پنجشنبه ۴ آبان ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۸
کد خبر: 59158

بیش فعالی و اختلالات مادرزادی از عوارض آلودگی با سموم شیمیایی است .

مسمومیت با سرب در کاهش هوش کودکان نقش دارد
سلامت نیوز : هر قدرابعاد توسعه صنعتی افزایش می یابد، مباحث مرتبط با سلامت ابعاد تازه تری پیدا می کند. در گذشته نه چندان دور، سلامت به معنای نبود بیماری بود اما کم کم کیفیت زندگی به آن افزوده شد و ابعاد بسیار گسترده ای یافت. هم اکنون تعریف سلامت این است که آرامش جسمی و روحی کامل بر فرد حاکم باشد و وی از زندگی اش لذت ببرد، اما آن چه در سال های اخیر اتفاق افتاده آشکار شدن تاثیر مستقیم بخشی از عوارض صنعتی شدن یعنی آلودگی ها و مسمومیت ها بر سلامت افراد است.

انواع مسمومیت ها

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ مسمومیت ها به ۲ گروه کلی حاد و مزمن تقسیم می شود، در نوع حاد مصرف مواد متفاوت با درجه سمیت مختلف باعث بروز علایم مسمومیت در فرد می  شود. بسته به میزان ماده سمی که وارد بدن می شود، شدت مسمومیت هم متفاوت است. بیمار مبتلا به مسمومیت حاد پس از ارجاع به بیمارستان تحت درمان قرار می گیرد و در بیشتر موارد سلامت خود را باز می یابد، نوع دیگری از مسمومیت که روز به روز ابعاد تازه تری از آن آشکار می شود، مسمومیت مزمن است که به معنای تماس دایم با مواد سمی در دوز پایین است. از آن جا که این تماس دایمی و تکرار شونده است، به مرور زمان مواد سمی در بدن تجمع پیدا می کند و باعث بروز بعضی از بیماری ها در بدن می شود. گفته می شود، دسته بزرگی از سرطان ها ارتباط مستقیمی با آلودگی ها و تماس مکرر و تکرار شونده فرد با سموم متفاوت دارد. دکتر رضا افشاری متخصص سم شناسی بالینی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان این مقدمه به خراسان می گوید: سمومی مانند سرب، جیوه و کادمیم در مقیاس بسیار پایین اما به تدریج در بدن تجمع پیدا می کند و سلامت افراد را به خطر می اندازد. نتایج مطالعات متعدد نشان می دهد افرادی که در معرض سموم شیمیایی به کار رفته در صنعت کشاورزی حتی به مقیاس بسیار کم هستند، در معرض خطر ابتلا به برخی از سرطان ها قرار دارند.

مسمومیت ها و بیماری ها

همچنین در برخی مطالعات بین افزایش بیش فعالی در کودکان و اختلالات مادرزادی و آلودگی با سموم شیمیایی ارتباط داده شده است. از سوی دیگر موارد آلودگی به سرب به وفور مشاهده می شود و در خون افراد در جوامع مختلف گزارش شده است. نتایج تحقیقات نشان می دهد مسمومیت ناشی از سرب در کاهش هوش کودکان نقش دارد و آلودگی به سرب باعث کاهش ۱۰امتیازی بهره هوشی در مناطق آلوده نسبت به مناطقی است که آلودگی کمتری در آن ها گزارش شده است. آلودگی به سرب در فردی که به دلایل دیگری کم هوش است، وی را به فرد بیماری که نیاز به مراقبت و نگهداری دارد، تبدیل می کند.

آلودگی به سرب به نحوی است که تمام افراد منطقه آلوده را به یک نسبت درگیر می کند، بنابراین بار بیماری ها به طور کلی افزایش پیدا می کند و هزینه سنگینی به نظام درمانی و بهداشتی تحمیل می شود. پیشگیری از عمده ترین عوامل مسمومیت در جوامع نیاز به برنامه ریزی و کنترل همه جانبه عوامل درگیر دارد. پاکیزگی محیط زیست، کنترل صنایع و کارخانه ها، حفظ سلامت غذا، آب، هوا و محیط داخل منزل اصلی ترین راهکار برای پیشگیری از بروز مسمومیت است.

سیگار سم است

یکی از مهم ترین سمومی که در کشور ما بسیار شایع است و سلامت روان و جسم مردم را به خطر می اندازد، سم نیکوتین موجود در سیگار است. نیکوتین حاوی ۴۰۰ نوع سم دیگر است که احتمال ابتلا به سرطان، حساسیت، مشکلات ریوی و قلبی را در افراد سیگاری و غیرسیگاری افزایش می دهد. مشاور سازمان جهانی بهداشت با بیان این که اگر بتوانیم جامعه بدون سیگار را تصور کنیم، انتظار داریم که طول عمر افراد افزایش پیدا کند، تصریح می کند: برخلاف تصور مردم سیگار حتی به میزان کم، احتمال مسمومیت را افزایش می دهد.نکته این جاست که می توان برای کاهش مصرف سیگار در سطح اجتماعی برنامه ریزی کرد اما یک فرد سیگاری ممکن است تصور کند مصرف یک سیگار نمی تواند ضرر چندانی داشته باشد و کشیدن یک سیگار در روز مشکلی به وجود نمی آورد، در صورتی که سیگار به هر تعداد و به هر اندازه خطرناک و مسموم کننده است.

مهم تر این که سیگار نه فقط فرد سیگاری را به عوارض ناشی از مصرف آن مبتلا می کند، بلکه افرادی را که در معرض دود سیگار هستند نیز مسموم و دچار عارضه می کند. تصور کنید اگر در یک دعوای فیزیکی یک نفر آسیب ببیند او می تواند علیه طرف مقابل اقامه دعوی کند و بابت صدمه ای که دیده است خسارت دریافت کند اما اگر همین فرد بر اثر استنشاق دود سیگار همکارش طی سالیان متمادی به سرطان مبتلا شود، قانونی وجود ندارد که براساس آن بتواند علیه فرد سیگاری اقامه دعوی کند. افراد سیگاری تمام اعضای خانواده خود را تحت تاثیر دود سیگار قرار می دهند و بچه های این افراد بیشتر دچار سرماخوردگی، آسم و بسیاری از بیماری ها می شوند، آموزش به این افراد برای این که ضرر کمتری به خانواده اش برسد و اجرای قوانین سخت گیرانه برای سیگاری ها در اماکن عمومی هم بسیار کمک کننده است. همچنین یکی دیگر از منابع آلودگی و تشدید مسمومیت ها در کشور ما آلودگی هواست. در هوای آلوده ذرات گرد و غبار، ذرات ناشی از اشتعال، ذرات ناشی از مواد احتراقی، منواکسیدکربن وجود دارد و همه افراد را از طریق تنفس آلوده می کند. برای پیشگیری از بروز این مسمومیت ها باید تلاش کرد کمتر در ساعات شلوغ روز در خیابان ها تردد کرد.

آلودگی داخل منزل

بخشی از اوقات ما در داخل منزل می گذرد و بنابراین پاکیزگی هوای داخل منزل نیز اهمیت بسیاری دارد. دکتر افشاری با بیان این که برای پرهیز از مسمومیت ناشی از هوای آلوده در منزل لازم است که تهویه به خصوص در زمستان جدی گرفته شود، تصریح می کند: از آن جا که در و پنجره  منازل در زمستان بسته است و همزمان وسایل گرمایشی در منزل روشن است، امکان تولید مواد سمی مانند منواکسیدکربن زیاد است.

هوای داخل منزل عامل یک سوم بار بیماری های ناشی از آلودگی هواست و از آن جا که مدیریت آن با مردم است، ضروری است آموزش های لازم در این زمینه به آنان داده شود. بهتر است در طول روز در و پنجره ها باز شود تا هوای تازه داخل منزل بیاید. همچنین نباید به هیچ عنوان از چسب برای گرفتن درز پنجره استفاده شود زیرا همان منافذ کوچک کمک بزرگی به خروج مواد آلاینده و سموم از منزل می کند. این نکته به ویژه برای خانم ها حائز اهمیت است که بیشتر وقت خود را در منزل می گذرانند.بیماری های ناشی از آلودگی هوای منزل مزمن است و سردرد و عصبی بودن برخی از خانم ها جزو علایم مسمومیت خفیف ناشی از تجمع مونواکسیدکربن پایدار در هوای منزل است. در هوای منزل ممکن است سرب هم وجود داشته باشد و بیشتر آن از هوای بیرون و در پی سوخت بنزین به داخل وارد می شود. سرب روی فرش، موکت و دیوارها می نشیند و از آن جا که بچه ها به زمین نزدیک تر هستند و با آن تماس بیشتری دارند و ساعات طولانی تری هم در منزل به سر می برند، بیشتر در معرض آلودگی ناشی از سرب قرار دارند.حجم بدن آن ها در مقایسه با بزرگسالان کوچک تر است اما به همان اندازه به سموم شیمیایی آلوده می شوند، بنابراین زودتر از بزرگسالان دچار مسمومیت می شوند.

مقابله آلودگی هوا در کشورهای پیشرفته اولویت اول و در کشورما اولویت آخر است

آلودگی هوا در کشورهای پیشرفته اولویت اول و در کشورما اولویت آخر است.به گزارش فارس یوسف رشیدی مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوا در این باره افزود: در حالی که مقابله باآلودگی هوا در کشورهای پیشرفته و حتی در برخی کشورهای در حال توسعه اولویت اول آن هاست، در کشور ما اساساً موضوعی با این درجه از اهمیت در اولویت قرار ندارد و می توان گفت در اولویت آخر است.وی با تاکید بر ضرورت ورود رسانه ها به این موضوع مهم، اظهار کرد: اگر خبرنگاران به بحث آلودگی هوا نپردازند، این بحث فراموش و به حاشیه رانده می شود .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha