سلامت نیوز: رئیس انجمن مدیریت و اقتصاد دارو با اعلام الزام پزشکان به تجویز دارو طبق لیست دارویی کشور گفت که پزشکان، نباید داروهایی را که هنوز به لیست دارویی کشور اضافه نشده، برای بیماران تجویز کنند.

مهدی محمدزاده در گفت و گو با ایرنا با بیان این که بازار دارویی روز به روز در حال پیشرفت است، افزود: هر روز استاندارد جدید دارویی به بازار دنیا معرفی می شود؛ اما ممکن است آن دارو هنوز به لیست دارویی کشور اضافه نشده باشد و برخی از همکاران پزشک با مطالعه در اینترنت به وجود چنین داروهایی آگاه شوند و آن را برای بیماران تجویز کنند.

محمدزاده اضافه کرد: پزشکان نباید چنین داروهایی را که هنوز به لیست دارویی کشور اضافه نشده برای بیماران تجویز کنند. زیرا باعث سردرگمی بیماران می شود و مردم تصور می کنند که فلان پزشک چنان در کار خود خبره است که دارویی تجویز کرده که در بازار یافت نمی شود!

وی تاکید کرد از سوی دیگر بیماران باید بدانند که داروهای جدیدی که وارد بازار شده الزاما بهتر از داروهای قبلی نیست.

محمدزاده با بیان این که متاسفانه آمار قاچاق دارو نیز در کشور بالا است، تصریح کرد براساس اعلام سایت های رسمی و بین المللی، سالانه 250 میلیون دلار دارو به داخل کشور قاچاق می شود.

محمدزاده با بیان این که 10 درصد داروی مصرفی کشور به صورت قاچاق از خارج وارد می شود، افزود: این داروها عموما داروهایی هستند که ثبت نشده و شناسنامه ندارند.

وی اضافه کرد: البته برخی از این داروهای قاچاق، سالم و برخی دیگر ناسالم هستند و ممکن است حتی اثرات سمی نیز داشته باشد.

محمدزاده ادامه داد: البته به نظر می رسد میزان داروهای قاچاق در داخل کشور بیش از 250 میلیون دلار باشد و این رقم به 400 میلیون دلار نیز برسد.

رئیس انجمن مدیریت و اقتصاد دارو به مردم توصیه کرد تا داروهای بی نام و نشانی را که مورد تایید داروسازان نیست، خریداری نکنند. زیرا شرایط ساخت، نگهداری و فرمول به کار رفته در تولید دارو بسیار مهم است. بر این اساس نمی توان هر دارویی را مصرف کرد.

محمدزاده اضافه کرد: دولت با صدور مجوزهای فوری به واردات برخی داروهای خارجی، قاچاق دارو را کاهش داده است؛ اما همچنان آمار قاچاق در کشور بالا است.

محمدزاده در عین حال با بیان این که اطلاع دقیقی از میزان قاچاق دارو ندارد، گفت: به هر میزان جلوی قاچاق دارو گرفته شود، باز هم قاچاق در این زمینه وجود دارد. بر این اساس مردم باید اطلاعات و آگاهی خود را در این زمینه افزایش داده و هر دارویی را به صرف تبلیغات استفاده نکنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha