یك متخصص پوست گفت: قاشقی شدن ناخن در موارد ثانویه به علت كم خونی فقر آهن ایجاد می‌شود.

دكتر فرانك احسانی در گفت و گو با ایسنا، با بیان این مطلب گفت: در این بیماری ابتدا ناخن شكل عادی داشته اما به علل تحدب، ناخن گود شده و شكل قاشقی به خود می‌گیرد.

وی در ادامه افزود: با یك آزمایش خون كامل از لحاظ شمارش گلبول قرمز و ذخیره آهن می‌توان از ایجاد بیماری اولیه ناخن پیشگیری كرد.

دكتر احسانی با بیان این كه مردم نسبت به ناخن خود حساس هستند، خاطرنشان كرد: مردم با كوچكترین تغییر شكل در ناخن خود به پزشك مراجعه می‌كنند واین بیماری برخلاف باورغلط مردم هیچ رابطه‌ای با كمبود كلسیم ندارد.

وی با بیان این كه لكه‌های سفید روی ناخن یكی از عارضه‌های شایع ناخن به شمار می‌رود، یادآور شد: این لكه‌های سفید در اكثر موارد هیچ علت زمینه‌ای نداشته و فقط به علت ضربه مستقیم ایجاد می‌شود. معمولا تایپیست‌ها و پیانیست‌ها (نوازنده پیانو)، افرادی كه مانیكور (كارهای زیبایی) می‌كنند دچار این عارضه می‌شوند.

یك متخصص پوست تصریح كرد: در این بیماری نیازی به آزمایش نیست و فقط كافی است كه مقداری ناخن را چرب نگه داشت. همچنین زنان از لاك و آستون كمتر استفاده كنند.

وی با بیان این كه چنانچه این لكه سفید تمام سطح ناخن را فرا گیرد می‌تواند علامت ایجاد بیماری‌های بسیاری نیز باشد، اظهار داشت: این نوع بیماری بیشتر مربوط به كمبود آلبومین خون است. چنانچه فردی در سطح ناخن خود یك ضایعه تیره رنگ قهوه‌ای مایل به مشكی مشاهده كرد كه تاكنون سابقه نداشته باید به پزشك متخصص مراجعه كند.

احسانی افزود: این ضایعه كه از انتهای ناخن شروع شده و به صورت سطحی رو به بالا رشد می‌كند، گاهی تومورهای بدخیمی هستند كه در قسمت زیرین و اطراف ناخن ظاهر می‌شود.

وی تصریح كرد: پوسته پوسته شدن دور ناخن بر خلاف باور غلط مردم به دلیل قرار گرفتن دست در داخل آب است و هیچ رابطه‌ای با كمبود كلسیم و ویتامین C ندارد و می‌توان با كرم‌های مرطوب كننده مناسب، دست را چرب نگه داشت تا پوست دور ناخن استحكام پیدا كرده و حالت ریش ریش و قرمزی آن از بین برود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha