سلامت نیوز: محققان آمریکایی دریافتند که وزنه برداری می‌تواند خطر ابتلا به بیماری سندروم متابولیک را در افراد کاهش دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، محققان بر اساس نتایج تحقیقات خود گفتند: وزنه‌برداران کمتر در معرض سندروم متابولیک قرار دارند که یکی از عوامل مرتبط با بیماریهای قلبی و دیابت است.

دو محقق انستیوی بروکس در دانشگاه نورث فلوریدا در شهر جکسونویل گفتند: افرادی که دست کم یک عامل خطرساز از مجموع ۵ عامل خطرساز شامل بزرگی دور کمر، میانگین تری گلیسرید بالا، میانگین کلسترول خوب پایین، افزایش فشار خون و افزایش میانگین گلوکز را دارا هستند، از کسانی به شمار می‌روند که دچار سندروم متابولیک هستند.

این محققان اطلاعات فرمهای سالهای 1999 تا 2004 میلادی را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند که در آنها از مردم سوال شده بود که آیا وزنه برمی‌دارند یا نه؟

محققان سپس پاسخ های این افراد را با مشکلات سندروم متابولیک مقایسه کردند و دریافتند که وزنه برداری با کاهش 37 درصد احتمال ابتلا به مشکلات این سندروم مرتبط است.

این تحقیقات همچنین نشان داد: از بین 5618 فرد بالغی که از آنها نمونه برداری خون برای تجزیه و تحلیل صورت گرفت، 8.8 درصد آنها گفتند که وزنه برداری می‌کنند. باید توجه نیز داشت که فعالیت وزنه برداری در بین مردان بیشتر از زنان رایج است به گونه‌ای که درصد این فعالیت در مردان و زنان به ترتیب 11.2 درصد و 6.3درصد است.

سندروم متابولیک آمیخته‌ای از اختلالات سلامت است که خطر ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی و دیابت را افزایش می‌دهد و از هر ۵ نفر یک نفر به آن مبتلا می‌شود و با افزایش عمر گسترش آن افزایش می‌یابد.

سندروم متابولیک به معنای وجود گروهی از عوامل خطر‌ساز برای بروز بیماری‌های قلبی- عروقی و دیابت در یک شخص است.

سندرم متابولیک به مجموعه‌ای از شرایط نظیر فشار خون بالا، سطوح افزایش یافته انسولین در خون، چربی انباشته اضافی در اطراف شکم و سطوح افزایش یافته چربی خون گفته می‌شود.

در سندروم متابولیک در اغلب موارد، اکثریت قریب به اتفاق این شرایط همزمان با هم وجود دارند و ریسک ابتلا به بیماری قلبی، سکته و دیابت را افزایش می‌دهند.

داشتن فقط یکی از شرایط ذکر شده دال بر ابتلا به سندرم متابولیک نیست ولی می‌‌تواند به ابتلا به بیماری‌های جدی دیگری منجر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha