بررسی ها نشان می دهد ، ایجاد لخته های خون و سکته به ویژه در مورد مبتلایان به کلسترول بالا در هوای آلوده بیشتر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، بر اساس بررسی محققان دانشگاه کالیفرنیا ، ذرات ریز موجود در هوا که ناشی از سوختن انواع سوختها برای تامین انرژی خودروها و کارخانه ها است ، با ورود به دستگاه تنفسی و راه یافتن به رگهای خونی موجب تسریع ایجاد لخته در رگها شده و منجر به سکته های قلبی می شود.

بنابر این گزارش ، ذرات ریز ناشی از این گونه آلودگیها موجب تورم در دیواره رگها می شود و این مورد به ویژه در افرادی که کلسترول بالا دارند و انعطاف رگهایشان کاهش یافته و رسوب در رگهایشان تشکیل شده بیشتر اتفاق افتاده و در نتیجه احتمال بروز سکته در آنها افزایش می یابد.

بررسی ها نشان می دهد، آمار بستری شدن و یا مرگ افراد ناشی از ابتلا به بیماریهای قلبی یا سکته های قلبی در شهرهای بزرگ و صنعتی به مراتب بیشتر از شهرهای ساحلی و دارای هوای پاک تر است.

به عقیده کارشناسان، هر 10 میکروگرم از این گونه ذرات می تواند احتمال بروز بیماریهای قلبی را تا 6 درصد افزایش دهد  چراکه از طرفی با ورود به خون جریان عبور اکسیژن را مختل می نمایند و از سوی دیگر وقتی رگها انعطاف خود را با رسوب کلسترول از دست دهند ، احتمال وقفه در عبور خون و جریان اکسیژن افزایش می یابد و به دنبال آن سکته ایجاد می شود.
 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha