر پسماندهای قابل رویت پلاستیکی بر پرندگان دریایی یا لاک‌پشت‌ها معطوف بود. اینک دانشمندان نسبت به آلودگی‌های پنهان ناشی از ذرات میکروسکوپی پلاستیکی هشدار می‌دهند. نه تنها پسماندهای قابل رویت پلاستیکی بلکه میلیاردها ذره کوچک پلاستیکی موجود در ‌آب زیست‌مندان دریایی را با خطر مواجه ساخته است. تراکم زیاد این ذرات در برخی نقاط می‌تواند اثر کشنده‌ای مانند اثر سم «د‌د ت» که یکی از معروف‌ترین آفت‌کش‌هاست ایجاد کند. این خطر وجود دارد که ارگانیزم‌های دریایی از این ذرات تغذیه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha