سلامت نیوز: رییس اداره پیشگیری از حوادث و ارتقا ایمنی مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی کشور گفت: استفاده از وسایل گرمایشی غیراستاندارد، سهل‌انگاری مردم و بسته ‌شدن لوله‌های بخاری و شومینه به ‌دلیل نداشتن کلاهک ایمنی در فصل سرما، مسمومیت با گاز منواکسید کربن را افزایش می دهد.

دکتر مشیانه حدادی در گفت و گو با ایرنا افزود: بر اساس آمار 35 درصد از مرگ و میر ناشی از گازگرفتگی به دلیل استفاده از وسایل گازسوز غیراستاندارد است و 65 درصد مرگ و میرها نیز ناشی از بی‌توجهی شهروندان به استفاده درست از وسایل گازسوز است.

رییس اداره پیشگیری از حوادث و ارتقای ایمنی مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی کشور ادامه داد: گاز گرفتگی بر اثر استنشاق گاز منواکسید کربن به وقوع می پیوندد که رنگ و بو ندارد و مانع رسیدن اکسیژن به مغز و بافت‌های بدن می‌شود.

وی اضافه کرد: این گاز به ‌دلیل سوختن ناقص بخاری ها و آبگرمکن‌های نفتی و گازی، چراغ‌های خوراک پزی و ذغال مورد استفاده در منقل های کرسی های سنتی ایجاد می‌شود و از نشانه‌های مسمومیت و گاز گرفتگی با آن می توان به سردرد، سرگیجه، استفراغ، کاهش سطح هوشیاری و نهایتا اغما و مرگ اشاره کرد.

حدادی اظهار داشت: برای پیشگیری از گازگرفتگی و مسمومیت با گاز منو اکسید کربن باید از خوب کارکردن آبگرمکن، بخاری‌های نفتی و گازی مطمئن شد و به هیچ‌ عنوان برای کرسی های سنتی مورد استفاده در فصل سرما از منقل ذغالی استفاده نکنیم و از مکش کامل و مناسب لوله‌های بخاری‌های نفتی و گازی مطمئن شویم.

وی افزود: به منظور پیشگیری از مسمومیت با گاز منو اکسید کربن باید از وسایل گرمایشی مناسب استاندارد استفاده کرد و حتما هر سه ساعت یک بار در مکان‌‌هایی که یکی از سیستم‌های گرمایشی آنها شومینه و آبگرمکن است، یکی از پنجره‌های منزل یا محل کار را به مدت پنج دقیقه باز کنیم تا هوای تازه وارد اتاق شود.

رییس اداره پیشگیری از حوادث و ارتقاء ایمنی مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی کشور اضافه کرد:‌ در منازلی که از شومینه یا بخاری برای گرمایش استفاده می­کنند، درزهای در و پنجره‌ها را بطور کامل نبندیم و مسیر دودکش را قبل از راه اندازی بخاری کنترل و طی مدت استفاده به داغ بودن دودکش بخاری توجه کنیم.

وی گفت: به منظور کاهش تلفات ناشی از گاز گرفتگی از آب گرمکن های دیواری در فضاهای بسته یا فاقد جریان هوا استفاده نکنیم و توجه داشته باشیم، یکی از دلایل شایع گازگرفتگی، آشیانه­هایی است که پرندگان روی دودکش بخاری می سازند که باید هر از گاهی از بسته نشدن دهانه دودکش مطمئن شوید.

حدادی اذعان داشت: برای کاهش خطرات ناشی از مسمومیت با گاز منو اکسیدکربن از دودکش های دارای کلاهک مخصوص به شکل هاش (H) استفاده کنیم به طوری که دودکش باید حداقل یک متر از سطح بام و حداقل یک متر از دیوار جانبی بام فاصله داشته باشد.

وی با هشدار نسبت به داشتن دودکش مشترک برای چندین واحد مسکونی اظهار داشت: استفاده از دودکش مشترک برای چند واحد در صورت کوچک بودن سایز مجرای خروجی و لوله کشی آن باعث برگشت دود از بخاری و شومینه روشن طبقات پایین به داخل آپارتمان و در شومینه خاموش به طبقات بالاتر می شود.

حدادی گفت: یکی دیگر از راه های مسمومیت با گاز منو اکسید کربن روشن کردن خودرو در پارکینگ های در بسته است که رانندگان وسایل نقلیه باید قبل از روشن کردن خودروی مورد استفاده خود در پارکینگ، راه را برای خروج دود اگزوز ماشین باز کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha