یکشنبه ۷ آبان ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۸
کد خبر: 59304

مسمومیت با گیاهانی مانند خرزهره، دیفن باخیا، گل انگشتانه، آزالیا، شوکران و کرچک می‌‏تواند کشنده باشد و در صورت وقوع مسمومیت با این گیاهان بیمار را در اسرع وقت به نزدیک‏ترین مرکز درمانی منتقل کنید.

سلامت نیوز: معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی لرستان، گفت: مسمومیت با گیاهان تزئینی و آپارتمانی می‏‌تواند کشنده باشد.

دکتر بهرام دلفان در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه مسمومیت با گیاهان یکی از شایع‏ترین علل بروز مسمومیت‏های اتفاقی در کودکان به شمار می‏‌رود، افزود: مصرف یک گیاه توسط حیوانات اهلی و وحشی دلیلی بر غیرسمی بودن آن برای انسان نیست.

این متخصص داروسازی با تأکید براینکه برخی از گیاهان تزئینی موجود در آپارتمان‏ها و باغچه‏‌ها می‏‌توانند سبب بروز مسمومیت در انسان ‏شوند، یادآور شد: در صورت بلعیدن قسمت‏های مختلف یک گیاه مانند میوه، دانه و برگ توسط کودکان، فوراً با مرکز اطلاع‌‏رسانی داروها و سموم تماس بگیرید.

این مدرس دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خاطرنشان کرد: مسمومیت با گیاهانی مانند خرزهره، دیفن باخیا، گل انگشتانه، آزالیا، شوکران و کرچک می‌‏تواند کشنده باشد و در صورت وقوع مسمومیت با این گیاهان بیمار را در اسرع وقت به نزدیک‏ترین مرکز درمانی منتقل کنید.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه مسمومیت با قارچ‏های سمی یکی از عوامل کشنده محسوب می‌‏شود، اظهار کرد: از مصرف قارچ‏هایی که نوع آنها را نمی‏شناسید جداً خودداری کنید.

وی گفت: برخی از قارچ‏های سمی در صورت مصرف خوراکی می‌‏توانند باعث نارسایی حاد کبدی و حتی مرگ شوند.

این مدرس دانشگاه اضافه کرد: تشخیص قارچ‏های سمی از انواع غیرسمی از روی شکل ظاهری آنها کاری دشوار بوده و نیاز به تجربه و تبحر دارد.

دکتر دلفان با توصیه به خانواده‌‏ها، ادامه داد: از نگهداری گیاهان تزئینی که دارای میوه‌‏ها و ظاهر جذاب برای کودکان هستند، خودداری کنند.

وی با تأکید بر اینکه کنجکاوی کودکان زیر پنج سال و وجود جذابیت در شکل و رنگ بخش‏های مختلف یک گیاه سمی منجر به بلعیده شدن آن توسط کودک می‌‏شود، متذکر شد: شیره سمی برخی از گیاهان سمی آپارتمانی مانند دیفن باخیا و کالادیوم در صورت خورده شدن می‏‌تواند سبب خارش، تورم و سوزش مخاط دهان و خفگی و یا آسیب گوارشی فرد مسموم شود.

دلفان اضافه کرد: برخی از داروهای گیاهی در صورت مصرف بیش از حد یا نابجا می‌‏توانند مسمومیت‏های منجر به مرگ ایجاد کنند.

وی اظهار کرد: بخور اکالیپتوس در صورتی که به اشتباه خورده شود حتی در مقادیر کم(یک قاشق) می‏‌تواند کشنده باشد و اطرافیان باید از القای استفراغ در مسمومیت با این فرآورده‌‏ها خودداری و مصدوم را سریعاً به بیمارستان منتقل کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha