برخلاف نسل ۳۰-۴۰ و ۵۰ که ظرفیت بالایی در نظام عقلانی داشتند متولدین دهه ۷۰ و به ویژه ۸۰ گرایش به الگوی مصرفی دارند و به دنبال شکستن سنت‌ها و مبارزه با نظام سنتی مصرفی هستند.

مردان زن نما به دنبال حصر مرزهای جنسیتی
سلامت نیوز : یادش بخیر، زمانی را که وقتی به صورت یک مرد نگاه می‌کردی صورت مردانه می‌دیدی، نه صورتکی مشابه صورت‌های زنانه.

این روز‌ها به وفور مردان زن نمایی را می‌توان در خیابان دید که اگر روسری بر سر داشته باشند تشخیص آن‌ها با زنان شاید سخت باشد، اما متاسفانه این حقیقت تلخ در جامعه وجود دارد و می‌توان آن را آسیبی اجتماعی تلقی کرد.در چند سال اخیر همواره اعلام می‌شود که مصرف لوازم ارایش در ایران بسیار بالاست و حتی برخی از کسب رتبه اول ایران در این زمینه اطلاع رسانی می‌کنند. استفاده مردان از لوازم آرایش اگر بیشتر از زنان نباشد کمتر نیز نمی‌تواند باشد.
کافیست در محیط اطراف خود نگاهی دقیقی داشته باشیم می‌بینیم نه تنها مردان ابروی خود را بر می‌دارند بلکه از تمامی اقلام ارایشی نیز همانند دختران استفاده می‌کنند.

اصغر مهاجری آسیب‌شناس در گفت‌و‌گو با ایلنا درباره چرایی تمایل مردان به ویژه در رده نوجوانانی و جوانی به استفاده از وسایل آرایشی، می‌گوید: متاسفانه جامعه و رسانه‌ها و خانواده‌ها در درک کودکان، نوجوانان و جوانان دچار اشتباه شدند چرا که به دلیل تغییر در عرصه جهان اجتماعی و فرهنگی و ساختارجمعیتی و زندگی در کلان شهر‌ها سن اتمام دوران کودکی و نوجوانی و جوانی تغییر یافته است.

وی با اشاره به اینکه جوانان ما پیش از آنکه در عرصه تولید فعال باشند مصرف گرا شده‌اند، می‌افزاید: متاسفانه جوانان ما به هویت اجتماعی خود دست نیافتند و کاملا با این مساله بیگانه‌اند چرا که با نقش نداشتن در عرصه تولید، کاهش مسئولیت پذیری آن‌ها و عدم تعهد را شاهد هستیم از سویی همواره نظام سلطه به گونه‌ای برنامه ریزی می‌کنند که کشورهای پیرامونش مطابق با سلیقه آن‌ها رفتار کند و سود حاصل به سمت آن‌ها حرکت کند از این رو بهترین کار این است که گروههای اجتماعی و سنی را مصرف گرا تبدیل کند و کشورهای جهان سومی که دچار بحران هویت هستند و الگوی مصرفی لجام گسیخته‌ای دارند، بهترین گزینه‌ها محسوب می‌شوند.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه سرعت تولید فشن‌ها و مد‌ها در جهان کنونی بسیار بالاست، می‌گوید: مدل‌های مختلف، جوانان را تقریبا پوچ، بی‌هویت و غیرمتعهد کرده است و اگر براساس پژوهش‌های انجام شده متولدین دهه ۷۰ و ۸۰ در این بازار بسیار شهره هستند به همین دلیل است که مسئولیت پذیری گروه سنی این دو دهه و سهم آن‌ها در فرایند تولید بسیار پایین است.برخلاف نسل ۳۰-۴۰ و ۵۰ که از ظرفیت بالایی در نظام عقلانی داشتند متولدین دهه ۷۰ و به ویژه ۸۰ لجام گسسته و گرایش به الگوی مصرفی دارند و به دنبال شکستن سنت‌ها و مبارزه با نظام سنتی مصرفی هستند آن‌ها می‌خواهند مرز بندی سنتی میان جنسیت‌ها را بشکنند آن‌ها آشفته هستند و تمایلی برای این مرز بندی ندارند.

مهاجری درباره ارایه راهکار مناسب برای این مساله اعلام می‌کند: باید مسئولان فرهنگی واجتماعی و حتی اقتصادی به خوبی وضعیت موجود را تحلیل کنند و با پشتیبانی پژوهش مختلف و میان یافته‌های پژوهشی و فهم درست به نتیجه درستی توام با برنامه ریزی برای مبارزه با آفتی که این روز‌ها بسیار شدید شده است و خانواده و کشور را به مخاطره انداخته است، دست یابند این موضوع خود دلیل گسترش این لجام گسستگی است و برخورد مسئولان فرهنگی و انتظامی خود بر رواج انحراف مصرف تاثیر می‌گذارد چرا که برخورد‌ها مناسب و درشان مساله نیست این برخورد‌ها ناپخته است.

مهاجری می‌گوید: متاسفانه گروه نوجوانان و جوانان ما با این کار به دنبال دهن کجی به نظام سلطه هستند و هرجا که حساسیت بالا باشد بیشتر تمایل به شکستن تابو دارند و به دنبال شکستن مرزهای جنسیتی هستند از سویی ‌به دلیل نبود مراسم‌های اجتماعی اوقات فراغت مناسب که این قشر به آن‌ها نیازمند است آن‌ها ناچارند از الگوهای دیگری همچون حضوردر پارتی‌های مختلف استفاده کنند. این مجموعه که سپهر روانی جامعه ایجاد کرده است گرایش‌ها را به حد زیادی بالا می‌برد و وجدان جمعی آزرده خاطر می‌شود.

وی درباره دیدگاه جامعه نسبت به پسرانی که تمایل دارند خود را زن نما جلوه کنند، می‌گوید: متاسفانه قضاوت در ارتباطات با آن‌ها درست نیست و سعی می‌کنند با انگ زدن به آن‌ها که واکنش به رفتار بزرگتر‌ها و دهان کجی است سپهر روانی جامعه را مسموم‌تر کنند همه ما در این سپهر روانی جامعه از هوای نامناسب تنفس می‌کنیم و به نوعی مریض هستیم. متاسفانه سهم بزرگان در این آشفتگی بازار بسیار زیاداست و اگر قرار باشد سپهر آلوده جامعه کار شود باید از ظرفیت‌ها و توانمندی جوانان بیشتر استفاده کنیم و بکار گیریم اگر قرار باشد فرزندان نیز شبیه والدین شود نمی‌توانیم به این هدف برسیم بهتر است نوجوانان و جوانان را به مسئولیت پذیری و تحویل پذیری سوق دهیم.

با این شرایط و از بین رفتن الگوهای ایرانی و اسلامی در چند سال آینده وضعیت ظاهری جوانان از حال وخیم‌تر شده و باید منتظر ظهور پدیده جدیدی از مدل و فشن‌های مختلف در جامعه باشیم.خواسته یا ناخواسته به دلیل از رفتن قبح استفاده از لوازم آرایشی میان نوجوانان و جوانان آسیب‌های اجتماعی دیگری که خاص جوامع غربی است در کشور ما نیز بروز و ظهور جدی‌تر خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha