سلامت نیوز: مصرف غذاهای حاوی كلسیم و ویتامین د و انجام حركات ورزشی به منظور حفظ سلامت و استحكام استخوان ها دو اصل مهم در پیشگیری از پوكی استخوان است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، دكتر پاتریشیا خشایار دبیر مركز تحقیقات استئوپروز با بیان این كه سه دسته فعالیت ورزشی برای بیماران مبتلا به پوكی استخوان توصیه می شود،‌ گفت:  ورزش های تحمل وزن كه در این ورزش ها، عضلات و استخوان ها بر خلاف جهت نیروی جاذبه فعالیت می كنند در این نوع ورزش ها، پا و ساق پا وزن بدن را تحمل كرده و فشار بدن بر روی استخوان های مركزی، یعنی مهره ها و لگن وارد می شود.

دكتر پاتریشیا خشایار افزود: از جمله این ورزش ها می توان به دویدن آهسته، پیاده روی، بالا رفتن از پله ها، ورش های هوای، والبال، بسكتبال و راه رفتن در آب اشاره كرد.

وی تصریح كرد: ورزش های مقاومتی فعالیت هایی هستند كه با استفاده از كشش عضلات، به تقویت توده عضلانی و استحكام استخوان كمك می كند این ورزش ها شامی وزنه برداری، ژیمناستیك، شنا، دوچرخه سواری و كار با دستگاه های ورزشی ثابت است.

دكتر خشایار یادآور شد: فعالیت هایی كه وضعیت قرار گیری بدن در حلت نشسته و ایستاده را تصحیح می كند برای بیماران مبتلا به پوكی استخوان بسیار مفید است.

وی بیان كرد: فعالیت های روزانه واكثر ورزش های تركیبی از هر دو نوع حركت های تحمل كننده و مقاومتی است و داشتن یك شیوه زندگی سالم و انجام فعالیتهای جسمی مختلف به تقویت عضلات و استحكام بخشیدن استخوان ها و در نتیجه پیشگیری از پوكی استخوان منجر خواهد شد.

دبیر مركز تحقیقات استئوپروز گفت: در بیماران مبتلا به پوكی استخوان به ویژه در ناحیه مهره ها و لگن، ورزش با شدت زیاد  فعالیت هایی كه خطر سقوط ا افزایش می دهد ممنوع است.

وی با بیان این كه نوع ورزش در افراد سالمند با توجه به میزان كاهش توده استخوانی متفادت است، ابراز داشت:‌ برای افراد مسن تر، ورزش های نگه دارنده وزن مانند شنا، پیاده روی در آب، دوچرخه سئاری و دوچرخه ثابت مناسب است.

دكتر خشایار خاطرنشان كرد: این ورزش ها قدرت عضلانی را افزایش داده و به حفظ بهتر تعادل و در نتیجه كاهش خطر سقوط كمك می كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha