شنبه ۶ آبان ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۴
کد خبر: 59224

حضور بازاریاب‌های شرکت‌های دارویی که شخصا اقدام به تبلیغ فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی، مکمل و دارو برای جلب مشتری و فروش در مقابل درب ورودی و محیط داروخانه‌ها می‌نمایند، موجبات القای نیازهای کاذب را در مصرف کنندگان فراهم کرده است.

برخورد با داروخانه‌داران متخلف

سلامت نیوز : حضور بازاریاب‌های شرکت‌های دارویی که شخصا اقدام به تبلیغ فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی، مکمل و دارو برای جلب مشتری و فروش در مقابل درب ورودی و محیط داروخانه‌ها می‌نمایند، موجبات القای نیازهای کاذب را در مصرف کنندگان فراهم کرده است.

دکتر محمدرضا شانه‌ساز در گفت‌وگو با ( ایسنا)، درباره این موضوع توضیح داد: البته میزان تبلیغات در داروخانه‌ها بسیار کاهش یافته است. اخیرا بخشنامه‌ای نیز در این زمینه برای دانشگاه‌های علوم پزشکی ارسال شد تا با داروخانه‌های متخلف برخورد شود.

داروخانه یک موسسه پزشکی است، نباید وارد جنبه‌های تجاری و اقتصادی شود

وی با بیان اینکه داروخانه به عنوان یک موسسه پزشکی نباید در بحث تبلیغات، جنبه اقتصادی را لحاظ کند گفت: داروخانه تنها می‌تواند با مجوزهایی که وزارت بهداشت صادر می‌کند، در حد اطلاع‌رسانی و آموزش کار کند.

ویزیتورهای شرکت‌های آرایشی و بهداشتی، فاقد صلاحیت علمی و وجاهت قانونی

شانه‌ساز ادامه داد: اخیرا حضور بازاریاب‌هایی در جلوی در داروخانه‌ها برای انجام تبلیغات برخی داروها از سوی تعدادی از معاونت‌های غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور گزارش شده است. بویژه در شهرهای بزرگ نظیر تهران ویزیتورهای شرکت‌های آرایشی و بهداشتی در داروخانه‌ها حضور می‌یابند و بدون اینکه اطلاعات کافی در این زمینه داشته باشند، به مراجعین اطلاعات می‌دهند.

معاون داروی سازمان غذا و دارو ضمن اعلام برخورد شدید با این موضوع، اظهار کرد: البته جلوی بسیاری از تبلیغات غیر مجاز گرفته شده است. به عنوان مثال تابلوهای تبلیغاتی در داروخانه‌های تهران تعویض و جمع‌آوری شدند. این تابلوها یک زمانی مملو از تبلیغات کالاهای دارویی و خارجی بودند.وی افزود: همچنین در رابطه با نوع تبلیغات و لزوم رعایت شئون اسلامی، اجتماعی و اخلاقی هم اقداماتی انجام شد.

با کسی شوخی نداریم، با داروخانه‌داران متخلف به علت تبلیغ غیرمجاز برخورد می‌کنیم

شانه‌ساز با اشاره به این که حضور بازاریاب‌ها هم علی‌رغم اینکه چندان گسترده نیست، اما در اولویت کاری ما قرار گرفته است گفت: این مشکل همه کشور نیست. اگر داروخانه‌داری در این خصوص اقدام کند و یا اجازه فعالیت به این افراد را بدهد، به عنوان تبلیغات غیرمجاز و القای مصرف کالاهای غیر ضروری با وی برخورد کرده و با کسی شوخی نداریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha