آلودگی ناشی از مونواکسیدکربن در شهرهای بزرگ باعث افزایش اختلالات روانی شده است

سلامت نیوز: آلودگی ناشی از مونواکسیدکربن در شهرهای بزرگ باعث افزایش اختلالات روانی شده است.

دکترپرویز مظاهری، رئیس انجمن روان پزشکی ایران، با بیان این مطلب به خراسان می گوید: عوامل بسیاری در افزایش اختلالات روانی در کشور ما نقش دارد که عوامل محیطی نظیر آلودگی هوا ناشی از تجمع مونواکسیدکربن در شهرهای بزرگ از جمله آن هاست. آلودگی هوا ممکن است باعث ایجاد استرس و نگرانی شود و یا این که بیماری ها را تشدید کند. این در حالی است که به دلیل باورهای نادرست، مردم کمتر برای درمان اختلالات روان پزشکی مراجعه می کنند و البته مشکلات اقتصادی هم در مراجعه نکردن به مطب روان پزشکان نقش زیادی دارد.
دکترمظاهری با بیان این که در زمینه پیش گیری از اختلالات روانی به طور کامل فرهنگ سازی نشده است، تصریح می کند: به طور کلی پیش گیری در ۳سطح انجام می شود؛ در سطح اولیه آموزش، آگاهی دادن به مردم و اطلاع رسانی انجام می شود تا نگرش مردم به این بیماری ها اصلاح شود. به عنوان مثال انگ زدایی از بیماری های روانی یکی از اقداماتی است که باید در حوزه رسانه ها انجام شود تا مردم بدانند بیماری روانی مثل بیماری قلبی یا کلیوی درمان پذیر است.
 در سطح دوم درمانگاه ها و مراکز درمانی ویژه اختلالات روانی باید به اندازه کافی باشد و روان پزشک نیز باید به تعداد کافی تربیت شود. در کشور ما نسبت به آمارهای جهانی تعداد متخصصان کم است و این نیروها باید بیش از گذشته تربیت شوند. این مشکل به ویژه در شهرهای کوچک بیشتر مشاهده می شود، زیرا روان پزشکان مثل دیگر پزشکان ترجیح می دهند در شهرهای بزرگ خدمت کنند.
 دکترمظاهری ادامه می دهد: در سطح سوم توان بخشی بیماران انجام می شود که شامل ارائه خدمات متفاوت به افرادی است که تحت درمان هستند تا هرچه زودتر به محیط کار و زندگی برگردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha