سلامت نیوز: آیا به خاطر دارید كه روزی یك پروژه خلاقانه در ذهن داشتید، اما هیچگاه فرصت كافی برای عملی كردن آن پیدا نكردید؟ شاید با این پروژه می‌توانستید نشان بدهید كه چه هستید و چه توانایی‌هایی دارید، اما چگونه می‌توانید رویاها و آرزوهای خود را تحقق ببخشید و آنها را به تأخیر نیندازید. كتابی هست كه می‌خواهید آن را بنویسید، نقاشی هست كه دوست دارید آن را بكشید یا تكمیل كنید، كاری هست كه می‌خواهید انجامش دهید و . . . اما چه چیزی باعث می‌شود كه به سراغ آرزوی‌تان نروید و آن را به انجام نرسانید؟ اینكه اصلا فرصتی برای آن‌كار نداشته باشید، قابل قبول نیست، به هر حال همه ما بخشی از زمان خود در طول شبانه روز را بیهوده هدر می‌دهیم و از این فرصت‌ها می‌توانیم استفاده بهتری داشته باشیم.
روانشناسان می‌گویند كه بزرگترین موانع سد راه ما موانع درونی ما هستند تا مشكلات مربوط به برنامه‌ریزی و زمان‌بندی‌ كارها. ابتدا باید بدانید كه آیا واقعاً تصمیم دارید و دل‌تان می‌خواهد كه آن‌كار بخصوص را تجربه كنید و اینكه اگر به دنبال تحقق بخشیدن به رویای‌تان باشید، آیا به رضایت و خوشحالی درونی می‌رسید. اگر اینگونه است، دیگر نباید انجام آن كار را به تعویق بیندازید. باید از همین امروز دست‌ بكار شوید و آن كاری را كه باید انجام دهید، شروع كنید. چه موانعی سد راه شما می‌شوند و شما باید به آنها غلبه كنید.

احساس بی‌ارزشی
برخی مشكلات مربوط به كمبود عزت‌ و احترام به نفس باعث می‌شود كه حتی بسیاری از افراد موفق نیز باور نداشته باشند كه می‌توانند موفق باشند این حس باعث می‌شود خلاقیت رشد نكند و مسدود بماند.

ترس از شكست
وقتی استعدادها و توانایی‌های خود را بشناسید، سعی می‌كنید آن چیزی را انجام دهید كه واقعاً به آن عشق می‌ورزید و وقتی كه شكست می‌خورید دوباره خود را به آن وصل می‌كنید. اما ترس از شكست مرحله‌ای است كه معمولاً هر یك از ما وقتی می‌خواهیم یك كار خاص و خلاقانه انجام دهیم، باید آن را سپری كنیم و با این حس روبه‌رو شویم.

ترس از موفقیت
انسان‌ها مهارت زیادی در احساس درد و فلاكت دارند. میلیون‌ها سال است كه با این حس خو گرفته‌ایم و با تمام ابعاد حس درد و بدبختی آشنا شده‌ایم و حالا شرایطی كه در آن احساس موفقیت و خوشبختی می‌كنیم كه برای ما ناآشناست و در آن احساس ناراحتی می‌كنیم؛ لذا حتی ترس از موفقیت و رسیدن به موقعیت رضایت‌بخش نیز می‌تواند از موانع سد راه ما باشد. نمی‌خواهیم عجیب‌وغریب به نظر برسیم برخی از مردم از اینكه كار خلاقانه و خاصی انجام دهند كه از نظر مردم غیر عادی باشد، می‌ترسند آنها دوست دارند عجیب به نظر برسند و نمی‌خواهند كه در نظر دیگران غریب و مسئولیت نشناس باشند، حتی اگر آن كار را با تمام عشق و علاقه درونی‌شان انجام داده باشند.

چگونه باید شروع كنید
شاید از آخرین باری كه روی یك پروژه هیجان‌انگیز كار كرده‌اید، زمان بسیار زیادی گذشته است. حالا كه می‌خواهید یك‌بار دیگر چنین تجربه‌ای داشته باشید، نمی‌دانید باید از كجا شروع كنید و شروع آن به نظرتان سخت‌ترین بخش كار است.

چند استراتژی برای موفقیت
 ارزش و شایستگی خود را به اثبات برسانید. به خودتان بگویید كه موفق بودن و شاد بودن برای من بسیار خوب است و نباید آنها را از خودم دریغ كنم. یك ایده مثبت و خوب به خودتان بدهید و به سمت آن حركت كنید تا جاذبه‌اش شما را بیشتر به سمت خود بكشاند.
 از چیزهای كوچك‌تر و مدت زمان كمتر شروع كنید. بهتر است ابتدا با پروژه‌های خلاقانه كوچك‌تر شروع كنید و یا اینكه وقتی دوست دارید كار مهم و خلاقانه‌ای انجام دهید هر روز مقدار كمی از زمان خود را صرف انجام آن كنید؛ مثلاً 10 دقیقه برای هر روز شروع خوبی است. این اتفاق مسری است و كم‌كم بعد از گذشت چند روز به این 10 دقیقه‌ها عادت می‌كنید؛ تا جائی كه احساس می‌كنید دوست دارید به جای 10 دقیقه، 15 دقیقه از زمان خود را صرف این‌كار كنید و به این ترتیب این زمان كم‌كم بیشتر می‌شود و وقت بیشتری را صرف انجام كار دلخواه‌‌تان می‌كنید.  اهداف خود را مشخص كنید و آنها را محك بزنید. پروژه خود را بخش‌بندی و در به پایان رساندن هر بخش كمی عجله كنید. به هر بخش به چشم یك توافقنامه با شخص دیگر نگاه كنید. اگر عجله نكنید، فكرش را بكنید كه چطور می‌شود.  نقشه خود را از آنچه كه برای‌تان مهم‌تر است همواره در ذهن تجسم كنید. بهترین راه برای انجام یك كار جدید این است كه آن را در یك موقعیت و محدوده‌ای بالاتر از سایر فعالیت‌های روزمره خود قرار بدهید. مثلا صبح وقتی كه از خواب بیدار می‌شوید، به آن مسأله جلوتر از سایر كارهای‌تان فكر كنید. گویی این كار برای‌تان اهمیت بیشتری دارد.  مرتباً بعد از هر بار زمین خوردن دوباره بلند شوید. بزرگترین محكی كه می‌توانید خود را بزنید، این است كه هر بار وقتی شكست را تجربه می‌كنید؛ ناامید نشوید و دوباره شروع كنید. مثل یاد گرفتن اسكی و دوچرخه سواری هر بار كه به زمین می‌خورید، دوباره بلند شوید و تلاش كنید تا بالاخره موفق شوید.
منبع: دنیای زنان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha