سلامت نیوز: مدیرکل انتقال خون استان تهران، کوتاه شدن روز در نیمه دوم سال را علت کاهش میزان مراجعات مردم به پایگاههای انتقال خون دانست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر محمد قاسم اسلامی با بیان اینکه هیچ نگرانی از بابت کمبود خون در مواقع بحرانی نداریم، افزود: مردم همواره در مواقع نیاز به کمک بیماران می‌شتابند و همانگونه که در زلزله آذربایجان شاهد آن بودیم، مردم نیاز مناطق زلزله‌زده به خون را به نحو احسن تامین کرده‌اند.
 
وی با بیان اینکه سازمان انتقال خون مانند قلب تپنده نظام سلامت است، گفت: اگر به هر دلیلی دچار افت خون شویم، تمام عملکرد سیستم و درمان بیماران تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد.
 
اسلامی با بیان اینکه در نیمه دوم سال به علت تغییر وضعیت آب و هوایی و کوتاه شدن روز، با کاهش میزان مراجعات به پایگاههای انتقال خون مواجه هستیم، افزود: البته تمهیداتی برای جبران کمبود خون در تهران در نظر گرفته شده و تیم‌های سیار برای دریافت خون‌های اهدایی به دو برابر افزایش پیدا کرده‌اند.
 
وی با اشاره به اینکه استان تهران حدود 25 درصد از خون مورد نیاز کشور را تامین می‌کند، ادامه داد: همه محصولات و فرآورده‌های خونی که در استان تهران تولید می‌شود، به طور کامل در این استان مصرف می‌شود.
 
مدیرکل انتقال خون استان تهران با اشاره به فعالیت 170 مرکز درمانی در تهران، گفت: تامین خون مورد نیاز این مراکز بر عهده پایگاه انتقال خون تهران است.
 
اسلامی با اشاره به گسترش روزافزون تختهای بیمارستانی و گسترش مصرف خون در کشور، افزود: متاسفانه توسعه مراکز درمانی با هماهنگی انتقال خون صورت نمی‌پذیرد. لازم است مسئولان این موضوع را مد نظر داشته باشند، چرا که اگر فضای فیزیکی، منابع انسانی و مالی متناسب با پیشرفت مراکز درمانی تخصیص نیابد، مسلما روند سلامت با اخلال روبرو خواهد شد.
 
وی افزود: همچنین باید در نظر داشت که نمی‌توانیم محصولات خونی را بیش از طول عمر مشخص نگهداری کنیم. مدت زمان نگهداری خون (گلبول‌های قرمز) 34 روز، پلاکت 3 روز و پلاسما 1 تا 2 سال است.
 
مدیرکل انتقال خون استان تهران با بیان اینکه در مقطع کنونی با هجمه‌های اقتصادی غرب، محدودیتهایی در زمینه خرید مواد مصرفی برای ما به وجود آمده است، اظهارداشت : البته ذخایر مناسبی از قبل داشته‌ایم، اما نگران آینده هستیم. مواد مصرفی نظیر کیت‌ها جزو ضروریات کار انتقال خون محسوب می‌شوند.
 
اسلامی با بیان اینکه طی 6 ماهه اول سال جاری، بیش از 240 هزار نفر برای اهدای خون به پایگاه‌های استان تهران مراجعه کرده‌اند، گفت: در مجموع می‌توان گفت بیش از 195 هزار کیسه خونی در این زمان تهیه کرده‌ایم.
 
وی افزود: 94 درصد مراجعان به پایگاههای انتقال خون را مردان و حدود 6 درصد را زنان تشکیل می دهند.
مدیرکل انتقال خون استان تهران با بیان اینکه زنان اغلب به علت نگرانی بابت کم‌خونی از اهدای خون خودداری می کنند، گفت:‌ در حال حاضر تست‌های سریعی برای تشخیص کم‌خونی در زنان در پایگاه‌های انتقال خون انجام و در صورت کم‌خونی، قرص‌های آهن برای آنها تجویز می‌شود، بنابراین نباید نگران بدحالی و کم‌خونی پس از اهدای خون باشند.
 
اسلامی در پاسخ به پرسشی مبنی بر میانگین سلامت خون‌های اهدا شده، اظهارداشت: چندین آزمایش برای دریافت میزان سلامت خون‌های اهدایی توسط پیشرفته‌ترین دستگاه‌های موجود انجام می‌شود، بنابراین نگرانی از این بابت وجود ندارد، ضمن آنکه ما اهدای خون را یک عمل انسان دوستانه می‌دانیم. این دیدگاه باعث می‌شود تا افرادی که به سلامت خود اطمینان دارند، مراجعه بیشتری به ما داشته باشند. متاسفانه این دیدگاه در میان افراد معدودی وجود دارد که به قصد چکاپ به ما مراجعه می‌کنند. ما به هیچ وجه مایل نیستیم این اتفاق بیفتد.
 
وی در ادامه درباره کمبود پرسنل انتقال خون، عنوان کرد: بر اساس استانداردهای بین‌المللی بایستی به ازای هر یک نفر، 250 تا 300 کیسه خونی در سال تهیه شود، در حالی که این آمار در تهران به حدود 780 کیسه خونی به ازای هر پرسنل می‌رسد.
 
مدیرکل انتقال خون استان تهران ضمن ابراز امیدواری از تامین هر چه زودتر منابع انسانی، گفت: اگر بتوانیم به شاخص 500 کیسه خونی به ازای هر پرسنل دست یابیم، به استانداردهای جهانی نزدیک‌تر شده و بهبود عملکرد خواهیم داشت.
 
وی در پایان استقرار سیستم هموویژیلانس (نظام مراقبت از خون) را از جمله برنامه‌های ویژه انتقال خون در سال آتی دانست و گفت: به کمک سیستم هموویژیلانس می‌توانیم بعد از هر مرتبه تزریق خون، پیگیر میزان تاثیر و ثبت عوارض آن باشیم.
 
اسلامی تاکید کرد: قرار بود تمام بیمارستانها تا آخر شهریور سیستم هموویژیلانس را مستقر کنند، اما به علت وجود محدودیت‌هایی، این امکان میسر نشد. با تمدید این مهلت، بیمارستان‌های تهران تا پایان امسال فرصت دارند سیستم هموویژیلانس را مستقر کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha