شنبه ۶ آبان ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۲
کد خبر: 59256
سلامت نیوز : در حالی که دو سال گذشته علاوه بر مسایل و مشکلات داخلی فشار زیادی را به بخش بهداشت و درمان آورده است تحریم دارویی ایران و نبود ارز برای خرید داروهای مورد نیاز مشکلات را مضاعف کرده است. در همین رابطه وزیر بهداشت در حاشیه افتتاح خطوط جدید تولید شرکت تجهیزات پزشکی هلال ایران ابراز امیدواری کرد که بانک مرکزی همت کند تا هر چه سریع تر داروها و ملزومات مورد نیاز از گمرک ترخیص شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ به گفته مرضیه وحید دستجردی بخش‌های جراحی قلب و چشم در انتظار ترخیص این لوازم هستند. وی تصریح کرد: برای تامین ارز مورد نیاز دارو با تجهیزات پزشکی در ماه اخیر حدود 300 تا 400 میلیون تامین شد و شرکت‌ها توانستند این ارز را دریافت و برخی مواد اولیه و داروهای ساختنی را تامین کنند.دستجردی ابراز امیدواری کرد که رقم مابقی نیز هر چه سریع تر در اختیار وزارت بهداشت قرار گیرد و افزود: همین که مدیران بانک مرکزی در این زمینه همت کردند جای تشکر دارد و من امیدوارم این مسیر سرعت بیشتری به خود بگیرد.

داروهایی که در کمرگ مانده است
از سوی دیگر وزیر بهداشت اعلام کرد که مقدار زیادی دارو در گمرک مانده است، وی گفت: ارز در اختیار شرکت‌ها نبوده و نتوانستند داروها را ترخیص کنند. امیدواریم بانک مرکزی همت خود را تسریع کرده تا هر چه سریع تر داروها و ملزومات مورد نیاز از گمرک ترخیص شوند و بخش‌های جراحی قلب، چشم و ... چشم به راه ترخیص این ملزومات هستند.

30 شهر در انتظار پزشک خانواده
دستجردی درباره طرح پزشک خانواده که از دیگر طرح های در دست اجرا و البته ناقص این وزارتخانه است نیز گفت: در این زمینه جلساتی را با مهندس عمادی سرپرست سازمان بیمه سلامت داشته‌ایم و وی با علاقه و حمایت جدی به دنبال توسعه پزشک خانواده بوده و 30 دانشگاه برای اجرای برنامه پزشک خانواده در نوبت هستند که سازمان‌های بیمه‌گر برای وارد شدن پنج دانشگاه به جرگه برنامه پزشک خانواده اعلام آمادگی کرده‌اند.
دستجردی در ادامه درباره استقبال پزشکان برای ثبت‌نام در برنامه پزشک خانواده گفت: استقبال پزشکان در تمام دانشگاه‌هایی که فراخوان داده‌اند صددرصد یا حتی بالای صددرصد بوده است. برنامه‌ریزی‌ها صورت می‌گیرد تا در دانشگاه‌هایی که پزشکان بالای صددرصد ثبت نام داشته‌اند، از این پزشکان در مراکز اورژانس پزشک خانواده استفاده شود.

افتتاح خطوط تولیدی
در این مراسم که وزیر بهداشت به همراه جمعی از معاونان و مدیران وزارت بهداشت حضور داشتند خطوط تولید آنژیوکت و مانتاژ جدید سرنگ انسولین در کارخانه تجهیزات پزشکی هلال ایران (سها) به بهره‌برداری رسید. وزیر بهداشت در این باره نیز گفت: از صفر تا 100 آنژیوکت از سوی شرکت سها ساخته می‌شود و با وجود تحریم‌ها شرکت تجهیزات پزشکی هلال ایران توانست به موفقیت دست یابد.
وی درباره تولید صافی‌های دیالیز در کارخانه سها گفت: در این زمینه نیز گام‌های خوبی توسط شرکت تجهیزات پزشکی هلال ایران برداشته شده است. خوشحالیم پس از سال‌ها به مکانی رسیده‌ایم که نه تنها قادریم نیاز داخل تامین کنیم بلکه توان صادرات به دیگر کشورها را نیز داریم.
وزیر بهداشت ادامه داد: تمام محصولات دارویی و تجهیزات پزشکی جزو محصولات استراتژیک محسوب می‌شوند چرا که با سلامت مردم در ارتباط هستند. بر این اساس خودکفایی در هر کدام از این موارد گام بزرگی در جهت استقلال کشور خواهد بود.
به گفته دستجردی این شرکت دو سوم نیاز کشور به صافی دیالیز را تامین می‌کند و خط تولید صافی دیالیز در این شرکت توسعه یافته است. این موضوع کمک می‌کند تا صف انتظار بیماران کوتاه‌تر شود.
وی ادامه داد: البته دستگاه‌های دیالیز نیز به صورت محدود در داخل تولید می‌شود که البته باید توسعه یابد. امیدواریم ساخت دستگاه‌های تولید داخل دیالیز در آینده افزایش یابد.

2/5 میلیون دلار برای دارو
در حالی که 6 ماه نخست امسال ارزی به دارو و تجهیزات پزشکی تخصیص نیافته است داروهای زیادی در انتظار تامین ارز و ورود به ایران هستند.
دستجردی با اشاره به مشکلات ارزی برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی و حدود 400 میلیون دلار ارزی که در اختیار شرکت‌های داروسازی قرار گرفته است، گفت: روزی که بتوانیم خدمات سلامتی را در اختیار مردم قرار دهیم و مردم برای دریافت این خدمات رنجی را متحمل نشوند، آن روز برای ما دست اندرکاران نظام سلامت عید خواهد بود. وی با اشاره به تشکیل ستاد تدابیر ویژه وزارت بهداشت از اسفند ماه سال گذشته گفت: یکی از نیازهای اصلی که در این ستاد پیگیری می‌شود مربوط به صافی دیالیز و امور مربوط سها ست. موظفیم آنچه که در توان داریم برای هموار شدن مسیر در اختیار شما قرار دهیم.
وزیر بهداشت با اشاره به مشکلات ارزی و نقل و انتقالات ارز ادامه داد: کارمزدهای 4، 4/5 و حتی بیشتر از این نیز گریبان‌گیر ما هم هست اما مجموعه سها مطمئن باشد که اگر در امور ارزی ناچار به پرداخت کارمزدهای این چنینی است، این کارمزدها در قیمت محاسبه خواهند شد تا شما صدمه‌ای نبینید. تقریبا طی 6 ماه نخست امسال هیچ گونه ارزی به دارو و تجهزات پزشکی از طریق بانک مرکزی تخصیص نیافت. پیگیری‌های فراوانی در این زمینه انجام داده‌ایم که روز چهارشنبه نیز با بانک مرکزی و همچنین وزارت نفت جلسه‌ای داشتیم اتفاقات خوبی افتاده است به طوری که حدود 400 میلیون دلار ارز در اختیار شرکت‌ها قرار گرفت. این در حالی است که نیاز ما برای ارز دارو 2/5 میلیون دلار برای تجهیزات پزشکی 650 میلیون دلار است.
به گفته وی برخی مدیران بانک مرکزی برای تامین ارز مورد نیاز دارو و تجهیزات پزشکی اکنون پای کار هستند. امیدواریم این روند تخصیص‌ها سریع شود تا اتفاقی که در شش ماه نخست امسال نیفتاد در شش ماه دوم جبران شود. در این زمینه از قبل برنامه‌ریزی کرده بودیم و ذخایری داشتیم و تا به حال از ذخایر خود استفاده می‌کردیم.

دارو تحریم است
وزیر بهداشت با اعلام اینکه حدود 97 درصد داروها و همچنین بیش از 85 درصد ملزومات یک بار مصرف پزشکی را در داخل تولید می‌کنیم، تصریح کرد: اینکه گفته می‌شود دارو شامل تحریم‌ها نمی‌شود یک دروغ بزرگ است. بر این اساس لازم است با تمام توان برای تولید داخلی داروها و لوازم تجهیزات پزشکی مورد نیاز در داخل تلاش کنیم.
دستجردی همچنین در واکنش به برنامه‌های شرکت تجهیزات پزشکی هلال ایران برای راه‌اندازی خطوط جدید تولید در آینده گفت: در این زمینه نیز حمایت‌های لازم را از شما خواهیم داشت. به این منظور ستادی تحت عنوان حمایت از طرح‌های کلان ملی راه‌اندازی کرده‌ایم و شما می‌توانید طرح‌ها و برنامه‌های خود را به ما ارائه دهید تا پس از بررسی، برای حمایت و استفاده از تسهیلات علمی به معاونت علمی ریاست جمهوری معرفی شود؛ چرا که بسیاری از طرح‌های شما قابلیت این موضوع را دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha