سلامت نیوز: عضو هیأت رئیسه فراکسیون محیط‌زیست و توسعه‌پایدار مجلس، از تدوین طرحی برای کاهش زمان معاینه فنی خودرو به دو سال خبر داد و گفت: افزایش زمان معاینه، سلامت سرنشینان و وضعیت محیط‌زیست کشور را به خطر انداخته است.

مهرداد بائوج‌لاهوتی در گفت‌وگو با خانه ملت، با تأکید بر اینکه پنج ساله بودن زمان معاینه فنی خودرو به صلاح سلامت و محیط‌زیست کشور نیست، تصریح کرد: به‌طور حتم طولانی بودن زمان معانیه فنی موجب افزایش آلودگی هوا در کشور به‌ویژه کلانشهرها می‌شود.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه افزایش زمان معاینه فنی خودروها به پنج سال یکی از اشتباهات مجلس در تدوین برنامه پنجم توسعه بوده است، گفت: افزایش زمان معاینه، سلامت سرنشینان و محیط‌زیست کشور را به خطر انداخته است.

وی با اعلام اینکه پنج سال بودن زمان معاینه فنی خودرو درست و کارشناسی نیست، افزود: معاینه فنی خودروها که یکی از عوامل تشدید کننده آلودگی هوا است و تأثیر به‌سزایی در تولید آلودگی هوا دارد، به گفته برخی از مسئولان ۸۰ درصد از آلودگی هوا مربوط به منابع متحرک یعنی خودروها می‌شود، از این‌رو کاهش زمان معاینه فنی می‌تواند در افزایش کیفیت خودروها کمک کند.

این نماینده مجلس نهم، ادامه داد: بر اساس اظهارات کنونی منتقدان طرح کاهش زمان معاینه فنی، هم‌اکنون مراحل انجام این کار به خوبی انجام نمی‌شود، از طرف دیگر با کاهش دوره معاینه فنی خودروها به‌طور حتم حجم گسترده‌ای از وسایل نقلیه برای کسب این مجوز به سمت مراکز معاینه فنی حرکت می‌کنند، این در حالی است که به‌علت کمبود این مراکز در آینده با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌شویم.

بائوج‌لاهوتی از تدوین طرحی برای کاهش زمان معاینه فنی خودرو به دو سال خبر داد و گفت: متأسفانه این طرح از اواخر مجلس هشتم تدوین شد اما به‌علت‌های متفاوتی در دستور قرار نگرفت، اما هم‌اکنون زمان مناسبی برای اجرای این طرح است.

عضو هیأت رئیسه فراکسیون محیط‌زیست و توسعه‌پایدار مجلس، با بیان اینکه کاهش سن معاینه فنی خودروها موجب کاهش میزان آلودگی در کشور می‌شود، افزود: مسئولان دولتی و نمایندگان باید برای کاهش سن معاینه تلاش بیشتری داشته باشند.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس، با اعلام اینکه طرح کاهش زمان معاینه فنی خودروها بعد از تعطیلات مجلس در دستور کار قرار خواهد گرفت، تصریح کرد: دولت هم باید موازی با مجلس زمینه را برای اجرای این طرح فراهم کند.

افزایش سن معاینه فنی خودروها اسفندماه سال ۸۹ همزمان با تغییر کلی قانون راهنمایی و رانندگی از دو به ۵ سال افزایش یافت، این مساله مورد اعتراض بسیاری از کارشناسان محیط زیست و شهرداری تهران واقع شد اما تاکنون با وجود تعاملات صورت گرفته هنوز اصلاحاتی در آن دیده و اجرا نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha