نمایندگان مردم استان مازندران در مجلس در نامه‌ای به رئیس مجلس نارضایتی خود را نسبت به کافی نبودن کمک‌های دولت و عدم توجه رسانه ملی در پوشش خبری خسارت‌دیدگان سیل مازندران و بهشهر اعلام کردند.

کمک‌رسانی به سیل‌زدگان بهشهر امیدوارکننده نیست
سلامت نیوز : نمایندگان مردم استان مازندران در مجلس در نامه‌ای به رئیس مجلس نارضایتی خود را نسبت به کافی نبودن کمک‌های دولت و عدم توجه رسانه ملی در پوشش خبری خسارت‌دیدگان سیل مازندران و بهشهر اعلام کردند. زلزله و سیل؛ دو حادثه‌ای که سهم مردم استان‌های شمال کشور در یک ماه گذشته بوده است. حوادثی که اگرچه طبیعت به عنوان عامل اصلی تخریب دیده می‌شود اما به باور کارشناسان متهم اول و آخر برهم زدن تعادل طبیعی زمین انسان‌ها هستند. کمتر از ده روز از وقوع سیل در مازندران و مرکز اصلی تخریب که شهر بهشهر بود گذشته و اگر فرمانداری این شهر و استاندار استان از روند کمک رسانی به‌ویژه از سوی دولت راضی‌اند اما نمایندگان تمامی شهرهای استان مازندران از نحوه رسیدگی به حادثه‌دیدگان چنان ناراضی‌اند که نامه اعتراضی با امضای خود را به علی لاریجانی، رئیس مجلس ارائه کرده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ قاسم احمدی لاشکی، نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس در گفت‌وگو با آرمان با تائید این خبر گفت: «نمایندگان حوزه استحفاظی در حادثه سیل اخیر از پیگیری‌ها، رقم کمک دولت به استان و عدم پشتیبانی رسانه ملی در ارسال اخبار در این زمینه راضی نیستند و به همین علت اعتراض نامه‌ای به‌صورت مکتوب نوشته شده و همه نمایندگان مازندران با امضای آن خواستار ارائه آن به رئیس مجلس شده‌اند.» به گفته او روند امدادرسانی و پیگیری‌ها مطلوب نیست و نمایندگان خواستار پیگیری مستمر در این زمینه هستند.به گفته شاهدان محلی کمتر از 100 نفر از حادثه‌دیدگان در چادرهایی که در سوله‌های موقت تعبیه شده‌اند اسکان دارند و ده‌ها نفری که در روزهای ابتدایی در این مکان زندگی می‌کردند به خانه اقوام خود پناه برده‌اند. همچنین در چند روز گذشته یک ماشین آتش نشانی در بهشهر دیده شده که در حال پمپاژ آب از سطح معابر بود و این آب به رودخانه‌های اطراف تخلیه می‌شده است.

خسارت ۱۰۵ میلیارد، کمک ۶۰ میلیارد

عمده‌ترین خسارت‌های وارده به بهشهر وارد شد اما ساری، گلوگاه و میاندرود از دیگر شهرهای بودند که در خسارت 105 میلیاردی سیل اخیر سهم داشتند اما کمک دولت نیمی از خسارت‌ها را جبران می‌کند چراکه مسئولان استانداری استان تائید کرده‌اند که دولت در کارگروه ویژه خود با کمک 60 میلیارد تومانی به استان‌های مازندران، گلستان و آذربایجان شرقی موافقت کرده است.برای بازسازی هر واحد مسکونی شهری 20 میلیون تومان و هر واحد مسکونی روستایی 12 میلیون تومان، تعمیرات هر واحد مسکونی شهری 5 میلیون تومان و هر واحد مسکونی روستایی 3 میلیون تومان تسهیلات بانکی پرداخت شود. در تقسیم بندی کمک‌های مالی به حادثه دیدگان قرار است 2 میلیون تومان تسهیلات بلا عوض برای واحدهای تخریبی و 2 میلیون تومان تسهیلات بلاعوض برای خانواده‌های جان باختگان، یک میلیون تومان تسهیلات بانکی و 500 هزار تومان تسهیلات بلاعوض برای خرید لوازم منزل اختصاص یابد. در بخش تملک دارایی و تغییر زیر ساختها نیز 20 میلیارد تومان به استان مازندران، 20 میلیارد تومان به استان گلستان و 2 میلیارد تومان هم برای شهرستان کلیبر استان آذربایجان شرقی اختصاص یافت. تسهیلات پرداختی 15 ساله با نرخ سود 5 درصد است. به گفته‌ هادی خنجری، مدیرکل بازسازی و حوادث غیر مترقبه استانداری مازندران حجم حادثه سیل بهشهر گسترده و وسیع بود و به همین دلیل شهرداری‌های مازندران از جمله آمل، ساری، بابل، قائمشهر، سوادکوه و تنکابن، مدیران دستگاه‌های خدماتی و امدادی، هلال احمر و بسیج در حادثه سیل بهشهر کمک رسانی کردند.

مدیران ملی عمق سیل در بهشهر را دریابند

مردم نیاز به توجه بیشتری دارند و آنچه که تاکنون به این شهر خسارت زده نه ازبعد مالی بلکه نگاه کم رنگی است که راستای امدادرسانی و ترمیم خسارت‌هاست که امام جمعه ساری در مراسم ختم شش نفر از فوتی‌های سیل بهشهر خواستار آن شد. به گفته او نماینده مجلس و فرماندار و مسئولان باید
در این راستا اطلاع رسانی بیشتری انجام دهند تا کشور از این سیل بزرگ مطلع شوند و این واقعه باید تا رفع مشکل روی آنتن بوده و صدا و سیما و رسانه‌ها اطلاع‌رسانی کنند. آیت‌الله نورالله طبرسی ازمدیران ملی خواست تا عمق سیل ایجاد شده در بهشهر را دریابند و برای رفع عاجل مشکل مردمان این سامان برنامه‌ریزی کنند. به گزارش مهر، او با قدردانی از بردباری و صبر افراد سیل‌زده در حادثه خانمانسوز اظهار داشت: «رهبری انقلاب از این حادثه غم‌انگیز در بهشهر احساس تاسف و تالم داشتند و در پیامی که از طرف ایشان آیت‌الله محمدی گلپایگانی، مسئول دفتر رهبری از طریق تلفن به بنده اطلاع داده شد، گفتند: از طرف حضرت آقا بروید با مردم بهشهر دلجویی کنید و همدردی، تاسف و تالم رهبر را به مردم این دیار ابلاغ کنید و من این پیام را به شما رساندم.»

فرماندار بهشهر: برخی می‌خواستند اوضاع را متشنج کنند

فرماندار بهشهر در مراسم ختم شش نفر از کشته‌شدگان سیل با اعلام اینکه هیچ مفقودی در سیل بهشهر نداشتیم و تعداد فوتی‌های این حادثه ویرانگر شش نفر قطعی شده است، گفت: «متاسفانه امروز یکی از مهم‌ترین مشکلات ما در شهرستان آمار تلفات است که توسط برخی از افراد ناآگاه و برخی از سایت‌ها منتشر می‌شود و تنها شش نفر از همشهریان ما در این حادثه جان خود را از دست داده که همه اطلاعات نام و نام خانوادگی و محل دفن و سن آنان مشخص است.» محمد رضا البرزی با تاکید بر اینکه آمار محرمانه و غیرمحرمانه در سیل بهشهر و تلفات ناشی از آن نداریم و نباید با شایعه پراکنی توسط برخی افراد در جامعه اوضاع را متشنج کنیم، گفت: «مگر می‌شود مفقودی در خانواده‌‌ای وجود داشته باشد و خانواده تاکنون مراجعه نکرده و اطلاع نداشته باشد.» فرماندار بهشهر گفت: درست است که خسارت وارده به شهر بسیار بالا و با آمار تلفات قابل مقایسه نیست اما آمار صحیحی است چرا که همه نیروها در این حادثه پای کارآمده و تلاش کردند تا آمار کشته‌شدگان کاهش یابد.

7/1 میلیارد ریال خسارت سیل به صنعت برق

شدت سیل به حدی بود که تاسیسات برقی و آبی به شدت تخریب شد و خسارت تا مرز 2 میلیارد تومان پیش رفت. مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق مازندران با اعلام اینکه سیلاب بیش از 7/1 میلیارد ریال به صنعت برق این استان خسارت وارد کرد، اظهار داشت: «بر اثر سیلاب اخیر به تعدادی از پست‌ها، تابلوهای توزیع و خطوط شبکه‌های فشار متوسط و ضعیف خسارت وارد شد که بیشترین میزان خسارت به صنعت برق در شهرستان‌های ساری، میاندرود و بهشهر وارد شد.» به گفته منوچهر جعفری بر اثر وقوع سیلاب، 5 هزار و 91 کیلومتر شبکه‌های برق، 112 فیدر 20 کیلوولت و 6 هزار و 35 پست توزیع با ظرفیت 847 هزار و 368 کیلوولت آمپر دچار خسارت شد.

کمبود لجن‌کش مهم‌ترین مشکل بهشهر است

در حالیکه بیش از یک هفته از وقوع سیل می‌گذرد اما فرماندار بهشهر اعلام می‌کند این شهر با کمبود لجن‌کش مواجه است که جزیی از مهم‌ترین مشکل مناطق سیل‌زده این شهر است. به گفته محمدرضا البرزی شهرها و استان‌های همجوار باید برای در اختیار قرار دادن این وسیله، بهشهر را یاری دهند.او تاکید می‌کند: پاکسازی خیابان‌ها و معابر شهر بهشهر به روزهای پایانی خود رسید، اما برای تخلیه برخی منازل و چاه‌های اکثر منازل سیل‌زده که پر از لجن و گل و لای است، نیازمند تعداد زیادی لجن‌کش هستیم. به گفته فرماندار برای پاک کردن هر چه سریع‌تر آثار سیل از چهره‌ شهر، باید برنامه‌ریزی مناسبی صورت گیرد تا ماشین‌های سنگینی که در این مناطق مشغول کار هستند، لحظه‌ای خاموش نشوند و فقط رانندگان آنها تعویض شوند تا در کمترین زمان ممکن شاهد پاکسازی کامل مناطق سیل‌زده باشیم.

اعزام از جویبار به بهشهر

به دنبال درخواست کمک فرماندار بهشهر، شهردار جویبار ازاعزام نیروها و ماشین آلات شهرداری این شهر برای کمک به بازسازی مناطق سیل زده بهشهر خبر داد. رضا گنجی با اعلام اینکه دو دستگاه کمپرسور، یک دستگاه بیل مکانیکی، یک دستگاه خودروی باری نیمه سنگین و یک دستگاه کامیون به مناطق سیل‌زده اعزام شده‌اند گفت: «همچنین ده نفر از نیروهای شهرداری جویبار برای کمک به روند امدادرسانی به سیل‌زدگان اعزام شده‌اند و این افراد، ماشین آلات و تجهیزات در مدت یک هفته حضو در بهشهر به روند کمک رسانی مناطق سیل‌زده یاری می‌دهند.»

مشاهدات یک شهروند مازندرانی: مردم هنوز بهت زده‌اند
کوچه‌های بن‌بست به دلیل تخریب دیوارهایشان دیگر به هم وصل شده‌اند و مردمی که خانه‌هایشان ویران شده حالا می‌توانند با عبور از خرابی‌ها و دیوارها به سراغ خانه‌هایشان بروند و وسایل زندگی‌شان را که در آب و گل و لای مدفون شده نگاه کنند. همه با بهت به ویرانی سیل و زندگی‌شان نگاه می‌کنند. درحال حاضر حدود 80 نفر در چادرهای موقت اسکان داده شده‌اند، آنها باقی مانده صدها خانواری هستند که نتوانسته‌اند در خانه اقوام خود پناهی پیدا کنند. هنوز اطلاعاتی درباره چگونگی و میزان خسارت برای ساخت و ترمیم خانه‌ها داده نشده و اگرچه هنوز هوا به میزانی از سرما نرسیده که مردم نیازمند وسایل گرمازا باشند اما نگرانی از گذران زمستان در چادر یا سوله در بین مردم بی‌خانه وجود دارد. برخی که خانه‌شان بیمه بوده می‌گویند توانسته‌اند خسارت اندکی از شرکت‌های بیمه بگیرند ولی دیگران همچنان در انتظار تصمیم مسئولان هستند.آخرین باری که در بهشهر بودم ماشین آتش‌نشانی به آرامی دشت آب‌های گسترده در شهر را پمپاژ می‌کرد و آنها را دوباره به رودخانه کوچک شهر می‌ریخت و هیچ‌کس نمی‌داند که چه وقت این رودخانه دوباره لایروبی می‌شود. کمکی که در حال حاضر باید به مردم کرد این است که آنها را به بازسازی مجدد خانه‌هایشان امیدوار کرد. در صدا و سیما و روزنامه‌ها خبر تازه‌ای از اوضاع شهر و اینکه جبران خسارت سیل به مردم در چه مرحله‌ای است دیده نمی‌شود. اگرچه مردم هنوز گرمای تابستانی را تجربه می‌کنند ولی نگرانی از سرمای زمستان وجود دارد. مردم بهشهر این روزها به خوبی با زلزله زدگان آذربایجان شرقی همدردی می‌کنند با این تفاوت که از حضور لودرها در این شهر برای آواربرداری و ساخت خانه‌های جدید خبری نیست. زمستان آنجا بیشتر و اینجا کمتر خودنمایی می‌کند با این حال درد از دست دادن سقف بالای سر تجربه‌ای است سخت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha