سلامت نیوز: در صورت نبود برنامه های مشخص وعدم مبارزه جدی و فراگیر، تا حدود دو دهه آینده بین 30 تا 35 میلیون نفر در جهان بر اثر سل، جان خود را از دست می دهند.

منصور خالصی، استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: معضل بهداشتی در بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشورهای فقیر و برخی از کشورهای در حال توسعه به مشکلی جدی تبدیل شده و این کشورها هزینه های جانی و مالی هنگفتی را متحمل می شوند.

وی افزود: در حال حاضر بیماری سل به عنوان یکی از بیماری های عفونی مهم، با ماهیتی جدید در حال گسترش است و تغییر شیوه های زندگی و تغییر ماهیت بیماری های مزمن موجب افزایش موارد سل فعال و مقاوم به دارو شده است.

خالصی با اشاره به اینکه بیش از 2 میلیارد نفر در جهان به میکروب سل آلوده اند، تاکید کرد: هم اکنون نزدیک به 15 میلیون نفر به بیماری سل مبتلا هستند و سالانه حدود 1/5 تا 2 میلیون نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده و تعداد بیشتری نیز گرفتار ناتوانی های گوناگون می شوند.

وی تصریح کرد: در صورت نبود برنامه های مشخص و عدم مبارزه جدی و فراگیر، تا حدود دو دهه آینده بین 30 تا 35 میلیون نفر در جهان بر اثر سل، جان خود را از دست می دهند.

خالصی با اشاره به آمار بالای آلودگی، ابتلا و مرگ و میر ناشی از سل در جهان، یاد آور شد: آنچه که از همه موضوعات مرتبط با سل بیشتر ایجاد نگرانی کرده است، افزایش موارد سل فعال و سل مقاوم به ویژه مقاوم به چند دارو است.

وی خاطر نشان کرد: با مشارکت جهانی و تعامل سازمان ها و نهادهای بهداشتی در سطوح بین المللی و داخلی، مبارزه جدی و همه جانبه، برنامه ریزی های دقیق و منظم و از همه مهمتر رعایت اصول و ضوابط بهداشتی به ویژه در زمینه فردی می توان به کنترل سل و پیشگیری از این بیماری کمک زیادی کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha