یکشنبه ۷ آبان ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۵
کد خبر: 59301
سلامت نیوز: مصرف غذاهای دریایی به علت دارا بودن منابع غنی از ید در جلوگیری از بروز بیماری های تیروئیدی همچون گواتر نقش مهمی دارند.

دکتر فریبا محسنی، فوق تخصص غدد و متابولیسم در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: از شایعترین بیماری های مربوط به غدد تیروئید، بزرگی آن موسوم به گواتر که مهمترین علت آن کمبود مصرف منابع ید است که به عنوان عنصری مهم در تنظیم کارکرد تیروئید در بدان محسوب می شود.

وی با بیان اینکه نمک تنها منبع ید نیست تاکید کرد: اغلب افراد نمک را به عنوان مهمترین و یا تنها منبع غنی از ید محسوب می کنند و این در حالی است که برخی از افراد به علت وجود برخی بیماری ها از مصرف نمک نیز خودداری می کنند، اما در این میان غذاهای دریایی همچون ماهی، میگو و صدف سرشار از ید هستند که مصرف آنها به عموم افراد برای تامین این عنصر حیاتی در بدن توصیه می شود.

این فوق تخصص غدد همچنین گفت: متاسفانه بیشتر افراد غذاهای دریایی را فقط در ایام خاصی از سال استفاده می کنند در صورتیکه مصرف این منابع غذایی ارزشمنمد به میزان 2 الی 3 وعده در طول هفته بویژه در کودکان و افراد مسن تاکید می شود.

وی تصریح کرد: مصرف غذاهای دریایی بویژه در دوران کودکی و زمانیکه الگوهای غذایی کودکان شکل می گیرد و به طور منظم، به طرز قابل ملاحظه ای از بروز بیماری های غدد تیروئید بویژه بزرگی آنها در بزرگسالی جلوگیری می کند.

کم کاری غدد تیروئیدی منجر به چاقی مفرط نمی شود
دکتر محسنی در خصوص سایر درگیرهای وابسته به غدد تیروئید به کم کاری و پر کاری این غدد ادامه داد: بسیاری از افراد تصور می کنند که کم کاری تیروئید منجر به افزایش وزن و چاقی مفرط می شود و در حالیکه کم کاری تیروئید در همه افراد بیشتر از 2 و یا 3 کیلو اضافه وزن به همراه نمی آورد و چاقی مفرط در افراد مبتلا به کم کاری تیروئید مربوط به سایر عوامل بروز چاقی در آنهاست.

وی افزود: در افرادیکه مبتلا به پرکاری تیروئید هستند، کاهش وزن شدید بین 10 تا 15 کیلو روی می دهد که از مهمترین علائم ابتلا به این ناراحتی، می توان به تعرق زیاد، خشکی پوست و تپش قلب اشاره کرد که این در سنین بالای 35 سالگی و به ویژه افرادیکه در خانواده هایشان سوابق درگیری به ناراحتی های تیروئیدی از این گروه هستند بالا است.

وی اظهار داشت: در خانم هایی که مبتلا به کم کاری تیروئید هستند، توصیه می شود قبل از اقدام به بارداری حتما با متخصصین غدد مشورت نمود و برای انجام تست های تیروئیدی اقدام کنند چرا که کم کاری تیروئید در مادران باردار می تواند منجر به بروز اختلالات جدی همچون، کم شنوایی، جنین افزایش سقط، زایمان زود رس، اختلال در میزان هوش جدید را به همراه بیاورد.

این فوق تخصص غدد در پایان، درمان کامل کم کاری تیروئید را در خانم ها قبل از اقدام به بارداری با بهترین راهکار پیشگیری از ابتلای جنین به اختلالات ناشی از کم کاری تیروئید در ما در ذکر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha