رییس انجمن بیهوشی و مراقبت‌های اتاق عمل با انتقاد از به روز نشدن دانش انتقال خون در كشورمان بر اساس استانداردهای جهانی، اظهار كرد: بر این اساس باید دوره‌های باز آموزی خون برای پزشكان به طور جدی دنبال شود.

دكتر محمد مهدی قیامت در گفت و گو با ایسنا ‌افزود: در مورد چگونگی استفاده از خون و فرآورده‌های خونی پزشكان كشور به ویژه پزشكان دوره‌های گذشته با كمبود اطلاعات مواجه‌اند و این امر لزوم اطلاع رسانی به پزشكان را ایجاد می‌كند.

وی با اشاره به این كه دو سوم از خون‌های اهدایی در اتاق‌های عمل استفاده می‌شود، گفت: بر این اساس آموزش متخصصان بیهوشی و جراحان در استفاده از فرآورده‌های خونی باید در اولویت قرار گیرد.

این عضو هیات مدیره سازمان نظام پزشكی تهران بزرگ، با بیان این كه سلامت رفتاری و جسمی مردم كشورمان نسبت به سایر كشورهای جهان در وضعیت مطلوبی قرار دارد، اظهار كرد: از این رو سلامت فرآورده‌ خونی كشور در حد قابل قبولی است.

قیامت با استناد به نتایج تحقیقات جهانی گفت: حتی در خونریزی‌های شدید هم می‌توان با روش‌های دیگر، از تزریق خون به مصدوم جلوگیری كرد.

به گفته رییس انجمن بیهوشی و مراقبت‌های اتاق عمل، با توجه به این كه هر روز در پالایشگاه‌های جهان با روش‌های جدید، فرآورده‌های خونی پالایش شده و بافت‌ها و همچنین آلودگی‌های جدیدی در خون شناسایی می‌شود، باید تا حد امكان از تزریق خون به بیماران جلوگیری شود.

وی افزود: بر این اساس در حال حاضر دانشمندان جهان در تلاش برای كاهش مصرف خون هستند. بنابراین تزریق خون فقط در موارد ضروری توصیه می‌شود.

قیامت تاكید كرد: از آنجایی كه در كشور از امكانات روز پالایش خون برخوردار نیستیم، باید در تزریق خون دقت بیشتری صرف كنیم.

رییس انجمن بیهوشی به دستورالعمل‌های جهانی جدید در زمینه انتقال خون اشاره كرد و گفت: براساس این دستورالعمل‌ها حتی تا زمانی كه هموگلوبین فرد سالم دچار خونریزی به 7 برسد، نیازی به تزریق خون وجود ندارد. این در حالی است كه در حال حاضر در كشورمان معیار تزریق خون به بیمار، رسیدن هموگلوبین به 10 است.

قیامت با اعلام این كه به دلیل كاهش منابع خونی در جهان، قیمت این كالای پزشكی افزایش یافته است، گفت: به این دلیل كشورهای جهان در تلاش برای صرفه جویی در مصرف فرآورده‌های خونی هستند.

وی افزود: البته در ایران به دلیل اعتقادات عمیق مردم، منابع خونی زیادی وجود دارد. اما باید در نظر داشت كه با استفاده نا به جا از خون نه تنها كمكی به افراد نمی‌شود، بلكه عوارضی مانند نارسایی ریه، نقص ایمنی و... نیز برای افراد به وجود می‌آید.

رییس انجمن بیهوشی ایران با اعتقاد به این كه دستورالعمل جدید جهانی در زمینه انتقال خون باید در كشور اجرا شود، ابراز عقیده كرد: با اجرای این دستورالعمل، دست كم تا 40 درصد در مصرف خون صرفه جویی می‌شود.

قیامت اعلام كرد: بر این اساس در جلسه‌ای كه چند روز گذشته با اساتید و مسئولان انتقال خون برگزار شد، پیشنهاد در نظر گرفتن عدد هموگلوبین 7 جهت تزریق خون به مسئولان داده شد كه امیدوار به اجرایی شدن آن هستیم.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha