آمارها نشان می‌دهند که در 15 سال گذشته تاکنون طلاق افزایشی 4 برابری داشته است. هر چند کارشناسان مشکلات اقتصادی و اشتغال را عامل اصلی طلاق می‌دانند اما پرونده‌های شعب دادگاه‌های خانواده نشان می‌دهد که ناتوانی جنسی و ناآشنایی با مسایل زناشویی و مهارت‌های زندگی علت برخی از طلاق‌هاست.

سلامت نیوز: آمارها نشان می‌دهند که در 15 سال گذشته تاکنون طلاق افزایشی 4 برابری داشته است. هر چند کارشناسان مشکلات اقتصادی و اشتغال را عامل اصلی طلاق می‌دانند اما پرونده‌های شعب دادگاه‌های خانواده نشان می‌دهد که ناتوانی جنسی و ناآشنایی با مسایل زناشویی و مهارت‌های زندگی علت برخی از طلاق‌هاست.
 
هر چند آمارهای متعدد از سوی سازمان ثبت احول و ثبت اسناد كشور گواه بر كاهش رشد ازدواج است اما در كنار هم قرار دادن این آمارها یك فاجعه را هشدار می دهد و آن افزایش 4 برابری طلاق در 15 سال گذشته است. آمارهای قانونی و رسمی نشان می‌دهد از سال 1375 تا 1389 بیش از 10 میلیون ازدواج و یك میلیون طلاق ثبت شده است كه شاید در ظاهر خوش آیند باشد اما این آمار نشان می دهد كه در سال 1375 تعداد طلاق ثبت شده 37 هزار و در سال 89 تعداد طلاق 137 هزار مورد است. در سال 90 نیز 833 هزار و 332 فقره ازدواج ثبت شده که در مقایسه با سال گذشته 2 درصد رشد داشته است. همچنین تعداد ثبت طلاق در این سال 140 هزار فقره بوده که رشد 7 درصدی را نشان می‌دهد.

همه علت‌های یک آسیب

در این میان گروهی كارشناسان و صاحب نظران بر این باورند كه تغییر در فضای جامعه، آشنایی زنان با حقوقشان، مشكلات اقتصادی و حتی تنش‌های حقوقی موجب شده تا افزایش طلاق در جامعه رخ دهد.گروه دیگری نیز بر این باروند که جوانان امروزه بدون در نظر گفتن امکانات لازم برای ازدواج و دقت به مسایل زیربنایی ازدواج، اقدام به ازدواج می كنند و این نشان می دهد که ازدواج‌ها تبدیل به نوعی نمایشگاه و نوعی مسابقه نمایش امکانات شده است. این سطحی نگری درازدواج خود از علل بروز طلاق در سال‌های آینده است و بیشتر طلاق هانیز در بین این گروه اتفاق می افتد.

البته دكترعلی فایضی كارشناس حقوق و استاد دانشگاه گفت: اکنون با سیل جوانان بیکار مواجهیم که بیشتر متولد 20 تا 25 سال پیش هستند و شاید ریشه این مشکل را بتوان در سیاست‌های 20 تا 25 سال پیش که خانواده‌ها را به داشتن فرزند بیشتر تشویق می‌کرد، جست وجو کرد. قطعاً در خصوص بیکاری جوانان همه دولتمردان در همه دوره‌ها مقصرند.
وی افزود: عبور از جامعه سنتی به جامعه مدرن از یک سو، بنیان خانواده را سست می کند و از طرفی رشد میزان ازدواج را به خطر می‌اندازد. جدا از بحث خانواده‌های سنتی و مدرن آمارهای رسمی نشان می‌دهد 20 درصد طلاق ها را دخالت خانواده‌ها و دیگران در امور جوانان تشکیل می‌دهد و این قضیه تا آنجا پیش رفته که در ایران خانواده ها با هم ازدواج می کنند نه دو جوان زیرا اختلافات خانواده ها آنچنان زیاد شده که اجازه زندگی به دو نفررا نمی دهند. در این میان بیش از ٨٠ درصد طلاق ها به درخواست زنان صورت می گیرد ولی این به معنای آن نیست که زنان ما از زندگی گریز پا شده اند بلکه چون طلاق برای مردان دارای بار مالی است در نتیجه بیشتر مراجعان را زنان تشکیل می دهند.

امان از مردان معتاد
یكی دیگر از علل افزایش طلاق، اعتیاد مردان است زیرا زمانی که صحبت از ترک نفقه می‌شود در کنارش حتما یک عاملی به نام اعتیاد وجود دارد و زمانی که شخص معتاد از بطن جامعه به حاشیه رانده می‌شود نمی تواند شغل شرافتمندانه داشته باشد و در نتیجه به اداره زن و فرزند خود نمی پردازد و تمام هم و غم خود را برای بدست آوردن ماده حیاتی خود (مواد مخدر) بکار می برد و ممکن است دست به ارتکاب هر جنایتی بزند و شرافت خانوادگی خود را فدای خود کن دکتر سعید محمدی کارشناس وآسیب شناس اجتماعی می گوید: علت دیگر طلاق ترک منزل از سوی مردان است. قانون مدنی ریاست خانواده را از خصایص مرد دانسته ولی ریاست مد نظر قانون حکم رانی نیست بلکه احساس امنیت و ایجاد قابلیت پاسخگویی در قبال همسر خود است. در گذشته زن با لباس سفید به خانه بخت می‌رفت و با کفن خارج می‌شد‌ اما امروز دیگر این‌گونه نیست و طلاق قباحت خود را در جامعه از دست داده است. بیش‌تر طلاق‌ها در ۲ الی ۳ سال اول زندگی مشترک رخ می‌دهد و در سال‌های بعدی زندگی واقعه طلاق به مراتب کم‌تر اتفاق می‌افتد. به اعتقاد من در رخداد طلاق مقصر اصلی خانم‌ها هستند و ضرر کننده این امر هم باز خود خانم‌ها هستند، چون بعد از طلاق زنان افسرده، پریشان و از نظر حقوقی دچار بحران می‌شوند.

ثبت روزی 400 طلاق در کشور
هر چند کارشناسان وصاحب نظران هر یک دلایل کتابی و تحقیقی خود را اعلام کرده اند اما واقعیت آن است که طلاق در حال افزایش است. احمد توسرکانی رییس سازمان ثبت اسناد کشورهم اعلام کرده است: میزان ثبت ازدواج در 5 ماهه نخست سال جاری 343 هزار و 902 واقعه ازدواج وآمار طلاق 59 هزار و 402 مورد بوده که ثبت واقعه طلاق نسبت به سال گذشته افزایش 7 درصدی و ثبت واقعه ازدواج کاهش 9 درصدی داشته است. که با چند ضرب وتقسیم می توان گفت که روزانه 400 طلاق در کشور ثبت می شود.در این میان مشکلات اقتصادی واشتغال مهمترین عوامل طلاق از سوی مسئولان اعلام شده اما وقتی وارد دادگاه خانواده می‌شویم موضوع کمی قابل تامل می‌شود.

در پرونده‌های تشکیل شده در شعب دادگاه خانواده عواملی مانند ناتوانی جنسی وطلاق عاطفی بیشتر به چشم می خورد واین بدان معناست که زوج های جوان از مهارت های زندگی ومسایل زناشویی آشنایی و آگاهی نداشته وپس از ورود به زندگی با تنش های مختلفی روبه رومی شوند. این علت حتی در واکاوی کارشناسان دانشگاه علوم بهزیستی مورد تایید قرار گرفته است به نحوی که در نتایج بررسی که در سال 90 در مجله روان شناختی معتبر چاپ شد هزار پرونده طلاق در دادگاه‌های جنوب‌شرق و شمال‌غرب تهران بررسی شد که نشان داد فقر مهارت‌های ارتباطی علت 40 تا 45 درصد طلاق هاست. دومین علت نبود تناسب خصوصیات شخصیتی دختر و پسر است به طور مثال مرد برون گرا نمی تواند با زن درون گرا زندگی خوبی داشته باشد.
حال علی اکبر محزون مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال برای دفاع از افزایش طلاق در جامعه گفته است: میزان طلاق در ایران کمتر از سایر کشورها ست. میزان طلاق در کشورهای مورد بررسی، برای روسیه 4.5، فنلاند 2.6، کره جنوبی 2.5، نروژ 2.4، آلمان و استرالیا 2.3، فرانسه 2.1 و ژاپن 2 درهزار است که ملاحظه می شود شاخص میزان طلاق در ایران از تمامی کشورهای ذکر شده و همچنین برخی کشورهای منطقه مانند قزاقستان، اردن و کویت کمتر است وعدد 1.9 را نشان می دهد. ولی در این آمار از اهمیت ازدواج و نفی طلاق در تاریخ ایران وهمچنین اهمیت آن در دین اسلام اشاره نشده که این آمار حتی کم بودنش هم باعث تاسف است.

صدای زنگ خطر
شاید رسانه با قدرتی که دارد نتواند این مساله بزرگ را به درستی منتشر کند ولی محمدعلی اسفنانی سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس اعلام کرد: زنگ خطر طلاق در جامعه به صدا در آمده است.
وی گفته: در صورت وقوع زلزله ای در جامعه رسانه ها و مسئولان به صورت گسترده به آن می پردازند اما در برابر زلزله طلاق در جامعه هیچ اقدام موثری نمی شود. این زلزله قابل پیش بینی است و مسئولان جامعه باید در برابر آن هوشیارتر باشند. این نماینده مجلس اظهار داشت: دستگاه های زیادی در این باره مسئول هستند و دستگاه قضا آخرین دستگاهی است که به اجبار وارد می شود.
در این زمینه باید اقدام های پیشگیری مانند آموزش جوانان با مهارت های زندگی قبل از زندگی صورت بگیرد . با تمامی اظهار نظر های کارشناسی ومسئولانه باید گفت که همچنان رشد طلاق در جامعه در حال پیشرفت است وباید وزارت نوپای ورزش وجوانان به عنوان مسئول اصلی وسایر نهادها مانند سازمان تبلیغات اسلامی، بانک مرکزی، وزارت کار و... قاطعانه وارد گود شوند وموضوع را از دید مدیریت بحران پیگیری کنند.
منبع: روزنامه حمایت
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha