پنجشنبه ۴ آبان ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۸
کد خبر: 59156

روش خشك‌كردن هم البته در طول زمان تغییرات بسیاری یافته ولی خشك‌كردن سبزی به روش‌های قدیمی هنوز متداول است. پهن كردن روی پارچه‌ای تمیز یا درون سینی‌های بزرگ و بقیه ماجرا.

خشك ‌كردن سبزی و میوه
سلامت نیوز : استفاده از سبزی و میوه‌های خشك قطعا به زمانی برمی‌گردد كه این محصولات مدت محدودی در بازار بوده و وسایلی مانند فریزر وجود نداشته، پس تنها راه نگهداری از سبزی‌ها خشك‌كردن آنها بوده است؛ اما در این دوره هم با این‌كه سبزی در تمام ایام سال وجود دارد و انواع مختلف یخ‌زده و آماده پختش هم در فروشگاه‌ها یافت می‌شود ولی باز سبزی خشك جایگاه خودش را در خانواده‌های ایرانی دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ روش خشك‌كردن هم البته در طول زمان تغییرات بسیاری یافته ولی خشك‌كردن سبزی به روش‌های قدیمی هنوز متداول است. پهن كردن روی پارچه‌ای تمیز یا درون سینی‌های بزرگ و بقیه ماجرا.

میوه‌های خشك؛ تابستانه و زمستانه

میوه تازه، هم خوشمزه است و هم خواص بسیاری دارد. اما تمام میوه‌ها در همه فصول یافت نمی‌شود. پس طبیعی است​انسان‌ها به فكر بیفتند تا میوه‌هایی را كه دوست دارند، خشك كنند تا در طول سال از آنها استفاده شود.امروزه از میوه خشك به عنوان میان وعده‌ای مقوی و مناسب هم یاد می‌شود كه بچه‌ها چه در خانه و چه در مدرسه می‌توانند از آن استفاده كنند. برای تهیه میوه خشك مناسب باید از هنگام خرید به فكر بود.

یادتان باشد هرگز از میوه‌های كال یا زیاد رسیده و لك‌دار برای این كار استفاده نكنید. میوه هر چه تازه‌تر باشد، خشك‌شده‌اش نیز عطر و طعم بهتری خواهد گرفت. پس میوه‌های رسیده را انتخاب كنید و اگر قسمت‌هایی از آنها كال یا كپك‌زده بود آنها را جدا كرده و قسمت‌های سالم را خشك كنید.میوه‌هایی مثل سیب، موز، كیوی، انبه و... را خیلی باریك برش بزنید. اگر در فصل تابستان هستید در آفتاب و اگر در زمستان می‌خواهید میوه خشك كنید این برش‌ها را درون یك سینی استیل روی شوفاژ بگذارید تا خشك شود.اگر شما هم دوست دارید زیر آفتاب میوه‌ها خشك شود حتما تور نازكی روی آنها بكشید تا از حشرات مصون باشد. میوه‌هایی مثل انگور، آلو و توت‌سفید را نیز می‌توانید براحتی زیر نور خورشید خشك كنید.

خشك‌كردن سبزی‌ها

مادر بزرگ‌ها و مادران، همیشه سبزی‌های مورد نیاز زمستان را اوایل پاییز خشك می‌كردند؛ وقتی​ آفتاب هنوز رمقی دارد و می‌تواند سبزی را خوب خشك كند. آن روزها سبزی‌های پاك كرده و شسته را درون سینی‌ها ریخته و آنها را در​ سایه كه جریان هوا وجود داشته می‌گذاشتند و مرتب سبزی‌ها را به​هم می‌زدند تا خشك شود.امروزه اما انواع و اقسام سبزی خشك در فروشگاه‌ها وجود دارد چه سبزی‌هایی كه در ظروف در باز قرار دارند و آنها را كیلویی می‌فروشند یا سبزی‌ خشك‌‌هایی كه در بسته‌بندی‌های بهداشتی آماده مصرف شده‌اند.

اما اگر می‌خواهید خودتان سبزی خشك كنید و خیلی علاقه‌ای به سبزی‌های آماده فروشگاه‌ها ندارید​ یادتان باشد بعد از خرید سبزی آن را خوب بشویید به‌طوری​كه دیگر گل و لای داخل سبزی باقی نمانده باشد البته سبزی را به مدت طولانی داخل آب قرار ندهید زیرا املاح و ویتامین‌های آن تا حدی از بین خواهد رفت.بعد از این‌كه سبزی را شستید بگذارید​ كاملاً خشك شود. برای این كار خوب است یك كیسه تمیز پارچه‌ای تهیه كنید و سبزی‌های شسته را داخل آن بریزید و در آن را محكم ببندید. حالا كیسه حاوی سبزی را داخل ماشین لباسشویی بگذارید و درجه را روی خشك‌كن گذاشته و ماشین را روشن كنید.

به این صورت آب سبزی كاملا گرفته خواهد شد و وقتی​ سبزی را بیرون می‌آورید كاملا خشك است ولی خراب و شكسته نخواهد شد. تاكید می‌كنیم حتما از محكم بسته‌شدن در كیسه مطمئن شوید.بعد از این‌كه سبزی خشك شد​ آن را خرد كنید. حالا برای خشك‌شدن آماده شده است. یادتان باشد هرچه سبزی را پس از شستن زودتر خشك كنید رنگ و طعم و عطر بهتری خواهد داشت.

برای خشك‌‌كردن سبزی روش‌های مختلفی وجود دارد. اول این‌كه مثل قدیم سبزی را در هوای آزاد قرار داده و بگذارید ​خشك شود ولی مراقب باشید​ سبزی را در آفتاب قرار ندهید زیرا رنگ سبز آن از بین رفته و زرد می​شود؛ همین تغییر رنگ خواص آن را هم كم خواهد كرد اما امروزه بیشتر مردم آپارتمان‌نشین هستند و فضایی كه هوای آزاد داشته باشد كمتر در اختیار دارند بنابراین می‌توانید سبزی خردشده را داخل خانه روی میزی پهن كنید و یك پنكه روشن مقابل آن قرار دهید، اما مراقب باشید​ باد پنكه مستقیم روی سبزی نباشد تا سبزی‌ها در اتاق پراكنده نشود.

همچنین می‌توانید یك پارچه تور تمیز روی سبزی بكشید تا باد نتواند سبزی را به​هم بریزد. روش دیگر خشك‌كردن سبزی استفاده از رادیاتور شوفاژ خانه است.می‌توانید سبزی را داخل پارچه یا كیسه پارچه‌ای تمیزی بریزید و آن را روی رادیاتور بگذارید تا خشك شود؛ البته این روش مخصوص خشك‌كردن سبزی در زمستان است.

راه دیگر این است كه سبزی را روی یك سینی مسی تمیز پهن كنید و فر اجاق گاز را روی پایین‌ترین درجه قرار دهید و سبزی خرد شده را درون فر بگذارید و هر نیم ساعت یكبار در فر را باز كنید و سبزی‌ها را به​هم بزنید تا كاملا خشك شود. با این روش به حدود 5 تا 12 ساعت زمان نیاز دارید تا سبزی‌ها خشك شود. در این روش هم باید مواظب باشید​ سبزی‌ها آنقدر در فر نماند تا سیاه شود.

به هر روشی كه سبزی‌ها را خشك كنید، یادتان باشد بعد از این‌كه كاملا خشك شد آنها را در ظروف پلاستیكی یا شیشه‌ای تمیز بریزید و جایی دور از نور مستقیم و خشك نگهداری كنید. اگر به روش صحیح سبزی را خشك و نگهداری نمایید تا یك سال قابل استفاده است .

چگونگی استفاده از سبزی خشك

خیلی از خانم‌ها به استفاده از سبزی خشك در غذاها علاقه بیشتری دارند. شاید به این علت كه رنگ و عطر خوبی دارد و جای كمتری می‌گیرد و زمان بیشتری نسبت به سبزی فریزری قابل نگهداری است. اما سوال این است كه برای استفاده از سبزی خشك چه روشی می‌توان به كار برد؟یك شیوه آن است كه سبزی‌ها را یك به یك خشك كنید؛ به عنوان مثال برای قورمه سبزی​ تره، جعفری و شنبلیله را جداگانه خشك و نگهداری كنید یا این‌كه مخلوط سبزی قورمه را خریداری، شسته و خشك كنید.

بعضی از سبزی‌ها كه مورد مصرف تنها دارد مثل شوید را پس از خشك‌كردن باید جداگانه نگهداری كرد.برای تهیه غذا هم باید مقدار كمی از سبزی خشك را در آب سرد خیس بدهید و مدت سه الی چهار ساعت بگذارید در این آب بماند تا سبزی‌ها باز شود.بعد سبزی‌ها را داخل آبكش بریزید و بگذارید آب آن برود بعد سبزی را داخل غذا بریزید. توجه داشته باشید برای تهیه غذا از سبزی خشك نیازی به سرخ كردن آن ندارید.برای تهیه سبزی پلو وقتی​سبزی خشك را خیس دادید می‌توانید سبزی را لابه لای برنج آبكش شده بریزید و اگر سبزی پلو را به صورت كته درست می‌كنید سبزی خیس داده را درون برنج بریزید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha